مهدی حجت، بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی درباره تبصره‌های ۳۵، ‌۳۷و ۳۸ لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که به واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها و بی‌توجهی به حوزه صنایع‌دستی در این برنامه منجر می‌شود گفت: هرکاری که انجام شود باید زیرنظر سازمان میراث فرهنگی باشد.

میراث فرهنگی

 به گفته حجت، سازمان ميراث فرهنگي به تنهايي كاري براي آثار ثبت شده يا نشده نمي‌تواند انجام دهد و به همين دليل اين آثار را به بخش خصوصي و شهرداري‌ها و ديگر نهادها مي‌سپارد اما مي‌گويد من خوب نظارت مي‌كنم و شما هم خوب انجام ‌دهيد. رئيس ايكوموس ايران به ايسنا گفت: اشكال اينجاست كه وقتي كار را به بخش خصوصي سپرديم، سازمان ميراث فرهنگي قدرت نظارت ندارد. وي افزود: نگاه كنيد تمام آثاري كه در اين 10سال به بخش خصوصي سپرده شد، چه بر سرشان آمد؟

  • شكست در واگذاري بنا‌هاي تاريخي

حجت با انتقاد از واگذاري بي‌ضابطه بناهاي تاريخي حتي بناهاي نفيس به بخش خصوصي كه بعدها دچار مشكل شدند، گفت: كارفرماي بخش خصوصي نيز كه عمارت نفيس مسعوديه به او اجاره داده شده است اين عمارت را وبال خود مي‌بيند و مي‌گويد كه مرا از دست آن نجات دهيد و اين عمارت را پس بگيريد. او وضعيت ديگر بناهاي سپرده شده به بخش خصوصي را نيز همچون وضعيت عمارت مسعوديه خواند و گفت: از مجموعه آنچه در اختيار بخش خصوصي گذاشتيم به غير از سراي «عامري‌ها» در كاشان كه به هتل سنتي تبديل شد، بقيه با شكست مواجه شدند.

او گفت: اقامت‌كنندگان در سراي عامري‌هاي كاشان كه در اختيار بخش خصوصي است بايد براي اقامت در آن شبي 400دلار بپردازند؛ اما همان بخش خصوصي حاضر نيست «عمارت مسعوديه» و «كاروانسراي وكيل» كرمان را نگاه‌دارد و توبه كار شده است. بنيانگذار سازمان ميراث فرهنگي و معاون ميراث فرهنگي سابق اين سازمان همچنين با اشاره به نگهداري از حيوانات در خانه فهادان يزد گفت: براي كسب درآمد بيشتر نيز درهاي 4متري چوبي آن را به‌عنوان الوار فروختند. آيا اين كارنامه درخشاني در سپردن آثار تاريخي به بخش خصوصي است؟ حجت با اشاره به اينكه گمان نمي‌كند اين مطالب در برنامه ششم توسعه گنجانده شود، گفت: تا آنجا كه مطلع هستم، قرار است كل برنامه ششم توسعه بيشتر از چند صفحه نباشد. آقاي رئيس‌جمهور هم در طول دوره انتخابات فقط يك‌بار از كلمه «توريسم» استفاده كرده است. ديگر آقايان هم كه آگاهي نسبت به ميراث فرهنگي ندارند، پس چگونه مي‌توانند در ميان دغدغه‌هاي گوناگون به اين مسئله بپردازند؟

  • كم‌كاري در حفظ ميراث فرهنگي

قائم‌مقام سابق سازمان ميراث فرهنگي در ادامه با بيان اينكه برنامه ششم مختصر به مجلس ارائه شده و جايي براي ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي در آن وجود ندارد و حداكثر به جمله «به ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري توجه بيشتري شود» ختم خواهد شد، افزود: برنامه ششم مانند برنامه چهارم مفصل نيست.

رئيس ايكوموس ايران با انتقاد شديد از تبصره‌هاي برنامه ششم گفت: با چنين تبصره‌هايي عملا ميراث فرهنگي به نابودي كشيده مي‌شود. اميدوارم حداقل اهالي مجلس يا بزرگان سازمان مديريت فكري به حال ميراث فرهنگي اين مملكت بكنند. براساس اين گزارش، در تبصره 36برنامه ششم توسعه آمده است: با توجه به اهميت و ضرورت مرمت بناهاي تاريخي و فرهنگي و احياي بافت‌هاي ارزشمند كشور اقدامات زير صورت مي‌گيرد: ۱- سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري موظف است اماكن تاريخي (به استثناي نفايس ملي) در اختيار خود را به شهرداري‌هاي با جمعيت بيش از ۱۰۰ هزار نفر جمعيت براي بهره‌برداري واگذار كند. اين شهرداري‌ها موظفند نسبت به مديريت، مرمت، حفاظت و بهره‌برداري از اماكن مربوطه تحت نظارت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اقدام كنند. ۲- به همه دستگاه‌هاي اجرايي اجازه داده مي‌شود بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي- فرهنگي ثبت شده در فهرست آثار ملي (به استثناي نفايس ملي) در اختيار خود را با تعيين كاربري كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در چارچوب ضوابط و مقررات مشخص مي‌شود، به بخش خصوصي و تعاوني واگذار كنند. اجراي اين بند از شمول جزء ۳ ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومي كشور مستثني است. ۳- همه دستگاه‌هاي اجرايي موظفند در چارچوب ضوابط و استانداردهاي ابلاغي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نسبت به مرمت و احياي آثار فرهنگي و تاريخي در اختيار اعم از منقول و غيرمنقول با رعايت قوانين و مقررات مربوطه اقدام كنند. مهدي حجت، قائم‌مقام سابق سازمان ميراث فرهنگي و از بنيانگذاران اين سازمان، تبصره‌هاي برنامه ششم را موجب نابودي ميراث فرهنگي خوانده و معتقد است كه برنامه ششم برخلاف انتظارات توجه جدي به موضوع ميراث فرهنگي ندارد.

کد خبر 318644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha