دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

تعطیلی صنایع آلاینده هوا در تهران و کلانشهرها از جمله تدابیری است که می تواند در شرایط تشدید آلودگی هوا به کار گرفته شود.

آلودگی هوا

اما نه تنها چنين اتفاقي رخ نداده كه برخي از اين صنايع به جاي گاز از سوخت مازوت استفاده مي كنند كه آلايندگي بيشتري نسبت به گاز هم توليد مي كند. عبدالرضا شيخان، دبير انجمن توليدكنندگان سيمان در گفت و گويي كه روز گذشته با همشهري انجام داد، گفت: گرچه برخي كارخانه‌هاي سيمان از ابتداي فصل سرما به دليل قطعي گاز و مشكلات تامين مازوت تعطيل شده اما دولت هيچ مذاكره‌اي براي تعطيلي كارخانه‌هاي سيمان نزديك شهرها به‌دليل آلودگي هوا نداشته است.

شيخان با بيان اينكه در صورتي كه دولت خواستار تعطيلي كارخانه‌هاي سيمان نزديك شهرها به‌دليل آلودگي هواست بايد هزينه اين تعطيلي را به توليدكنندگان سيمان بپردازد، اعلام كرد كه هنوز گزارشي به انجمن در مورد تعطيلي كارخانه‌هاي نزديك به شهرها به دليل آلودگي شديد هوا ارائه نشده است. همچنين اغلب كارخانه‌هاي سيمان دور از شهرها واقع شده‌اند و گاز برخي كارخانه‌ها مانند سيمان تهران يا سيمان فارس كه نزديك شهرها هستند بدون‌هماهنگي با توليدكنندگان و در آغاز فصل سرما قطع شده، اما با دولت توافقي براي تعطيلي اين كارخانه‌ها به دليل آلودگي هوا نداشته‌ايم و ما نيز برخي موضوعات را از اخبار شنيده‌ايم.

به گفته وي انجمن مذكور هيچ دستور يا هماهنگي براي تعطيلي يا كاهش ميزان فعاليت روزانه با كارخانه‌هاي سيمان نداشته اما دولت به‌طور خودكار با سردي هوا گاز كارخانه‌هاي سيمان را قطع مي‌كند. اين درحالي است كه توقف خط توليد سيمان نيازمند خواباندن كوره‌هاي توليد است و با خاموش و روشن كردن، كوره‌ها ريزش آجر پيدا مي‌كنند و هزينه راه‌اندازي مجدد آن خيلي بالاست.

  • فعاليت كارخانه سيمان شازند با سوخت مازوت

در اين حال حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در گفت‌وگويي با ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت خبر داد: نیروگاه شازند روز شنبه با وجود شرایط هشدار در شهرهای اراک و شازند از مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های صورت‌گرفته مصرف مازوت کاهش یافته و عمده سوخت مصرفی این نیروگاه به گاز تبدیل شده است.

ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، شرایط آلایندگی در اراک و شازند در چند روز آتی استمرار دارد و براساس تعهد شرکت ملی گاز کشور و وزارت نیرو، در چنین وضعیتی نیروگاه شازند نباید از سوخت مازوت استفاده کند و اجازه راه‌اندازی مجدد واحد از مدار خارج شده منوط به فروکش کردن شرایط ناسالم هواست.

10ايستگاه تهران ديروز شاخص بالاي 150و ناسالم براي همه گروه‌ها را ثبت كردند. اين آمار در شرايطي است كه به‌علت تعطيلي مدارس و پيش‌دبستاني‌هاي تهران، از انبوه ترددها در شهر اندكي كاسته شد. البته عصر روزگذشته محمدهادي حيدرزاده دبير كميته اضطرار اعلام كرد كه تمام مدارس تهران و 8 منطقه استان تهران امروز (دوشنبه) تعطيل است.

اما ديروز ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق با قطر كمتر از ۲.۵ ميكرون، در تهران روي عدد ۱۴۳ قرار گرفت كه شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس را نشان داد. همچنين امروز كيفيت هواي تهران در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار خواهد داشت اما با توجه به اينكه روز گذشته مدارس تعطيل بودند احتمال مي‌رود از غلظت آلاينده‌ها تا حدودي كاسته شود.

  • جريمه ۳۰هزار توماني و فك پلاك در انتظار خودروهاي دودزا

همزمان با شدت آلودگي هواي پايتخت جريمه ۳۰هزار توماني و فك پلاك در انتظار رانندگان خودروهاي دودزاست.
به گفته سرهنگ مراد مرادي، رئيس مركز اطلاع‌رساني پليس راهور تهران بزرگ، پليس راهور برخورد با خودروهاي دودزا و وسايل نقليه فاقد معاينه فني را به‌طور ويژه در دستور كار خود قرار داده است.

وي با اعلام اينكه برخورد با خودروهاي دودزا جزو دغدغه‌هاي اصلي پليس راهور بوده و خط قرمز پليس محسوب مي‌شود، افزود: در وهله نخست راننده خودروي دودزا ۳۰هزار تومان جريمه مي‌شود و ضمن اعمال قانون، وسيله نقليه دودزا فك پلاك شده و با پلاك تعميري به تعميرگاه مجاز هدايت مي‌شود. به گفته وي مأموران پليس راهنمايي و رانندگي با توجه به حضور پررنگشان در معابر ترافيكي بيش از ساير شهروندان در معرض آلودگي هوا هستند.

کد خبر 318765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha