یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

قرار است از امروز (دوشنبه) در یمن که درگیـــری‌های آن کشته‌شدن بیش از ۶هزار نفر را به‌دنبال داشته، آتش‌بس برقرار شود تا شاید این کشور بحران‌زده و خون‌آلود برای ۷ روز روی آرامش را ببیند.

حملات جنگ

درحالي‌كه همه منتظر اين آرامش براي رساندن كمك‌هاي امدادي به غيرنظاميان اين كشور هستند اما روز گذشته طوفان درگيري‌ها بالا گرفت. جنگنده‌هاي عربستان در آستانه برقراري آتش‌بس موقت حملات خود را شديدتر كردند و مناطق مختلف اين كشور را هدف بمباران قرار دادند. براساس گزارش‌هاي منتشرشده جنگنده‌هاي عربستان، منطقه «حيران» در استان «حجه» را به‌شدت بمباران كردند كه كشته‌شدن حداقل 11غيرنظامي را به‌دنبال داشت.

در بمباران شهر «ضحيان» در استان «صعده» هم، 3شهروند يمني كشته شدند. در استان «تعز» يمن هم 4يمني در حمله هوايي به نيروگاه برق در منطقه «المخاء» كشته شدند. همچنين 12نفر در منطقه «حرض» زخمي شدند. در مقابل حملات هوايي عربستان، نيروهاي موشكي و توپخانه‌اي يمن، مواضع عربستان سعودي در «المستحدث»، «الدخان» و «الدود» را در «جازان»هدف قرار دادند. همچنين طي اين عمليات يگان موشكي ارتش يمن براي نخستين بار موشك زمين‌به‌زمين «قاهر-1» را به جنوب عربستان شليك كرد. شبكه تلويزيوني المسيره يمن گزارش داده كه اين موشك پايگاه نظامي «خالد بن عبدالعزيز» در «خميس مشيط» در قلب «منطقه عسير» در جنوب غرب عربستان را هدف قرار داده است. قاهر-1، موشك روسي است كه ارتش يمن آن را براي عمليات خود ارتقا داده است.

با وجود حملات گسترده عربستان در آستانه اجراي آتش‌بس، شيعيان جنبش انصارالله اعلام كرده‌اند براساس آنچه در مذاكرات با ميانجيگري سازمان ملل توافق شده از امروز آتش‌بس را اجرا خواهند كرد.محمد عبدالسلام، سخنگوي جنبش انصارالله پيش از رفتن به ژنو براي شركت در مذاكرات سازمان ملل براي حل بحران اين كشور تأكيد كرد كه پيش‌نويس نهايي طرح سازمان ملل براي گفت‌وگو، ملاحظات اين جنبش را درباره مبارزه با تروريسم و تدابير آتش‌بس رعايت نكرده است. شيعيان انصارالله اما تأكيد كرده‌اند كه در مذاكرات ژنو در تلاش براي تحقق خواسته‌هاي خود‌ خواهند بود.

عربستان اما در گذشته نشان داده كه به آتش‌بس‌ پايبند نيست و به‌شدت مانع از رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن مي‌شود. محاصره همه‌جانبه يمن از سوي عربستان باعث شده يمني‌ها حتي براي تأمين آب آشاميدني هم دچار مشكل شوند.
قرار است از روز سه‌شنبه يك روز پس از شروع آتش‌بس، مذاكرات حل بحران يمن با ميانجيگري سازمان ملل با حضور 3هيأت، شامل نمايندگان دولت مستعفي «عبد ربه منصور هادي»، «جنبش انصارالله» و «كنگره عمومي» نزديك به علي عبدالله صالح رئيس‌جمهور سابق يمن، در حومه شهر ژنو سوئيس برگزار شود.

کد خبر 317951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha