«ببر وارداتی سیبریایی سالم است». مهندس هوشنگ ضیایی، استاد برجسته حیات وحش و مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جشنواره سینمای حقیقت در گفت‌وگویی کوتاه با بیان این خبر به همشهری گفت:حدود ۵سال این ببر بدون دلیل در قفس نگهداری شد درحالی‌که انجام آزمایش می‌توانست مانع از قرنطینه کردن این حیوان شود.

ببر سیبری

ضيايي درباره خروج اين ببر و مكان جديد نگهداري از اين حيوان هم گفت كه به‌نظر من بهترين مكان براي نگهداري اين حيوان فعلا همان باغ وحش ارم است تا بررسي‌هاي لازم براي انتقال اين حيوان به مكان جديد انجام شود.

همزمان با اين گفته‌ها، مديركل دفتر حيات وحش سازمان حفاظت محيط‌زيست به ايرنا گفت: اكنون 2درخواست براي انتقال ببر سيبري به اين سازمان ارسال شده كه در حال بررسي بهترين شرايط براي انتقال هستيم البته اين كار منوط به دريافت نامه كتبي سالم بودن حيوان از سازمان دامپزشكي است.

مجيد خرازيان مقدم افزود: سازمان دامپزشكي بعد از نخستين آزمايش از ببر سيبري درصورتجلسه‌اي اعلام كرد كه حيوان سالم است اما هنوز نامه‌اي كتبي در اين زمينه به سازمان محيط‌زيست ارسال نكرده است.

وي با بيان اينكه صورتجلسه سالم بودن حيوان در اختيار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد تأكيد كرد: سازمان دامپزشكي در آن صورتجلسه از سازمان حفاظت محيط‌زيست خواسته ببر را منتقل كنيم اما سازمان حفاظت محيط‌زيست نمي‌تواند فقط صرف داشتن صورتجلسه براي انتقال ببر اقدام كند بلكه بايد نامه‌اي كتبي به پيوست آن براي سازمان حفاظت محيط‌زيست ارسال شود كه درحال پيگيري آن هستيم.

خرازيان مقدم افزود: ببر سيبري براي ما گونه‌اي ارزشمند است و حالا كه قرار است بعد از 5سال از اسارت خارج شود بنابراين تمام تلاش خود را به‌كار مي‌بنديم تا بهترين شرايط و استانداردهاي لازم در مكان جديد نگهداري حيوان فراهم شود. وي گفت: تاكنون 2 درخواست از مراكز مجاز نگهداري حيوانات براي دريافت ببر سيبري به سازمان ارسال شده كه قطعا حيوان را به بهترين مكان منتقل خواهيم كرد و كار انتقال بعد از دريافت نامه كتبي از سازمان دامپزشكي در مدت 2 تا 3 روز انجام مي‌شود.

5سال پيش 2 قلاده ببر از سيبري وارد ايران شد كه در چند‌ماه اول ببر نر بر اثر بيماري مشمشه تلف شد و ببر ماده نيز مشكوك به اين بيماري اعلام شد و بر اين اساس از آن زمان تا به امروز ببر ماده در قرنطينه‌اي در باغ وحش ارم به‌سر مي‌برد. پيش از اين، سازمان حفاظت محيط‌زيست منطقه‌اي به نام باراجين در قزوين را معرفي كرد كه مورد موافقت سازمان دامپزشكي قرار نگرفت بعد از آن سمسكنده در منطقه حفاظت شده ميانكاله در استان مازندران را معرفي كرد كه مورد موافقت سازمان دامپزشكي قرار گرفت اما به‌دليل يك سري ملاحظات از سوي مديركل محيط‌زيست استان مازندران اين انتقال صورت نگرفت كه اين مسئله موجب بروز برخي مشكلات ميان 2 سازمان حفاظت محيط‌زيست و دامپزشكي شده بود كه خوشبختانه اين مسئله برطرف و اكنون سازمان دامپزشكي با خونگيري در محل كنوني موافقت كرده است و يك مرحله خونگيري نيز انجام شده است.

کد خبر 318786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha