همشهری‌آنلاین: وزیر کار گفت: در مرحله اول تسهیلات خرید کالای بادوام برای کارگران مستمری‌بگیر شروع و به کارگران تامین اجتماعی و حتی افرادی که حقوق ثابت ندارند، پرداخت خواهد شد.

فارس نوشت: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در هفتمین دوره تعالی منابع انسانی که توسط انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مباحثی مانند عدالت منطقه‌ای، مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم به مسئله منابع انسانی در برنامه ششم توسعه توجه شده است.

وی ادامه داد: برای کاهش نابرابری‌ها در مناطق توجه ویژه به برخی مناطق شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یکی از محورها را مربوط به مباحث مهارتی در برنامه ششم دانست و یادآور شد: گسترش مهارت‌افزایی در کنار مراکز دانشگاهی، افزایش مهارت میان فارغ‌التحصیلان پیش‌بینی شده است. بنابراین از کلان تا مباحث خود مانند سند توسعه انسانی که هفته گذشته برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی دولت رفت مورد بحث است.

وی افزود: در بحث سند کار شایسته که یکی دیگر از اقدامات دولت در جهت تقویت منابع انسانی است و رویکرد در دولت این بوده برای رسیدن به رشد 8 درصدی با توجه به کمبود منابع مالی زیادی نیاز دارد.

به گفته ربیعی برای تحقق یک درصد از رشد اقتصادی 130 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است، اما با توجه به کمبود آن باید متکی به سایر عوامل رشد باشیم که تقویت منابع انسانی یکی از این عوامل محسوب می‌شود، تا از این طریق هزینه رشد انسانی پایین آورده شود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد و بهره‌وری باید عوامل انگیزشی به خصوص در بخش غیر دولتی اقتصاد ایجاد شود تا اثربخشی مشاهده شود. همچنین سازمان فنی حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی را در استان‌ها ایجاد کرده و برای استان سیستان و بلوچستان این جهت‌گیری شروع و 6 تفاهم نامه دیگر در استان‌ها وجود دارد.

ربیعی این سیاست‌ها را در راستای افزایش اشتغال و رونق تولید دانست و گفت: مهارت‌های انسانی از تولید بسیار مهم بوده و منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در مورد آمار جدید از حذف یارانه‌بگیران بیان داشت: ما مسئول حذف یارانه‌بگیران هستیم و نه یارانه‌ها. حذف آرام غیر نیازمندان در حال انجام است و در ماه اخیر سبدی از 400 هزار نفر از غیر نیازمندان شناسایی شده که از این سبد باید افرادی که در معرض خطا هستند، را شناسایی کنیم.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه تسهیلات خرید کالای بادوام برای کارگران چه شد، گفت: این تسهیلات در مرحله اول برای کارمندانی است که پرداخت و دریافت حقوق آنها مشخص است، اما معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کردند که این تسهیلات حتما باید برای اقشار ضعیف نیز در نظر گرفته شود و مسئولیت آن به وزارت کار محول شده است.

ربیعی ادامه داد:‌ در گام بعد از مستمری‌بگیران کارگری شروع خواهیم کرد و اکنون با کارمندان رسمی شروع شده و برنامه‌ای را دنبال خواهیم کرد، تا در ادامه بتوانیم افراد غیرحقوق‌بگیر را تحت پوشش این تسهیلات قرار دهیم. یکی از بحث‌ها این بود که بتوانیم تضمین‌های خوبی از طریق اتحادیه‌ها و کارفرمایان ایجاد شود و در این موضوع اعلام آمادگی وجود دارد.

وی تاکید کرد: سعی داریم این بسته را برای افرادی که دستمزد مستقیم و قابل برداشت دارند، نباشد و یکی از کارها در وزارت محرومان این است که بتوانیم از این قشر نیز حمایت کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که تسهیلات خرید کالای بادوام مانند تسهیلات خودرو یکباره متوقف نشود و همه کارگران از آن بهره‌مند شوند، گفت: در تسهیلات خودرو از اول رقم مشخص بود و اعتبار تسهیلات بی‌نهایت نبود و در حال حاضر اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها اعلام آمادگی در این راستا کرده و قرار است این تسهیلات در میان اقشار ضعیف گسترش یابد تا بتواند بر اساس فراخور حقوق از این تسهیلات برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت می‌خواهد تورم را در سطح پایین نگه دارد و رکود کاهش یابد منابع مشخص و محدود بود و رانتی در آن وجود نداشت و هر فردی زودتر ثبت‌نام کرد، از آن برخوردار شد.

وی ادامه داد: وزارت کار به این تسهیلات متکی نخواهد بود و در حال سامان دادن خرید نسیه با تضمین وزارتخانه هستیم. یعنی اینکه کارت اعتباری برای برخی افراد با تضمین نسبت به حقوق آنها پیدا خواهیم کرد، تا بتوان تسهیلات را در اختیار آنها قرار داد.

کد خبر 314235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha