همشهری آنلاین- علی شاکری: مصطفی کارخانه در این فصل با بانک سرمایه در نیم فصل اول لیگ برتر والیبال نتیجه خوبی گرفته و تقریبا رقابتی نزدیک با دو مدعی دیگر قهرمانی، پیکان و شهرداری ارومیه داشته است.

M.Karkhane

قدیمی‌ترین سرمربی تیم‌های باشگاهی ایران با دنیایی از افتخارات ریز و درشت همچنان یکی از مربیان نامزد حضور در کادر فنی تیم ملی به شمار می‌رود، اما خودش می‌گوید: برای من دیگر حضور در تیم ملی بزرگسالان لطفی ندارد و اگر قرار به خدمت باشد، فکر می‌کنم در تیم‌های پایه‌ای بهتر بتوانم نسل جدیدی برای تیم ملی بزرگسالان بسازم. همانگونه که در حال حاضر نیز بسیاری از بازیکنان بزرگ فعلی تیم ملی نیز روزگاری عضو تیم‌های نوجوانان و جوانانی بودند که با من به نقطه امروزی رسیده‌اند.

به بهانه پایان نیم فصل لیگ برتر والیبال و در پی گفت و گو با پیمان اکبری و جهانگیر سید عباسی، سرمربیان پیکان و شهرداری ارومیه، این بار پای صحبت سرمربی تیم سوم نیم فصل، بانک سرمایه نشستیم.

• از عملکرد بانک سرمایه در پایان نیم فصل چقدر راضی بودی؟

فکر می‌کنم به عنوان یک تیم تازه تاسیس نتیجه‌اي بسیار عالی گرفتیم. نسبت به هدفگذاری صورت داده در رقابت با دوتیم با تجربه‌تر پیکان و شهرداری همه چیز رضایت‌بخش بود. آن هم با یک پاسور خارجی ناآشنا به شرایط والیبال ایران، و در مجموع همه چیز را با وجود دو باخت خوب دیدم .

• نظرت پیرامون دو شکست بانک سرمایه در مقابل تیم‌های شهرداری ارومیه و متین صالحین چیست؟

شکست مقابل شهرداری ارومیه متاثر از اشتباهات داوری بود و به نوعی ما علی‌رغم بازی خیلی خوب، آن هم در اولین بازی، در صورت انتخاب داوری بهتر و شجاع می‌توانستیم بازنده نباشیم. در بازی با متین صالحین ما در بدترین روز خود و در بهترین روز حریف، گرفتار بازی خوب آنان شدیم و پیروزی هم حقشان بود.

• در مجموع از عملکرد ملی‌پوشان خود راضی بودی؟

من و ملی‌پوشان تیمم به دلیل شناخت خوب از سال‌های گذشته درک متقابلی از هم داشتیم و با وجود آن که می‌دانم بازیکنانی در سطح شهرام محمودی، فرهاد ظریف، مهدی مهدوی و محمد موسوی که در بالاترین سطح لیگ جهانی و جام جهانی بازی کردند، بخواهند خودشان را علی‌رغم آن همه خستگی با سطح لیگ برتر تطبیق دهند کار سختی است، اما آنها با درک شرایط من و تیم در سایه رفاقت و همدلی به خوبی از عهده این کار برآمدند.

نمی‌شود مثل گذشته برخلاف جریان آب شنا کرد

• به نظر می‌رسد گذشت زمان باعث شده تا کارخانه هم در نوع و سبک کاری‌اش در روابط با بازیکنان متحول شده باشد، اینگونه نیست؟

این واقعیتی است که خودم هم حس می‌کنم . تجربه و تغییر زمانه در من اثر خاصی داشته و از نظر شیوه کاری آرام‌تر از گذشته شده‌ام و سعی می‌کنم که رابطه دوستانه‌تری با بازیکنان و دیگر اعضای کادرفنی بر قرار کنم. دیگر نمی‌شود مثل گذشته بر خلاف جریان آب شنا کرد و مقداری هم بازیکنان و مسئولين باشگاه احترام موی سپید ما را دارند!

• کارکردن با دو پاسور مطرح، مهدوی و ژیگالدو که هر کدام مدعی حضور در ترکیب اصلی‌اند، سخت نبود؟

من اصلا مشکلی نداشتم. هر دوی آنها پاسورهای بزرگ و توانمندی هستند و جا دارد از شخصیت و شعور و معرفت مهدی مهدوی به نیکی یاد کنم که از نظر اخلاقی می‌تواند الگوی خوبی برای نوجوانان و جوانان باشد. نکته مهم این که مهدوی با کمک فکری دادن به ژیگالدو در طول بازی‌ها در شناخت او از خصوصیات بازیکنان نقش اساسی ایفاء کرده و چه او و چه ژیگالدو برایشان دردرجه نخست موفقیت تیم در اولویت بوده است.

• آیا شما هم جزو گلایه‌مندان از امر داوری در بازی‌های نیم فصل هستید؟

ما همه اعتراضمان به داوری به همان بازی اول با شهرداری ارومیه برمی‌گردد که انتظار داشتیم کمیته داوران و سازمان لیگ از داوران سطح بالاتری استفاده می‌کردند.

ترکاشوند و اکبری در مکتب کارخانه بزرگ شدند

• ارزیابی شما از نیم فصل اول لیگ چیست؟ چه پیشرفت محسوسی نسبت به قبل داشته است؟

به نظرم بازی‌ها تاکتیکی‌تر و سیستمی‌تر از گذشته شده و باید روی همه حریفان حساب باز کرد. شاید در روی کاغذ سه تیم بانک سرمایه، شهرداری ارومیه و پیکان از همه قوی‌تر باشند، اما از دید من هیچ تیمی را نمی‌توان دست کم گرفت. از کاله گرفته تا متین صالحین و آرمان اردکان تا ثامن‌الحجج خراسان و حتی سایپا. همه آنها با کوچک‌ترین غافلگیری می‌توانند خطرناک باشند.

• چقدر در نخستین سال حضور بانک سرمایه، به حضور در فینال لیگ برتر با حضور سایر مدعیان امیدواری؟

من مربی کم‌تجربه‌ای نیستم. من با متین ورامین هم در اولين سال حضورش در لیگ برتر به فینال رسیدم و اگر نیکولوف بلغاری را از دست نمی‌دادم، در همان سال قهرمان لیگ برتر هم می‌شدیم. البته امسال کار سختی است، ولی با همبستگی و یکدلی که در میان مسئولين بانک، کادرفنی و بچه‌ها می‌بینم، هدف دور از دسترسی نخواهد بود.

• بازی با برخی از تیم‌ها مثل پیکان و متین که هدایت آنها بر عهده شاگردان سابقت پیمان اکبری و محمد ترکاشوند است، چه حسی بهت می دهد؟

خوشحالم که از مکتب مصطفی کارخانه چنین مربیانی به وجود آمدند که حالا در زمره مربیان بزرگ کشورند. مطمئن هستم آنها با یاد گرفتن لوطی‌گری، معرفت و اخلاق در کنار تکنیک و تاکتیک در دوران بازیگری در کنار من هر کدامشان وزنه بزرگی برای والیبال خواهند شد.

• این روزها بحث حضور مربیان ایرانی در کنار کادر جدید خارجی تیم ملی بزرگسالان سوژه داغ رسانه‌هاست و از شما هم به عنوان یکی از نامزدها یاد می‌شود، آیا خودتان هم تمایلی به همراهی تیم ملی دارید؟

من خود سال‌ها سرمربی و مربی تیم ملی بزرگسالان بوده‌ام، اما تیم ملی بزرگسالان نه! ولی نمی‌توانم بگویم دوست ندارم که همچنان با تیم‌های ملی پایه کار کنم. من عاشق کار کردن با تیم‌های پایه‌ای‌ام و می‌خواهم نسل جدیدی را دوباره برای تیم ملی آماده کنم. هم اکنون هم بسیاری از بازیکنان کلیدی تیم ملی ثمره حضور من در تیم‌های ملی سابق نوجوانان و جوانان هستند.

 

کد خبر 318952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha