همشهری آنلاین: آیت‌الله غرویان با اشاره به تذکرات فراوان دلسوزان نظام از جمله مقام معظم رهبری به رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی، گفت: هیجانات و احساسات کاذب به بداخلاقی‌های طرف مقابل منجر خواهد شد.

آیت الله محسن غرویان

به گزارش ايكنا، آیت‌الله محسن غرویان استاد حوزه، درباره اهمیت مسئله اخلاق سیاسی به ویژه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و ضرورت توجه به این مسئله از سوی جریان‌ها و فعالان سیاسی در یک نظام اسلامی، گفت: با عرض تأسف باید گفت در گذشته و در مسیر پیش رو کم کم اخلاق را فدای سیاست کرده‌ایم در حالی که این رابطه باید بالعکس باشد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) هدف از بعثت خود را مکارم اخلاقی بیان فرمودند اما نوع عملکرد ما نشان می‌دهد که اخلاق، دین و ارزش‌ها در خدمت سیاست شده است که باید برای آن فکری کرد.

غرویان اظهار کرد: دلسوزان نظام و در رأس آنان مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تذکرات فراوانی درباره توجه به اخلاق سیاسی و پرهیز از بی‌اخلاقی در رقابت‌های انتخاباتی داده‌اند اما در عمل توجه چندانی به این هشدارها و تذکرات در رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی نشده است.

وی یادآور شد: باید به این مسئله توجه کرد که نوع رقابت سیاسی جریان‌ها به شکلی نباشد که جایگزین رفاقت‌ها و همدلی‌ها شود و صحنه انتخابات، صحنه حساس و آزمایشگاهی بزرگ برای تقوا و رعایت مسائل اخلاقی است.

این استاد حوزه عنوان کرد: افراد سیاسی، گروه‌ها و جناح‌هایی که در یک نظام مبتنی برای آموزه‌ها و معارف اسلامی تنفس می‌کنند باید بیش از پیش به این مسئله توجه کنند و امیدوارم کاندیداها و حامیان آنها در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو حد و حدود مسائل اخلاقی را رعایت کنند و از تهمت‌زنی، افترا و توهین به رقبای خود پرهیز کنند.

آیت‌الله غرویان درباره اینکه برخی ایجاد هیجان‌های ناپسند و حاشیه‌سازی را عاملی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌دانند و رعایت مسائل اخلاقی را عامل کم شدن شور انتخاباتی قلمداد می‌کنند، گفت: باید در پاسخ به این افراد مطرح کرد اگر هیجان را ایجاد کردیم عاقبت این هیجان‌ها می‌شود؟ نهایتا این هیجانات و احساسات کاذب به بداخلاقی‌های طرف مقابل منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در نگاه اسلامی، اخلاق مطلق است و نسبی نیست، گفت: ما به عنوان یک مسلمان معتقد در مبانی اخلاقی وظیفه‌گرا هستیم و وظیفه ما رعایت مسائل اخلاقی است و از این منظر نگاه ما به اخلاق غایت‌گرا و نتیجه‌گرا نیست.

غرویان اظهار کرد: اخلاق را باید به خاطر ذاتش رعایت کرد نه اینکه براساس نتیجه تصمیم به رعایت یا عدم رعایت اخلاق گرفت. این که فراوان بیان شده است که «الصدق حسن و الکذب قبیح» باید در مقاطع و زمان‌های حساس از سوی جامعه مشاهده شود.

وی در پایان ابراز کرد: لذا در درجه اول نخبگان جامعه به ویژه در زمان فعلی که انتخابات حساسی پیش روی ماست باید این مسئله را رعایت کنند و به عنوان یک فرهنگ در رقابت‌های سیاسی نهادینه سازند.

کد خبر 319183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha