سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

دکتر اسماعیل امینی: هوای کوی تو از سر نمی‌رود ما را غریب را دل سرگشته با وطن باشد

دکتر اسماعیل امینی

هواي تهران آلوده است. من در اين شهر به دنيا آمده‌ام و بزرگ شده‌ام و روزهاي كودكي و نوجواني‌ام را درتهران گذرانده‌ام و روزهاي جنگ و موشك‌باران، روزهاي تشييع شهيدان و خيابان‌ها و كوچه‌هاي پر از غم و شادي و خاطره‌اش را دوست دارم.حالا هواي شهرم آلوده است و من دوست دارم در هواي پاك نفس بكشم اما مي‌دانم كه اين آرزو كه خيلي طبيعي است به اين زودي‌ها دست نمي‌دهد.

توقع هواي پاك، يعني توقع دارم اين همه خودروي آلوده متوقف شوند.پس صاحبانش چه كار كنند؟
توقع هواي پاك يعني اينكه اين همه اداره و نهاد و دانشگاه، لازم نيست كه در تهران باشد و شهرهاي ديگر كشورم خالي از جمعيت بشود. پس غارتگران بيت‌المال چگونه به گنج بي‌رنج نفت متصل شوند؟
توقع هواي پاك يعني اينكه يك شهر مگر چند تا پاساژ، مركز خريد، شكم‌سرا، قليان‌سرا و بازار و بازارچه لازم دارد؟ يعني توقع داري كه اين همه فروشنده و واسطه و دلال، بروند دنبال كار توليدي و اقتصادي درست و حسابي‌؟

توقع هواي پاك يعني اينكه خودرو‌سازان، بايد خط توليدشان را استاندارد كنند و با كار زياد و رقابتي و سود كم بسازند، تا خودروهايشان هوا را آلوده نكند؟ پس با اين همه جيب‌ها و شكم‌هاي خو كرده به پول‌هاي كلان و اين همه دلال اتومبيل، لابد توقع داري كه از اين پس بروند كار كنند و مثل آدم‌هاي معمولي به زندگي متوسط رضايت بدهند؟
توقع هواي پاك يعني اينكه گرفتن معاينه فني خودرو و گواهي استاندارد كارگاه‌ها و مشاغل آلاينده، جدي بشود و با تلفن و آشنا جور كردن، حل و فصل نشود. پس توقع داري كه گردن‌كلفت‌ها و پارتي‌هاي دم كلفت‌شان، تن به قانون بدهند و مثل بقيه مردم در نوبت بايستند و طبق روال عادي زندگي كنند؟

ببين شهروند گرامي! هواي آلوده نشانه‌اي است از آلودگي زمين، آلودگي آدم‌ها، آلودگي روابط اجتماعي، آلودگي انديشه‌ها، آلودگي لقمه‌ها، آلودگي شكم‌ها و آلودگي زبان‌ها.

پس جدي‌تر و فراگيرتر از آن است كه فقط به ريه‌ها آسيب بزند و نفس‌گيرتر از آن است كه با ماسك و دستگاه هواساز علاج بشود.

  • شاعر و طنز‌پرداز، پژوهشگر ادبيات

 

کد خبر 319085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha