بررسی کارنامه عملکرد ۹ ماهه بازار سهام نشان می‌دهد سهامدارانی که از ابتدای سال در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین ۱.۶ درصد و سهامدارانی که در فرابورس دادوستد کرده‌اند به‌طور متوسط ۱۰ درصد زیان کرده‌اند.

بورس

به گزارش همشهري، روند نزولي شاخص‌هاي بورس همچنان قرباني مي‌گيرد. بخش زيادي از سهامداران از بازارسهام خارج شده‌اند. آمارها نشان مي‌دهند روند نزولي معاملات بورس در پاييز امسال به حدي رسيد كه بخش زيادي از سرمايه‌ها به بازار اوراق با درآمد ثابت موسوم به پاركينگ پول مهاجرت كرد. روند اين مهاجرت در آذرماه امسال شتاب گرفت و به اوج خود رسيد.
كاهش بازده سهام در بورس تهران موجب شده حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشاركت و اوراق خزانه در آذر‌ماه امسال 782درصد رشد كند.

آمار مزبور گوياي اين واقعيت است كه اين روزها سهامداران كه از نزول شاخص‌هاي بورس دچار وحشت شده‌اند ترجيح مي‌دهند دارايي‌هايشان را يا در سپرده‌هاي بانكي پس‌انداز كنند يا با آن اوراقي مانند اوراق مشاركت بخرند كه حداقل سود را به‌صورت تضمين شده به آنها پرداخت مي‌كند. از 8مهر‌ماه هم كه اوراق خزانه منتشر شده دامنه تنوع اوراق با درآمد ثابت بيشتر شده است. با چنين رويه‌اي و با توجه به اينكه ركود در بازار مسكن منجر به قفل شدن منابع مالي سرمايه‌گذاران شده بازار اوراق بدهي و مشاركت روزبه‌روز در حال رشد است.

موضوعاتي از قبيل تحريم‌هاي بين‌المللي افزايش نرخ خوراك پتروشيمي، بهره مالكانه معادن و قيمت گذاري‌هاي دولتي ازجمله عوامل نزول قيمت سهام شركت‌هاي بورس اعلام مي‌شود و به زعم كارشناسان، سهامداران را نسبت به آينده بورس نااميد كرده است. سهامداران بي‌صبرانه منتظر اجراي سياست‌هاي ضد‌ركود از سوي دولت هستند اما دولت همچنان بر اجراي سياست‌هاي انقباضي براي كنترل تورم پافشاري مي‌كند، اين موضوع منجر به كاهش سود شركت‌هاي بورس و زيان سهامداران شده است.

  • رشد اعجاب‌برانگيز معاملات اوراق بدهي

نمودار عملكرد معاملات فرابورس نشان مي‌دهد كه 73درصد از كل معاملات آذرماه امسال در فرابورس به معاملات اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشته است و سهامداران كمتر سراغ خريد سهام شركت‌ها رفته‌اند.در آذر‌ماه امسال 2159ميليارد تومان سهم در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است كه از اين مقدار 1589ميليارد تومان آن به اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشته است. اين مقدار به لحاظ حجم نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 782درصد رشد نشان مي‌دهد.از 8مهرماه كه اوراق خزانه اسلامي نيز منتشر شده است سهامداران تاكنون 150ميليارد تومان از اين اوراق را خريداري كرده‌اند. در آذر‌ماه امسال حجم كل معاملات اين اوراق در مجموع به 85ميليارد تومان رسيد.

در 9‌ماه سال گذشته سرمايه‌گذاران 10هزار و 700ميليارد تومان اوراق مشاركت و اوراق بدهي خريداري كرده بودند كه اين مقدار در 9‌ماه امسال با 30درصد رشد به 14هزار ميليارد تومان رسيده است.اين ارقام نشان مي‌دهد سهامداران فعلا نسبت به آينده بورس نااميد شده‌اند و ترجيح مي‌دهند به‌جاي زيان در بورس سود تضمين شده دريافت كنند. صورت‌هاي مالي شركت‌هاي بورس نيز تحليل سهامداران را تأييد مي‌كند و نشان مي‌دهد پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس دست‌كم 10هزار ميليارد تومان تحت‌تأثير ركود اقتصادي كاهش يافته است.

  • معاملات فرابورس بيشتر از بورس

سايه معاملات اوراق با درآمد ثابت، برسر بورس نيز سنگيني مي‌كند. افزايش معاملات اين اوراق در فرابورس منجر به آن شده است كه مقدار معاملات فرابورس از بورس پيشي بگيرد. در 9‌ماه امسال 26هزار ميليارد تومان اوراق بهادار در فرابورس دادوستد شده است درحالي‌كه در همين مدت22هزارو 500ميليارد تومان سهام در بورس مورد دادوستد قرار گرفت. بيش از 54درصد از معاملات فرابورس در اين مدت به معاملات اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشته است.به اين ترتيب جمع كل معاملات بازار سهام در9ماهه امسال با مبادله 17ميليارد سهم به 48هزار و 586ميليارد تومان رسيده است.

  • بازده سهامداران بورس و فرابورس

بررسي نماگرهاي بورس در 9‌ماه گذشته نشان مي‌دهد كه زيان سرمايه‌گذاران فرابورس نسبت به بورس در اين مدت بيشتر بوده است. شاخص كل فرابورس كه بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در اين بازار است از ابتداي سال تاكنون 74واحد كاهش يافته و از 754واحد به 676واحد رسيده است يعني سهامداران در اين مدت 10درصد زيان كرده‌اند.

در بورس نيز شرايط چندان مساعد نيست. شاخص كل بورس تهران از ابتداي سال تاكنون با 1013واحد نزول يعني1.6 درصد اكنون به محدوده 61هزارو 414واحد رسيده است. شاخص قيمت بورس تهران نيز در اين مدت 11.2 درصد افت كرده است؛ يعني سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي بورس در 9ماهه گذشته همين مقدار افت كرده است.

کد خبر 319060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha