سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری دو : قدیم‌ها همیشه رسم بود پسر دنبال راه پدر را می‌گرفت و هرچه شغل و پیشه او بود شیوه راه خود می‌کرد اما سال‌ها پیش پسری وقتی دید دخل و خرجش با هم نمی‌خواند و هشت‌اش همیشه گرو نه‌اش می‌ماند تصمیم گرفت بی‌خیال کار آباء و اجدادی‌اش شود و دست روی زانوهایش بگذارد، یا علی بگوید و نان را میان خارها جست‌وجو کند؛

کاکتوس

جست‌وجويي كه با سختي و مرارت زياد همراه بود اما بالاخره ثمر داد و بهرام خداپناه 55ساله سفره‌اي را گسترد كه علاوه بر خود و خانواده‌اش چند نفري هم از آن نان برمي‌دارند. او كه با يك عدد گلدان كاكتوس شروع كرد اكنون توليد‌كننده و پرورش‌دهنده 2هزار نوع كاكتوس است و محصولاتش را جز در محدوده گلخانه‌اش در گيلان، به چند شهر ديگر هم مي‌فروشد.

  • اولين هديه؛ نخستين ايده

اولين جرقه پرورش كاكتوس و ايده تاسيس گلخانه در ذهن بهرام با نخستين هديه روشن شد؛ «اولين‌بار وقتي كه يك كاكتوس هديه گرفتم فكر كردم چگونه مي‌شود اين را تكثير كرد. كسي نبود راهنمايي‌ام كند. اگر كسي هم در اين حرفه بود تجربه‌اش را منتقل نمي‌كرد. آن موقع‌ها اينترنت و فضاي مجازي نبود كه با يك كليك كردن و زدن يك دكمه بتوان اطلاعات كسب كرد. كار خيلي سختي بود. تنها راهي كه به ذهنم رسيد اين بود كه بروم كتابفروشي و چند كتاب پرورش كاكتوس تهيه كنم.»

  • آسان نمود اول

هرچقدر عشق پرورش كاكتوس در ذهن بهرام خداپناه ريشه مي‌گرفت مشكلات كار هم همانقدر خودشان را نشان مي‌دادند؛ «مقداري اطلاعات از كتاب‌هايي كه خوانده بودم داشتم اما اين همه ماجرا نبود. براي شروع كار، علاوه بر دانش به سرمايه هم نياز داشتم و بايد فكري مي‌كردم.» او ريسك بزرگي مي‌كند؛ فروختن همه آنچه تا به آن زمان به‌دست آورده؛ «خانه و مغازه ميوه‌فروشي‌اي كه داشتم را فروختم و سرمايه اوليه جور شد. 2هزار متر زمين و 100نوع كاكتوس خريدم و كار شروع شد.»

  • مشكلات تمامي ندارد

كار شروع مي‌شود اما مشكلات بعدي از راه مي‌رسند و يكي يكي خودشان را نشان مي‌دهند؛ «براي ادامه كار لازم بود مجموعه‌اي از كاكتوس‌ها را داشته باشم اما تهيه و جمع‌آوري كلكسيوني از انواع كاكتوس‌ها خيلي سخت بود. بايد مي‌گشتم و هر نوع را جداگانه تهيه مي‌كردم. اين در حالي بود كه دسترسي به كساني كه مثل خودم وارد اين حرفه شده بودند همچنان سخت بود. اما با تلاش توانستم اين مشكل را هم حل و انواع كاكتوس را از سراسر كشور جمع و تكثير كنم. دركنار همه دشواري‌ها، پرورش كاكتوس با شرايط آب و هواي منطقه نمي‌خواند. اما خواستن، توانستن است، وقتي بخواهي حتي مي‌تواني شرايط جوي را هم تغييردهي. باد گرم و شديد و برف زمستاني ازجمله آفت‌هايي هستند كه هميشه گلخانه را تهديد مي‌كنند و بايد مراقبشان بود.»

  • گلخانه شكل مي‌گيرد

بهرام خداپناه، گلخانه پرورش كاكتوس را در زميني با مساحت 2هزار مترمربع و با كمترين سرمايه داير مي‌كند و حالا هزار مترمربع ديگر به آن افزوده؛ 100نوع كاكتوس را به 2هزار نوع رسانده و كاكتوس‌هايش را علاوه بر مناطق اطراف گلخانه‌اش به شهرهاي تهران، كرج و تبريز مي‌فرستد. او مدت‌هاست وبلاگي راه انداخته و كارهايش را در معرض نمايش گذاشته كه هم نوعي تبليغ و معرفي كارش است و هم از اين طريق با همكارانش ارتباط دارد.

  • خاك، محصول جانبي گلخانه

تاسيس يك گلخانه تنها با داشتن زمين محقق نمي‌شود. علاوه بر وجود مكاني براي ايجاد گلخانه، تهيه گل و باقي ابزارهاي كار هم نيازمند سرمايه است؛ «از آنجا كه مشتري‌ها نمي‌توانند خاك مناسب گياه كاكتوس را تهيه كنند و ممكن است به‌دليل ناآگاهي گل را از بين ببرند، بايد به آنها خاك مناسب هم ارائه كرد. تهيه اين خاك مخصوص هم فرمولي دارد كه همه نمي‌دانند. ما در كنار پرورش و فروش گياه كاكتوس اين كار را هم انجام مي‌دهيم و بخشي از هزينه‌هاي گلخانه را از اين راه تأمين مي‌كنيم.»

کد خبر 318150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha