همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درنشست کمیته راهبردی راهنماهای‌ بالینی گفت: اجرای راهنماهای بالینی جز با همکاری بیمه‌ها میسر نیست و عدم تجمیع بیمه‌ها، دلیل اجرا نشدن راهنماهای بالینی است.

نشست کمیته راهبردی راهنماهای بالینی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از وبدا، دكترسيدحسن هاشمي با بیان اینکه اجرای راهنماهای بالینی، بدون همکاری دستگاهی که پول در اختیارش است، میسر نیست، تصریح کرد: تولیت بیمه ها در مجموعه‌ای دیگر، یکی از دلایل اصلی مغفول ماندن اجرای راهنماهاي باليني است.

او گفت: در حال حاضر در حوزه پزشکی حدود 400 راهنمای بالینی برای ارائه خدمات درمانی وجود دارد اما متاسفانه این راهنماهای بالینی در بیمه‌ها و مراکز درمانی معطل مانده و اجرا نمی‌شود.

وزیر بهداشت افزود : 20 راهنماي باليني نیز در زمینه برنامه پزشک خانواده داریم که اجرای آن در اختیار خودمان بوده و در معاونت بهداشتی این وزارتخانه در حال اجراست که البته کافی نیست.


هاشمی علت اجرا نشدن راهنماهای بالینی را کاملا مشخص عنوان کرد و افزود: صرفنظر از نگاه ‌های سطحی که بعضی از آنها هم آلوده به اغراض شخصی، سیاسی و اقتصادی است ،اجرای این راهنماها توسط کسانی است که پول و منابع را در اختیار دارند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تنها راه اصلاح و ساماندهی نظام سلامت اجرای راهنماهاي باليني با همکاری بیمه‌ها است.

وزیر بهداشت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: نظام پزشکی نقش قوه قضاییه را دارد و برای صیانت از جامعه پزشکی و حقوق مردم باید در برخورد با تخلفات جدی عمل كند.

هاشمي،  در مورد اجرای طرح تحول سلامت نیز گفت: در ابتدای طرح تحول سلامت در مورد منابع اجرای این طرح با بیمه‌ها توافق کردیم و این موضوع در شورای عالی بیمه و نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح و تایید شد اما منابع بیمه‌ها تامین نشد و در حال حاضر نیز برای تامین این منابع مشکل داریم.


او گفت: وزارت بهداشت با 70 درصد رقمی که در ابتدای این طرح اعلام کرده است، طرح تحول سلامت را ادامه خواهد داد.


وزير بهداشت افزود: مشکل اساسی حوزه سلامت این است که آن کسی که باید خدمات را ارائه کند و تولیت را در اختیار دارد منابع را در اختیار ندارد.

او گفت: نمی توانیم اجازه دهیم که مثلا یک پزشک روزانه صد مورد سونوگرافی تجویز کند و بیمه ها هم همه پول آن را بپردازند و اگر این مسیر را ادامه دهیم روز به روز وضعیت بدتر می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری جلساتی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تشکیل ستاد راهبردی صرفه جویی و کنترل منابع خبر داد و گفت : بسیاری از اعضای آن ستاد، عضو کمیته راهبردی راهنماهای بالینی نیز هستند.

هاشمی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم كه از طریق این کمیته‌ها با اجرای راهنماهای بالینی ،برای بیمارستان هایی که در زمینه منابع صرفه جویی می‌کنند، مشوق هایی داشته باشیم و یا در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها ، موضوع کنترل منابع را هم مد نظر داشته‌باشیم.

وزیر بهداشت فزود : برای صرفه جویی در منابع نظام سلامت کافی است دو یا سه داروی گرانقیمت، دو یا سه نوع خدمات پاراکلینیکی و آزمایش ‌های گرانقیمت را تحت پوشش محدودیت تجویز قرار دهیم تا از تجویزهای بی جا و غیرضروری جلوگیری شود.

هاشمی گفت: : اگر صرفه جویی در نظام سلامت نکنیم، به هدر رفت منابع متهم می‌شویم و ارائه این گونه اطلاعات نادرست از سوی برخی از افراد جامعه پزشکی بر روی تصمیمات و قضاوت‌های نمایندگان مجلس، مسئولان دولت و مردم تاثیر می‌گذارد و نمی‌توانیم براساس این قضاوت‌ها وظایف حاکمیتی را انجام دهیم.

کد خبر 319048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha