همشهری آنلاین: آیت‌الله استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان مراتب عصمت و صدق در قرآن، گفت: همان‌طور که عصمت مراتبی دارد، صادقین نیز دارای مرتبه است و ۱۴ معصوم مصداق تام و اکمل و بالاترین مرتبه صادقین هستند نه صادقین بالنسبه، بنابراین مراد از صادقین در آیه شریفه صداقت تام و تمام است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، آيت‌الله رضا استادي، در جلسه تفسير قرآن در دارالقرآن علامه طباطبايي (ره)، افزود: عصمت داراي مراتبي است و حتي من و شما هم نسبت به برخي از گناهان يا زشتي‌ها عصمت داريم ولي كل مراتب آن را فقط 14 معصوم دارند اگرچه تمامي انبياء نيز معصوم‌اند ولي از موضوع بحث آيه خارج هستند.

استادي با بيان اينكه حتي علماي تالي تِلو معصوم نيز مصداق اكمل صادقين نيستند، تصريح كرد: صدق چيزي است كه مطابق واقع باشد نه مطابق ذهن ما و چون صدق مراتب دارد صادق مطلق كسي است كه از اين جهت نيز چيز خلاف واقعي نداشته باشد.

اين عضو شوراي عالي حوزه ادامه داد: فتاواي مراجع ما هيچكدام دروغ نيست ولي گاهي خلاف واقع است و ممكن است ديدگاه تمامي مراجع در يك مسئله در زمان ظهور خلاف واقع تشخيص داده شود در حالي كه مجتهد تلاش خود را كرده است و به نتيجه خلاف واقع رسيده ولي صادق مطلق هيچ چيز خلاف واقعي ندارد.

وي با تاكيد مجدد بر اينكه تنها 14 معصوم در قول، فعل، ذهن و عقيده صادق مطلق هستند، اظهار كرد: صادق مطلق حتي از روي ظاهرشان نيز مشخص است كه صادق هستند بر خلاف برخي افراد منافق كه در ظاهر ممكن است طوري نشان دهند كه دلسوز و صادق هستند اما در عمل اين طور نباشند.

اين استاد حوزه علميه گفت: هر جا اطاعت مطلق واجب شد مي‌رساند كه اطاعت مطلق تنها از كسي جايز است كه صادق مطلق است وگرنه كسي صادق نسبي هم باشد نمي‌تواند ضرورت مورد تبعيت قرار گيرد حتي در مورد مراجع تقليد نيز اطاعت مطلق مطرح نيست زيرا ممكن است مرجعي چند دهه مورد تقليد مردم باشد ولي بعدا منحرف شود پس خداوند زماني ما را به اطاعت بي قيد دعوت مي‌كند كه امام و رهبر معصوم باشند.

استادي اظهار كرد: خداوند مردم را به دو دسته تقسيم كرده است؛ در ابتدا فرموده است اي كساني كه ايمان آورده‌ايد تقوا پيشه كنيد و با صادقين باشيد يعني ابتدا مومنان غير معصوم را خطاب قرار داده است و در انتها معيت صادقين را مطرح فرموده كه صادقين از مومنان جدا محسوب شده‌اند بنابراين همه مومنان غيرمعصوم بايد از مومنان معصوم كه صادقين هستند تبعيت كنند و اين اطاعت واجب است.

اين استاد برجسته حوزه علميه تصريح كرد: تعبير يا «ايها الذين آمنوا» نشان مي‌دهد كه مراد مورد خطاب همه مومنان هستند و كسي استثنا نشده است بنابراين تبعيت از صادقين بر خلفا نيز واجب بوده است.

استادي با بيان اينكه امر قرآن به داشتن تقوا مويدي بر اين است كه تقوا همزاد با تبعيت از صادقين است، ادامه داد: 14 معصوم (ع) كساني هستند كه لفظا، عملا، نيتا و به لحاظ اعتقادي و حتي ذهني در كاملترين مرتبه صدق هستند.

وي تاكيد كرد: صدق در اعتقاد مهمترين مرحله صدق است كه هيچ كس جز معصومين به اين مرتبه نمي‌رسد و حتي مراجع تقليد نيز اين طور نيستند زيرا ديدگاه‌هاي متفاوتي در يك مسئله دارند كه به هر حال يكي از اين نظرات درست است و مابقي خلاف واقع.

کد خبر 318436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha