مـــردم اسپـــانیا در یکـــی از سرنوشت‌سازترین انتخابات سراسری در تاریخ این کشور، دیروز به پای صندوق‌های رأی رفتند تا پس از ۴۰ سال به سلطه سیاست ۲ حزبی در صحنه سیاسی اسپانیا پایان دهند.

انتخابات اسپانیا

ديروز تا آخرين ساعات راي‌گيري در اسپانيا، 2 حزب سنتي اين كشور يعني حزب محافظه‌كار «مردمي»، وابسته به ماريانو راخوي نخست‌وزير‌ و سوسياليست‌ها كه طي 4دهه اخير هميشه قدرت ميان آنها دست‌به‌دست مي‌شده باز‌هم پيشرو انتخابات بودند اما براي نخستين‌بار، اين دو حزب نتوانستند اكثريت آرا را از آن خود كنند. نامزدهاي حزب چپگراي «پودموس» و حزب ليبرال «سيودادانوس» موفق شدند بخش قابل توجهي از آرا را به‌دست بياورند تا اين دو حزب تازه‌وارد اسپانيا هم در قدرت شريك شوند.

پس از پايان حكومت فرانسيسكو فرانكو، ديكتاتور اسپانيا در سال‌۱۹۷۵، محافظه‌كاران و سوسياليست‌هاي اسپانيا هميشه در راس هرم قدرت سياسي اين كشور بوده‌اند. در انتخابات سال ۲۰۱۱ حزب مردمي به رهبري راخوي توانست با كسب ۴۵‌درصد آرا اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست بياورد و حزب كارگران سوسياليست اسپانيا نيز در رتبه دوم قرار گرفت. اما طبق آخرين آمار غيررسمي رسيده از اسپانيا هر‌كدام از اين دو حزب در انتخابات اخير تنها حدود 30درصد آرا را كسب كرده‌اند.

  • بحران اقتصادي و فساد دولتي؛ محور بحث‌هاي انتخاباتي

ناتواني دولت كنوني براي حل مشكلات اقتصادي واز بين بردن بيكاري در اسپانيا باعث نارضايتي بخش قابل توجهي از مردم و در نتيجه كاهش محبوبيت حزب حاكم شده است. ماراتن 14روزه تبليغات انتخاباتي با حضور نامزدهاي احزاب جديد اسپانيا شور‌‌ و ‌هيجان ديگري به‌خود گرفته بود اما 3 مسئله هميشگي در اسپانيا يعني اقتصاد، فساد حاكم بر دولت و موضوع جدايي‌طلبي كاتالان‌ها همچنان فضاي انتخابات را تحت كنترل داشت. درحالي‌كه راخوي به‌شدت با جدايي منطقه كاتالونيا از اسپانيا مخالف است، رهبران احزاب ديگر با مذاكره با جدايي‌طلبان اين منطقه كه حدود يك‌پنجم اقتصاد اسپانيا را در دست دارد موافق هستند.

طي سال‌هايي كه حزب مردمي در قدرت بوده، دولت توانسته با اتخاذ سياست‌هاي رياضتي، اسپانيا را از بحران اقتصادي خارج كند اما اين كشور همچنان در ميان كشورهاي اروپايي وضعيت مناسبي ندارد. اسپانيا با بيكاري 21درصدي پس از يونان در رده دوم قرار گرفته است. در اين سال‌ها فساد مقام‌هاي دولتي يكي از اصلي‌ترين موضوع‌هاي مورد بحث در اسپانيا بوده است.

در مقابل، محبوبيت 2 حزب پودموس با رويكرد ضد‌رياضت اقتصادي و سيودادانوس با رويكردي ميانه‌رو افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته است. اوايل خرداد امسال جنبش مخالفان دولت اسپانيا به رهبري پودموس پيروز بزرگ انتخابات شوراهاي شهر و شهرداري‌ها شد؛ اتفاقي كه تحليلگران از آن به‌عنوان اقدام مردم اسپانيا براي تنبيه دولت ياد كردند. طبق آمار غيررسمي مربوط به انتخابات ديروز، پودموس در جايگاه سوم و سيودادانوس در جايگاه چهارم قرار گرفته است.

  • آرايش جديد سياسي در اسپانيا

بيش از ۳۶ ميليون نفر واجد شرايط رأي‌دهي در انتخابات پارلماني ديروز در اسپانيا بودند. رأي دهندگان براي تعيين تكليف 350كرسي پارلمان به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند. براساس آخرين آمار، حزب حاكم اسپانيا يعني حزب مردمي و حزب اوپوزيسيون، يعني حزب سوسياليست پس از 4دهه نتوانستند اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را از آن خود كنند و اكنون مجبورند 2 حزب جديد پودموس و سيودادانوس را نيز در قدرت شريك كنند. يكي از سناريوهاي احتمالي براي تشكيل دولت آينده در اسپانيا، ائتلاف 2 حزب مردمي و سيودادانوس با هم در مقابل ائتلاف احتمالي 2 حزب سوسياليست و پودموس است. سناريوي ديگري نيز ممكن است اتفاق بيفتد كه شامل ائتلاف 3حزب ديگر در مقابل حزب حاكم است.

  • ماريانو راخوي

60ساله، نخست‌وزير اسپانيا و رهبر حزب مردمي. حزب مردمي در سال 1989تاسيس شد و در كنار حزب سوسياليست هميشه به‌صورت دوره‌اي در راس هرم قدرت بوده است. حزب مردمي در سال 2011موفق شد با شكست تنها رقيب خود يعني حزب سوسياليست، اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را به‌دست آورد.

  • پدرو سانچز

43ساله، رهبر حزب سوسياليست. او كه يك سال است رهبري حزب سوسياليست را به‌دست گرفته قول داده بود بار ديگر چپ‌ها را در اسپانيا به قدرت برساند. سانچز يكي از منتقدان اصلي ماريانو راخوي، نخست وزير اسپانياست. او اعلام كرده بود مي‌خواهد كسي باشد كه باعث بازنشستگي راخوي مي‌شود.

  • پابلو ايگلسياس

37ساله، استاد دانشگاه، بنيانگذار و رهبر حزب پودموس. پودموس حزب چپ افراطي فرانسه است كه در سال 2014تاسيس شده است. اين حزب موفق شد در انتخابات شوراهاي شهر و شهرداري‌هاي اسپانيا در خرداد امسال پيروزي چشمگيري به‌دست آورد و حتي كرسي شهرداري مادريد را هم از دست حزب حاكم خارج كند.

  • آلبرت ليورا

36ساله، رهبر حزب سيودادانوس. او جوان‌ترين چهره سياسي معروف اسپانيا لقب گرفته است. حزب سيودادانوس كه حزبي ميانه‌رو است ابتدا در سال 2006در كاتالونيا و در مخالفت با جدايي‌طلبان اين منطقه تاسيس شد. با اعلام حضور اين حزب در كل اسپانيا در سال‌جاري، عده زيادي از مردم اين كشور به سمت آن متمايل شدند.

کد خبر 318758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha