مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

عباس ثابتی راد: بیش از ۸۰درصد از باغات تهران طی دهه‌های گذشته از بین رفته و تنها ۲۰درصد از آنها باقی مانده که تلاش مدیریت شهری بر حفظ این باغات طی سالیان گذشته افزایش یافته است.

اين در حالي است كه در اين سال‌ها بيش از 61باغ قديمي پايتخت با مساحت تقريبي 22هكتار تملك شده است. البته بخش عمده‌اي از باغات تملك شده نيز در شمال تهران و در منطقه‌يك جاي گرفته‌است.

بنا به اظهارات شهردار منطقه يك، بيشتر باغات تملك شده در پهنه S‌و‌M بوده است. مجتبي يزداني در اين‌باره گفت: پس از تملك 2باغ در شمال تهران، شهرداري تهران جريمه‌اي بابت ابطال پروانه ساختماني پرداخت كرد چرا كه براساس قوانين اين باغات امكان ساخت‌وساز داشتند و حتي براي ساخت، پروانه ساختماني دريافت كرده بودند اما شهرداري تهران تلاش كرد ضمن تملك آنها، از ساخت‌وساز در آنها جلوگيري كرده و آنها را به پهنه G تبديل كند.

بنابر طرح تفصيلي شهر تهران، ساخت‌وساز در پهنه فعاليت و كسب و كار (S) و مختلط تجاري، اداري و مسكوني (M) و مسكوني‌(R) براساس قوانين مندرج در طرح آزاد است و تنها پهنه سبز (G) با محدوديت در ساخت‌وساز روبه‌روست.

  • نجات باغات از ساخت و ساز

بسياري از مالكان باغات تهران با تكيه بر قوانين شهري، اقدام به دريافت پروانه ساختماني كرده‌اند. شهرداري تهران به‌منظور حفظ باغات تهران با برخي از اين مالكان به توافق رسيد و باغات در شرف ساخت را تملك و تبديل به بوستان كرد.

يزداني با اشاره به اينكه برخي باغات شمال تهران مانند باغ انجيري در محدوده نياوران و باغ آصف در محله ولنجك در پهنه مسكوني قرار داشت كه با حمايت جدي شهردار تهران، اين دو باغ تملك شد و ضمن ارسال پرونده آن به كميسيون ماده 5براي ابطال پروانه ساختماني و استقرار آن در پهنه سبز، بالغ بر 54ميليارد تومان هزينه بابت ابطال پروانه ساختماني آن جريمه پرداخت شد. رئيس كميته محيط‌زيست شهرداري تهران نيز بارها از تلاش مديريت شهري براي حفظ باغات پايتخت سخن گفته‌است.

محمد حقاني در انتقاد از توسعه ساخت و سازها طي دهه‌هاي گذشته از نابودي باغات تهران به‌عنوان تهديدي جدي براي زندگي شهروندان ياد كرد و گفت: «باغات در پايتخت به‌خاطر ساخت‌و سازهاي نهادهاي اقتصادي مانند بانك‌ها از بين مي‌روند و در اين تلاش مديريت شهري با وجود تمام قوانين، به تنهايي پاسخگو نيست.» اين عضو شوراي شهر تهران افزود: باغات تهران، حياط پايتخت بودند. ما با از دست دادن باغات پايتخت حياط و حيات تهران را از دست مي‌دهيم. اين اظهارات رئيس كميته محيط‌زيست تهران با شكل‌گيري كمپين حفظ باغات پايتخت از سوي مردم همراه بوده است. كمپيني كه براي حفظ باغات تهران جلسات مختلفي برگزار مي‌كند و تلاش جدي براي حمايت از باغات پايتخت دارد.

  • حفظ ريه‌هاي تنفسي شهر

كار براي تملك باغات تهران با هزينه‌هاي گزاف در محدوده‌هاي مختلف تهران به‌ويژه در مناطق شمالي شهر همچنان در دستور كار مديريت شهري تهران است. شهردار منطقه يك، از تملك بيش از 9هكتار از عرصه‌هاي باغي پايتخت طي سال‌جاري خبر داد و گفت: تملك باغ نظر در محله حكمت و باغ تجريشي در محله باغ فردوس هم‌اكنون در مراحل پاياني است. همچنين تملك باغ‌هاي ملا علي كني در اراج، باغ فرمانيه متعلق به بنياد مستضعفان، باغ توتونچي و باغ فرمانفرمائيان در دست اقدام است. مجتبي يزداني با اشاره به حجم گسترده كار براي تملك اين باغات افزود: برابر تدبير و حساسيت شهردار تهران، حفظ باغات قديمي، توسعه فضاي سبز و توسعه فضاهاي گردشگري و طبيعي در اولويت برنامه‌هاي ما قرار دارد و مساعدت گسترده آقاي قاليباف براي احيا و حفظ باغات باعث شده است تاكنون بسياري از باغات تهران را از عرصه ساخت‌وساز مصون نگه داريم.
پيش از اين باغ امير سليماني، باغ ملك، باغ خسروشاهي و بوستان گلابدره در شمال تهران به نفع شهروندان تملك شده‌بود.

  • قدرالسهم شهرداري

بيش از 63هزار مترمربع از اراضي و باغ‌هاي شمال تهران كه امكان تملك از سوي شهرداري‌ تهران وجود نداشت، در قالب قدرالسهم مالكيت شهرداري، به‌صورت پروژه‌هاي 70به 30به‌صورت فضاي سبز و بوستان درآمده است. اين خبر را نيز مجتبي يزداني، شهردار منطقه يك اعلام مي‌كند. پروژه‌هاي قدرالسهم 70به 30، به زمين‌هايي گفته مي‌شود كه براساس مصوبه شوراي شهر تهران، در محدوده‌هاي مجاز براي ساخت‌وساز شهري قرار دارند و به‌دليل مساحت زياد، با واگذاري 70درصد از زمين به شهرداري‌ تهران به‌منظور توسعه فضاي سبز، مالكان تنها در 30درصد از زمين‌ها امكان ساخت‌وساز خواهند داشت.

کد خبر 318961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha