همشهری آنلاین: یک مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که «امام هشتم شیعیان در طول عمر بابرکت خود به مسائل علمی، کلامی و فلسفی پرداخت»، گفت: آن امام همام مناظرات زیادی نیز با علمای ادیان مختلف داشت و ایشان باب گفت‌وگو و مذاکره منطقی را گشود.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان با گرامیداشت شهادت امام رضا (ع)، عنوان کرد: این امام بزرگوار با اخلاق و منش خود شیفتگان بسیاری را با دین مبین اسلام آشنا ساخت.

وی افزود: امام رضا (ع) از اخلاق راستین و شایسته و فضیلت‎های بی‌شماری برخوردار بود از این رو مردم تفاوت‎های واقعی میان‌منش این امام بزرگوار با دستگاه حکومتی را به خوبی دریافتند و همین امر موجب حسد دشمنان بود.

این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ایشان را به فضیلت‎هایی همچون جود، کرامت، دست‎گیری از بینوایان و هم سفره شدن با زیر دستان می‌شناسند ضمن اینکه مقام علمی امام رضا (ع) نیز زبانزد بود.

غرویان تصریح کرد: دوره امامت امام رضا (ع) در زمان خلافت مامون سپری شد و این امام همام همچون دیگر امامان موضع مشخصی نسبت به دستگاه حکومتی جور داشت به ویژه اینکه امین فردی عیاش و ستمگر بود.

وی اظهار کرد: دستگاه خلافت جرات مبارزه با روشنگری‌های امام رضا (ع) را نداشت و این فرصتی ارزشمند برای تربیت شاگردان و مباحثات علمی با اندیشمندان به شمار می‌رفت.

وی در مورد پیشنهاد ولایتعهدی از سوی مامون عباسی به امام رضا (ع)، گفت: مامون به واسطه مقابله با نارضایتی‌ها و تهدیدهای ایرانیان و علویان از امام رضا (ع) برای عزیمت به خراسان دعوت کرد هرچند امام بارها دعوت‎ها را رد کرد اما مامون با پافشاری ایشان را ناگزیر به عزیمت به خراسان کرد.

وی عنوان کرد: امام رضا (ع) در جهت مصلحت اسلام سفر را پذیرفت اما با روش‌های مختلف مخالفت خود را با مامون برای مردم روشن می‌ساخت تا مردم فریب ظاهر سازی‌های مامون را نخورند.

غرویان افزود: مامون که موضع خود را در برابر امام در خطر می‌دید و از روشنگری‌های امام رضا (ع) و واکنش مردم نسبت به جور و ستم خود می‌هراسید امام را به شهادت رساند.

وی در خصوص سیره علمی امام رضا (ع)، گفت: ایشان در بسیاری از مناظراتی که مامون برپا می‌ساخت در مقابل اندیشمندان ادیان مختلف به پاسخگویی می‌پرداخت در واقع مناظرات و گفت‌وگوهای علمی امام رضا (ع) نقش موثری در روشنگری داشت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضور امام رضا (ع) در مسائل اجتماعی و توجه به مسئله حکومت، خلافت، زمامداری و سیاست در زمان مامون از دیگر ویژگی‌های مهم امام رضا (ع) است.

وی عنوان کرد: توجه ایشان به مساله حکومت و سیاست نشان می‌دهد که دین از سیاست جدا نیست و نمی‌توان در سایه دین نسبت به حکومت امت اسلامی بی‌تفاوت بود.

کد خبر 316795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha