شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

عربستان از نتایج نشست‌های وین درباره سوریه که با حضور ایران برگزار شد هیچ دل‌خوشی ندارد.

وزیر خارجه عربستان در حضور نمایندگان برخی گروه‌های تروریستی سوریه؛ بشار اسد یابا مذاکره می رود یابا

اين مسئله را مي‌توان از بيانيه پاياني نشستي كه با حضور 100نفر از كساني كه مخالفان سوري خوانده شده‌اند - برگزار شد-
به خوبي فهميد كه تلاش دارد نقشه‌اي مجزا از وين 2براي سوريه بكشد. مقام‌هاي رياض براي اين نشست حتي ميزبان نمايندگان گروه‌هاي وابسته به القاعده كه كشورهاي جهان به تروريستي بودن آنها تأكيد دارند بودند.

در بيانيه پاياني اين نشست اعلام شده كه گروه‌هاي حاضر در اين مذاكرات حاضر به مذاكره با نمايندگان دولت سوريه هستند اما با پيگيري خط محور عربستان، قطر و تركيه در اين بيانيه با دور شدن از نتايج مذاكرات وين بار ديگر بر ادعاي لزوم كناره‌گيري بشار اسد و افراد نزديك به او از قدرت تأكيد شده است.

در بيانيه پاياني كنفرانس رياض در مورد سرنوشت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه آمده است كه اسد و حاميانشان در نظام حاكم با آغاز مرحله انتقالي بايد كنار روند كه اين مسئله نقض تفاهم‌هاي وين2 است كه مسئله حضور اسد در قدرت را به‌دليل اختلافات منطقه‌اي و بين‌المللي پيرامون آينده اسد به تعويق انداخت.

در اين بيانيه از تشكيل يك «دولت ائتلافي انتقالي كه منعكس‌كننده خواست همه جناح‌ها باشد» حرف زده شده است. مسئله مورد اعتراض بسياري اما شركت نمايندگان گروه‌هاي تروريستي وابسته به القاعده ازجمله جيش‌الاسلام و احرار الشام در اين مذاكرات بوده است كه بار ديگر نشان مي‌دهد ‌ اين كنفرانس در حقيقت در راستاي مواضع مثلث عربستان، قطر و تركيه نسبت به ماهيت راه‌حل سياسي بحران سوريه بوده است.

  • حتي گزارش‌هايي درباره احتمال خروج

احرار الشام از مذاكرات منتشر شد اما به نظر مي‌رسد مقام‌هاي سعودي نمايندگان اين گروه وابسته به القاعده را راضي به بازگشت و امضاي بيانيه نهايي كرده‌اند.همچنين نيروهاي كرد مخالف دولت سوريه چون پيرو سياست‌هاي عربستان نبوده‌اند و خط سياسي اين كشور را براي تلاش جهت تغيير رژيم در سوريه دنبال نكرده‌اند از سوي عربستان به اين مذاكرات دعوت نشدند. دليل دعوت نشدن نمايندگان گروه‌هاي كرد به اين خاطر بوده كه عربستان مي‌گويد آنها تنها در مقابل داعش مبارزه مي‌كنند و تلاشي براي درگيري نظامي با نيروهاي دولت سوريه ندارند.

گروهي از حاضران در اين نشست مانند رياض حجاب كه زماني مقابل اسد به‌عنوان نخست‌وزير سوگند ياد كرده بود هم به همين‌خاطر به ديدار ملك سلمان، پادشاه عربستان رفت تا به او گزارش ارائه كند.پادشاه عربستان در اين ديدار به خوبي نشان داد كه رياض چه نقشه‌اي براي سوريه كشيده است. سلمان بن عبدالعزيز در اين ديدار گفت: ما مي‌خواهيم سوريه مثل قبل شود يعني مثل زماني كه مشاوران و وزرايي از اين كشور به عربستان مي‌آمدند.نقشه‌كشي رياض براي آينده دمشق اما مسئله‌اي نيست كه بتواند با دور زدن ديگران اجرايي شود.

  • اعتراض رسمي روسيه به نشست رياض

روز گذشته مسكو به‌صورت رسمي طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه افراد حاضر در نشست رياض نماينده همه گروه‌هاي حاضر درسوريه نبوده‌اند. به گزارش رويترز، دربيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: ما نمي‌توانيم تلاش گروه‌هايي كه در رياض ملاقات كرده‌اند و به خودشان حق داده‌اند تا از طرف كل مخالفان سوري حرف بزنند را بپذيريم.

ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه هم به تازگي اعلام كرده است كه كمك به مخالفان ميانه‌رو سوريه موسوم به ارتش آزاد سوريه را آغاز كرده است. پوتين گفت: فعاليت‌هاي نيروي هوايي ما به متحد شدن نيروهاي دولتي سوريه و ارتش آزاد سوريه كمك مي‌كند. در حال حاضر 5 هزار نفر از نيروهاي ارتش آزاد در عمليات تهاجمي عليه تروريست‌ها در استان‌هاي حمص، حما، حلب و رقه شركت دارند.

جان كري، وزير امور خارجه آمريكا هم حتي به‌دنبال نشست رياض هرچند اين مذاكرات را مثبت خواند اما تأكيد كرد كه مشكلاتي در چارچوب همكاري گروه‌هاي مخالف سوريه وجود دارد. اين استقبال سرد نشان مي‌دهد كه حتي واشنگتن هم از نتايج نشست رياض راضي نيست. اين در حالي است كه قرار است 5روز ديگر كشورهاي شركت‌كننده در مذاكرات وين اين بار در نيويورك درباره سوريه پشت ميز مذاكره بنشينند. در همين راستا وزير خارجه آمريكا سه‌شنبه اين هفته در مسكو با رئيس‌جمهور روسيه درخصوص پرونده سوريه و راه‌هاي تقويت مبارزه با تروريسم ديدار مي‌كند.

  • اسد: با تروريست‌ها مذاكره نمي‌كنيم

بلافاصله پس از اعلام بيانيه نشست رياض، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه هم در مصاحبه‌اي تأكيد كرد كه دولت اين كشور حاضر به مذاكره با تروريست‌هاي خارجي نيست و تنها وارد گفت و گو با مخالفان سوري و ميهن‌پرست مي‌شود.اسد در مصاحبه با خبرگزاري اي‌اف‌اي اسپانيا گفت: براي ما در سوريه هر كسي كه مسلسل به‌دست بگيرد تروريست است.

او همچنين با اشاره‌ غيرمستقيم به نشست رياض هشدار داد كه عربستان و آمريكا به‌دنبال دخيل كردن گروه‌هاي تروريستي در مذاكرات اين كشور هستند. وي تأكيد كرد تنها در يك حالت تماس با گروه‌هاي مسلح را خواهد پذيرفت كه اين گروه‌ها سلاح خود را تسليم كنند. به تازگي براساس توافق آتش‌بسي كه در حمص اجرايي شد نيروهاي ارتش سوريه اجازه خروج نيروهاي مسلح را از اين شهر داد.

کد خبر 316815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha