چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

گروه ورزشی : نخستین دقایق پس از افطار چهارشنبه 28 شهریور تمام ایران چشم به ورزشگاه فولادشهر دارند، با این انتظار که سرانجام طلسم گذر فوتبال ما از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شکسته شود و سپاهان ایران، خط مقدم کاوازاکی ژاپن را به تسخیر خود درآورد.

 این امید از آن رو است که سپاهان و کاوازاکی در شرایطی کاملاً نابرابر در دیدار رفت مرحله یک چهارم به یکدیگر می‌رسند.

 میزبان اصفهانی که به عنوان صدرنشین گروه D، الشباب عربستان و العین امارات را پشت سر گذاشت، در پایان فصل گذشته نیز عنوان قهرمان جام حذفی ایران را با قاطعیت تکرار کرده و امروز در حالی با اطمینان به مصاف ژاپنی‌ها می‌رود که در صورت رقم خوردن هر نتیجه‌ای فصل بعد نیز در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت.

عملکرد فوق‌العاده زردقناری‌های نصف‌جهان در لیگ داخلی و قاره‌ای که از آخرین ماه سال 85 آغاز شد، با شروع فصل تازه لیگ‌برتر ادامه یافته و سپاهان با 4 پیروزی از 5 بازی نخست تنها با تفاضل گل کمتر در رده دوم جدول قرار گرفته است.

در مقابل تیم فرانتیل یا خط مقدم شهر کاوازاکی ژاپن که در گروه F مرحله گروهی رقبایی مثل آرما مالانگ مالزی، دانشگاه بانکوک و چونام دراگونز کره‌جنوبی را از پیش‌رو برداشته بود، نه‌تنها فصل قبل موفق به تکرار حضور در لیگ قهرمانان آسیا نشد بلکه آبی‌پوشان در حال حاضر وضعیت بغرنجی را در جی لیگ سپری می‌کنند و از 5 بازی اخیر تنها یک پیروزی به دست آورده‌اند. به اینها بیافزایید حضور ممتد سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا را که بر نخستین تجربه آسیایی کاوازاکی می‌چربد.

 ژاپنی‌ها که روز دوشنبه با پرواز چارتر وارد اصفهان شدند، 2 جلسه تمرین عصرگاهی را در ورزشگاه تختی اصفهان و ورزشگاه فولادشهر برگزار کرده‌اند که سوءتفاهم ناشی از تمرین در ورزشگاه در دست ساختمان تختی آنها را در ابتدا دچار این شوک کرده بود که باید در چنان شرایطی با سپاهان روبه‌رو شوند.

 در مجموع ژاپنی‌ها که با اطمینان زیادی پا به مرحله حذفی لیگ قهرمانان گذاشته بودند به خاطر رویارویی 2 نماینده‌شان اوراواردز و کاوازاکی فرانتیل با چونبوک موتورز کره جنوبی، مدافع عنوان قهرمانی و سپاهان شکست‌ناپذیر در اصفهان که حریفان دشواری محسوب می‌شوند، ناامید به نظر می‌رسند.

 امروز همچنین الکرامه سوریه نایب‌قهرمان دور قبل لیگ قهرمانان میهمان یک تیم کره‌ای دیگر یعنی سئونگنام است که هدایت ممبینی، داور بین‌المللی ایران قضاوت این بازی را برعهده دارد.

الوحده امارات نیز در ابوظبی میزبان الهلال عربستان، یکی از مدعیان جدی این دوره است.

نکته جالب در مورد 4 بازی دور رفت این است که هر 4 بازی توسط داورانی ایرانی یا عرب قضاوت می‌شوند. قضاوت سپاهان – کاوازاکی هم برعهده جاسم کریم بحرینی است که مسلماً به زبان فارسی هم تسلط دارد.

بازی‌های تدارکاتی لیگ‌برتر برای پیروزی در لیگ قهرمانان با آنچه گفته شد امیدواری لوکا برای رساندن نخستین تیم ایرانی به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان کم نیست اما او با واقع‌نگری به بازی امروز نگاه می‌کند و به سایت فوتبال آسیا می‌گوید: 5 بازی ما در لیگ داخلی تنها حکم بازی تدارکاتی برای لیگ قهرمانان را داشته‌اند.

هدف اصلی من تا اینجای فصل، شکست دادن کاوازاکی بوده است و در تمام بازی‌های فصل سعی کرده‌ام سبک‌های متفاوتی را امتحان کنم. در آخرین مسابقه‌مان با فجر سپاسی با بازیکنان صحبت کردم و شرح وظایف‌شان را برای بازی مقابل کاوازاکی مشخص کردم.

 البته بوناچیچ از مشکل زبان که پس از رفتن مترجم سابقش ارتباط او را با شاگردانش سخت کرده است حرفی به میان نمی‌آورد. او که چندان هم به زبان انگلیسی مسلط نیست از طریق کریم قنبری دستیارش با بازیکنان ارتباط برقرار می‌کند و درباره شاگردانش چنین نظری دارد: گمان می‌کنم آنها بار مسئولیت را به خوبی روی دوش‌شان حمل می‌کنند و اگر هرکسی مطابق برنامه حرکت کند، ما کاوازاکی را شکست می‌دهیم.

البته علامت سئوال‌هایی در ترکیب سپاهان به چشم می‌خورد. در حال حاضر آنها هیچ یک از 2 سنگربان قبلی‌شان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را در اختیار ندارند. آرمناک پطروسیان دروازه‌بان کاریزماتیک ارمنستانی در ابتدای فصل به همراه 2 مهره کلیدی دیگر محمد نوری و حمید شفیعی از باشگاه جدا شده و محمد سواری پدیده دروازه‌بانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز آماده نیست. به همین دلیل لوکا از عباس محمدی به عنوان مرد شماره یک استفاده می‌کند.

 مربی 52 ساله کروات که روی یک پیروزی بدون گل خورده در خانه متمرکز شده به دفاع خطی 4نفره‌اش گوشزد کرده است، مراقب سرعت مهاجمان کاوازاکی باشند. در سوی دیگر زمین ظاهراً او با مشکل دیگری مواجه است چراکه مهدی سیدصالحی بهترین گلزن سپاهان در مرحله گروهی که به خاطر 4 گل حساسش اخیراً نامزد توپ طلای آسیا نیز شده از ناحیه زانو مصدوم است.

اما او این مشکل بزرگ را با یک مزیت بزرگتر جبران می‌کند. محمود کریمی سیبکی که تاکنون 8 گل در لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسانده می‌تواند به خوبی جای سیدصالحی را پر کند به ویژه که او از پشت سر توسط پاس‌های عمقی ویرانگر محرم نویدکیا حمایت می‌شود: ما چیزهای زیادی از کاوازاکی می‌دانیم از جمله اینکه چطور به سمت دروازه آنها حمله‌ور شویم. ما این کار را به طور مؤثر با سرعت مهاجمان تکنیکی‌مان انجام می‌دهیم.

 سپاهان به جز سیدصالحی 2 غایب دیگر هم دارد. در سمت راست دفاع هادی جعفری به جای سعید بیات توپ می‌زند ودر سمت چپ دفاع جلال اکبری جای خالی جابا مجیری را با بازگشت به یک خط عقب‌تر پر می‌کند.

کاوازاکی، حساس‌ترین رقیب تاریخ سپاهان

 انگیزه اصلی تاکاشی سکی‌زوکا سرمربی ژاپنی کاوازاکی از رویارویی امروز اصفهان نه‌فقط صعود به مرحله بعد که بقا روی نیمکت آبی آسمانی‌ها تا روز بازی برگشت در ژاپن است که هفته آینده برگزار خواهد شد.

تیم سکی زوکا در 13هفته سپری شده از جی‌لیگ تنها 3 پیروزی به دست آورده و حالا مثل یک تیم متوسط با 19 امتیاز کمتر از اوراوا، صدرنشین لیگ حرفه‌ای ژاپن در میانه جدول به سر می‌برد.

منصور ابراهیم‌زاده دست راست لوکا در کادر فنی سپاهان در مورد شیوه بازی کاوازاکی می‌گوید: آنها هم مثل سایر تیم‌های ژاپنی فوتبال با برنامه‌ای را ارائه می‌دهند. در خط هافبک و حمله قوی هستند و بازیسازی ناکامورا و بازیکن کره‌ای این تیم و همچنین سرعت مهاجم برزیلی، قدرت تهاجمی کاوازاکی را افزایش می‌دهد.

 کاوازاکی با سیستم 3 دفاعی بازی می‌کند آن هم در شرایطی که مدافعان این تیم روی یک خط قرار می‌گیرند. دفاع وسط آنها در بازیسازی توانایی‌های بالایی دارد ولی در مجموع باید بگویم که دفاع کاوازاکی ضعف دارد و ما می‌توانیم از عمق دفاع حریف نفوذ کنیم.

او پیروزی 2 بر صفر سپاهان در خانه را نتیجه‌ای ایده‌آل می‌داند. هادی عقیلی مدافع ملی پوش سپاهان نیز ضمن تأیید گفته‌های ابراهیم‌زاده، 3 بازیکن خطرناک با شماره‌های 8 (جون سونودا، دفاع راست)، 01 (کارلوس جونینوی برزیلی در خط حمله) و 41 (کنگو ناکامورای بازیساز) اشاره می‌کند. اما کلیدی‌ترین گفته‌ها را محرم نویدکیا کاپیتان بانفوذ سپاهان بر زبان می‌آورد.

 او مسابقه چهارشنبه با کاوازاکی را حساس‌ترین بازی تاریخ باشگاه سپاهان می‌داند چراکه در صورت صعود، به جمع 4 تیم برتر آسیا راه می‌یابند و طبیعتاً او کاوازاکی را حساس‌ترین رقیب تاریخ سپاهان معرفی می‌کند و می‌گوید: بدون شک کاوازاکی بازی متفاوتی را نسبت به مسابقات لیگ به نمایش خواهد گذاشت و با تمام قوا پا به این رقابت می‌گذارد. نه باید از آنها بترسیم و نه این که آنها را دست‌کم گرفته و از پیش باخته بدانیم. باید با پرهیز از بازی احساسی و روی آوردن به یک بازی هدفمند و حساب‌شده حریف را از پیش رو برداریم.

 او در مورد وضعیت خود می‌گوید: مشکلی از این بابت ندارم و به دلیل گرفتگی عضله در چند روز گذشته چند جلسه فیزیوتراپی داشتم که خوشبختانه با تلاش پزشکان این مشکل حل شده.

ترکیب احتمالی سپاهان و کاوازاکی

عباس محمدی – هادی جعفری، محسن بنگر، هادی عقیلی، جلال اکبری – عبدالوهاب ابوالهیل، محسن حاج‌صفی، حجت زادمحمود – محرم نویدکیا – عمادرضا، محمود کریمی.

ایجی کاواشیما، هیروکی ایتو، یوشینبو مینووا ، شوهی تدادا ، ماگنوم تاوارس، کنگو ناکامورا، کازوهیرو ماراکامی، یوسوکه موری، هیرویوکی تانیگوچی، کارلوس جونینیو ، یونگ تائه‌سه‌

کد خبر 31867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز