سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

پیش‌نویس برنامه ششم توسعه در مرحله بررسی در هیأت دولت قرار دارد و هنوز لایحه بودجه سال آینده نیز روانه پارلمان نشده است تا سرنوشت قانون هدفمندی یارانه‌ها و شیوه اجرای آن در سال آینده نامشخص باشد.

باید ابتدا تکلیف هدفمندی در برنامه ششم مشخص شود تا جزئیات آن نهایی شود.

اظهارات سخنگوي دولت در برنامه تلويزيوني تيتر امشب به ابهامات در اين بخش افزوده است. محمدباقر نوبخت سخني از برنامه دولت يازدهم براي ادامه هدفمندي يارانه‌ها به ميان نياورده است. طبق گفته او ادامه قانون هدفمندي يارا‌نه‌ها با توجه به قطعي نشدن برنامه ششم و بودجه 95، نامشخص است.

در قانون هدفمندي يارانه‌ها، زمان اصلاح قيمت انرژي و عمل به احكام قانون 5ساله تا پايان برنامه پنجم توسعه اعلام شده است. در شرايطي با پايان سال‌جاري، زمان اجراي برنامه پنجم به پايان مي‌رسد كه هنوز اهداف مورد نظر قانون هدفمندي يارانه‌ها محقق نشده و عملا روند اصلاح قيمت انرژي ناقص باقي مانده است. همين موضوع موجب شده تا ادامه هدفمندسازي يارانه‌ها نياز به تعيين تكليف قانوني داشته باشد اما هنوز سخنگوي دولت اطلاعاتي از نحوه تعيين تكليف اين قانون ارائه نداده است. محمدباقر نوبخت تأكيد كرده است كه دولت تمايل ندارد هدفمندي يارانه‌ها به رويه‌اي كه تاكنون اجرا شده، ادامه پيدا كند.

با اين اظهارات، شائبه دگرگوني در شيوه اجراي هدفمندي يارانه‌ها جدي‌تر شده است. چالش اصلي رويه فعلي كه مورد انتقاد دولت قرار دارد، كسري درآمد نسبت به پرداخت نقدي يارانه است كه اصلاح بنيادي آن با دشواري‌هايي همراه خواهد بود. از طرفي دولت و مجلس با برخي ملاحظات، تمايلي به حذف گسترده افراد از ليست يارانه‌بگيران ندارند و از سوي ديگر بحران كمبود منابع چاره‌اي جز اصلاح شيوه پرداخت نقدي و جبران كسري بودجه هدفمندي را باقي نگذاشته است.

سخنگوي دولت در حالي نسبت به شيوه نادرست اجراي قانون هدفمندي از ابتدا تاكنون انتقاد داشته است كه در سال‌جاري طبق قانون امكان اصلاح جزئي در شيوه پرداخت يارانه نقدي و حذف يارانه 6ميليون نفر وجود داشته است اما تاكنون با گذشت حدود 9‌ماه از سال، يارانه كمتر از 4ميليون نفر قطع شده است. تأخير در حذف يارانه پردرآمدها عملا امكان صرفه جويي 3هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه نقدي كه در قانون بودجه سال‌جاري مورد تأكيد قرار گرفته را سلب كرده است.

  • اجراي هدفمندي دگرگون مي‌شود؟

رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد: بايد هدفمندي يارانه‌ها را در برنامه ششم ادامه دهيم اما اين هدفمندي يارانه‌ها با آنچه از ابتدا اجرا شد، متفاوت خواهد بود. با وجود اصلاحاتي كه در دولت يازدهم اعمال شده است، به‌خاطر شرايطي كه در جامعه وجود دارد، هنوز موفق به اصلاح كامل نشده‌ايم.

وي ادامه داد:‌ قانون مي‌گويد كه بايد 50درصد از مبلغ حاصل از درآمد اصلاح قيمت انرژي صرف پرداخت يارانه نقدي و ساير امور حمايتي نظير سلامت شود. 30درصد بايد به توليد و 20درصد هم براي هزينه طرح‌هاي عمراني دولت اختصاص يابد اما آنچه دولت يازدهم با آن مواجه شد اين بود كه 200هزار ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت شده درحالي‌كه 160هزار ميليارد تومان مجموع درآمد اصلاح انرژي بوده است. با اين حساب حداكثر بايد 80هزار ميليارد تومان به‌عنوان يارانه نقدي و غيرنقدي پرداخت مي‌شده است.وي تأكيد كرد: بايد ابتدا تكليف هدفمندي در برنامه ششم مشخص شود تا جزئيات آن نهايي شود. از آنجا كه هنوز نه برنامه و نه بودجه قطعي نشده است، نمي‌توان در مورد آن سخن گفت.

  • انحراف يارانه‌اي

از آذرماه سال 1389و آغاز طرح هدفمندي يارانه‌ها حدود 57مرحله يارانه نقدي بين‌خانوارهاي ايراني توزيع شد كه در اين سال‌ها هيچ‌گاه درآمد و هزينه‌هاي آن با يكديگر تراز نشد. به گزارش ايسنا، در اين 5سال بالغ بر 200هزار ميليارد تومان يعني رقمي بيشتر از بودجه عمومي سالانه كشور به‌طور نقدي بين مردم توزيع شد درحالي‌كه اگر قرار بود قانون اجرا شود و نيمي از درآمد حاصل از اصلاح قيمت انرژي به‌عنوان يارانه پرداخت شود، اين رقم كمتر از نصف اين مبلغ به مردم يارانه داده مي‌شد. طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت موظف به افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و رساندن آن به 98درصد قيمت‌هاي فوب خليج‌فارس طي 5سال بود.

  • امكان تمديد برنامه پنجم

ابهامات در مورد سرنوشت هدفمندي يارانه‌ها با توجه به بلاتكليفي برنامه ششم و بودجه 95در حالي به اوج رسيده است كه برخي نمايندگان از احتمال تمديد قانون برنامه پنجم براي سال‌آينده خبر داده‌اند. نماينده مردم كرمان در مجلس از نامه جمعي از نمايندگان به هيأت‌رئيسه مجلس براي عدم‌بررسي برنامه ششم و تمديد يكساله برنامه پنجم خبر داد. محمدرضا پورابراهيمي با بيان اينكه برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه 95موضوعات بسيار مهمي هستند به فارس گفت: به‌دليل اهميت موضوع و اينكه فرصت كافي براي بررسي 2مورد ذكر شده را نداريم اين پيشنهاد را مطرح كرديم.وي تصريح كرد: در اسفند امسال انتخابات مجلس نيز برگزار خواهد شد كه به همين دليل فرصت كافي براي بررسي همزمان لايحه بودجه و برنامه ششم نمي‌ماند كه از اين‌رو اين درخواست تهيه شد.

کد خبر 318111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha