دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

با نزول شاخص در مبادلات عملا بورس زیان‌ده شد. شاخص کل بورس تهران که در ابتدای سال ۶۲ هزارو ۵۰۰ واحد را نشان می‌داد به ۶۲ هزارو ۲۲۱ واحد رسید.

بورس

به گزارش همشهري، درآستانه آغاز زمستان، بورس تهران نيز خط مقاومت ابتداي سال را شكست و وارددوره نزولي جديدي شد. اكنون 23‌ماه از دوره نزول شاخص بورس سپري شده است و 15دي‌ماه امسال بازار سهام وارد سومين سال نزول خود خواهد شد. كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند شاخص كل بورس تهران تا سقف 57هزار واحد نزول كند، آنها در عين حال طولاني شدن دوره ركود در بورس تهران را با سياست‌هاي جديد اقتصادي و اجراي سياست‌هاي كنترل تورم و ركود اقتصادي مرتبط مي‌دانند.

تحليلگران تكنيكال بر اين باورند كه بورس تهران تاوان سياست‌هاي كنترل تورم را مي‌پردازد. اين در حالي است كه چندي پيش يكي از مديران ارشد سازمان بورس با انتقاد شديد نسبت به اجراي سياست‌هاي اقتصادي دولت، اعمال اين سياست‌ها را به نفع بورس ندانست و آنها را ناكارا دانست.

ظرف روز‌هاي گذشته نيز كاهش قيمت نفت به زير مرز 40دلار اثر بيشتري بر شاخص كل بر جاي گذاشت و منجر به نزول بيشتر شاخص‌ها شد، به‌طوري كه در مبادلات ديروز شاخص كل بورس تهران 95واحد ديگر كاهش يافت.اين به‌معناي اين است كه سهامداران از ابتداي سال تاكنون نه فقط سود نكرده‌اند بلكه با زيان نيز مواجه شده‌اند.

شاخص كل بورس تهران با محاسبه سود نقدي و قيمت سهام شركت‌ها مقدار بازده سهام را در دوره‌هاي مشخص محاسبه مي‌كند.اين شاخص كه در ابتداي سال در محدوده 62هزارو500واحد قرار داشت نشان مي‌دهد كه سهامداران از ابتداي سال تاكنون نزديك به يك درصد زيان كرده‌اند.

در23‌ماه گذشته ارزش بورس تهران 160هزار ميليارد تومان كاسته شده و سهامداران به‌طور ميانگين با 35درصد زيان مواجه شده‌اند. ارزش بورس تهران نيز با 160هزار ميليارد تومان كاهش از 430هزار ميليارد تومان به 270هزار ميليارد تومان رسيده است.
اطلاعات مربوط به شاخص بورس نشان مي‌دهد كه عميق‌ترين دوره نزول در همان ابتدا در بازار سهام اتفاق افتاده و شاخص كل بورس از 15دي‌ماه92 تا پايان همان سال 10هزار و 500واحد نزول مي‌كند.

اما اين كاهش به‌معناي توقف حركت نزولي نيست. شاخص كل بورس تهران پس از اين تاريخ به‌طور مداوم كاهش مي‌يابد و در پاييز سال93 بار ديگر در طول 6‌ماه با 7270واحد كاهش به مرز 71هزارو726واحد مي‌رسد. اين شاخص در نهايت در پايان سال گذشته 8800واحد ديگر نزول مي‌كند و فعاليتش را از ابتداي سال‌جاري از محدوده 62هزارو500واحد شروع مي‌كند.

روند نزولي نماگر اصلي بازار سهام ايران در سال‌جاري نيز تداوم مي‌يابد اما از شتاب آن كاسته مي‌شود. اين شاخص در طول نيمه نخست امسال با 1000واحد نزول به 61هزارو576واحد در آخر شهريور مي‌رسد.برخي فعالان بازار بر اين باورند كه اجراي سياست‌هاي جديد از سوي نهاد ناظر براي كنترل شاخص منجر به كند شدن روند نزولي شاخص شده اما اين كند شدن فرايندن نزول بورس را فرسايشي كرده است.

به اعتقاد برخي كارشناسان دولت تمايل ندارد شاخص بورس به زير مرز 62هزار واحد نزول كند و در تلاش است از طريق صندوق توسعه بازار شاخص را در اين محدوده نگه دارد. در نهايت ديروز شاخص كل بورس تهران از منطقه قرمز ابتداي سال نيز عبور كرد و وارد دوره جديدي شد كه به اعتقاد تحليلگران تكنيكال تا محدوده 57هزار واحد ادامه خواهد يافت.

  • بورس زمستان استارت مي‌زند

عليرضا مستقل، مدير صندوق سرمايه‌گذاري تدبيرگران فردا با اشاره به اينكه در كوتاه‌مدت رشد بازار و افزايش حجم معاملات تحقق پيدا نخواهد كرد، تأكيد كرد: بسياري از سهام موجود در بازار سرمايه‌ داراي قيمت مناسبي هستند و حدود 20درصد سهام موجود در بازار سرمايه با ديد بلندمدت و بالاي يك‌سال جذاب هستند و مي‌توانند سودهاي بسياري را نصيب سهامداران‌شان كنند. مدير صندوق سرمايه‌گذاري تدبيرگران فردا با اشاره به اينكه به‌احتمال زياد استارت بهبود بازار سرمايه در زمستان امسال مي‌خورد، گفت:

اقتصاد كشور پس از رفع تحريم‌ها متحول خواهد شد و همه بازارها ازجمله بازار سرمايه از آن تأثير مي‌پذيرند و مي‌توان اميدوار بود كه تا آخر سال94 حداقل شاهد افزايش حجم معاملات در بازار سرمايه باشيم. مستقل با اشاره به اينكه حجم اقتصاد در سال‌هاي اخير كوچك شده است، تأكيد كرد: با آرام‌گرفتن بازارهاي طلا و مسكن شاهد ورود سرمايه‌هاي مردم به فعاليت‌هاي مولد خواهيم بود.

  • وابستگي شاخص بورس به تصميمات اقتصادي دولت

مرتضي بريجانيان، مدير مشاوره سرمايه‌گذاري نهايت‌نگر گفت: شاخص بازار سهام روشي براي اندازه‌گيري بخشي از بازار سهام است و اين شاخص بيانگر روند عمومي قيمت سهام همه شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار است، اما با وجود اين بازار سرمايه كشور هم‌اكنون شرايط خوبي ندارد. او افزود: از طرفي نبود نقدينگي و همچنين پايين بودن قيمت كالاها در بازار‌هاي جهاني و با توجه به نبود هيچ‌گونه محركي در بازار سرمايه، نمي‌توان انتظار داشت شاخص كل بازار بالا برود.

او تأكيد كرد: اقتصاد كشور با ركود مواجه است و پولي در بازار وجود ندارد و در چنين شرايطي بايد تغييراتي از سوي دولت ايجاد شود تا رشد اقتصاد در بازار داشته باشيم. او با اشاره به اينكه بايد مشخص شود سياست دولت در بودجه 95چه جهتي دارد، افزود: اگر دولت همان سياست انقباضي خود را مدنظر قرار دهد همين شرايط ادامه مي‌يابد و بايد ديد براي خروج از بحران ركود، آيا سياست عمراني و انبساطي در دستور كار بودجه‌اي دولت قرار مي‌گيرد يا خير؟

  • بورس در انتظار برجام

حميدرضا صفري، كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه از مدت‌ها پيش بورس تهران در انتظار زمستان بوده است، تأكيد كرد: با توجه به موعد اجرايي شدن برجام در اواخر سال، بازار سرمايه از مدت‌ها قبل در انتظار آماده‌سازي مقدمات آن بوده اما به‌دليل آنكه آثار رفع تحريم‌ها زمانبر است، نمي‌توان به‌زودي آن را در بازار مشاهده كرد. وي تأكيد كرد:

تا زماني‌كه مكانيسم رفع تحريم‌ها مشخص نشود و همچنين قوه مجريه نتواند در مورد چگونگي ورود نقدينگي به كشور، ميزان فروش نفت با توجه به رفع تحريم‌ها و همچنين تعيين قيمت آن و نرخ خوراك پتروشيمي‌ها اطمينان حاصل كند، نمي‌توان انتظار داشت كه بازار سرمايه از رشدي برخوردار شود. صفري اجرايي شدن برجام در فصل زمستان را زمينه‌ساز بهبود بورس در سال95 دانست و گفت: از آنجا كه برداشته شدن تحريم‌ها موجب خواهد شد تا شركت‌هاي بورسي آينده بهتري را متصور شوند، بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند پيش‌بيني سود بهتري براي سال95 ارائه كنند.

جدول

کد خبر 318104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha