همشهری آنلاین: میلیون‌ها انسان همه ساله به زیارت امام رضا (ع) می روند، برخی چند بار در سال اما بسیاری از ما از فضیلت‌های این زیارت عظیم بی‌خبر هستیم.

حرم امام رضا

به گزارش ایکنا، در خصوص فضیلت زیارت حضرت امام رضا (ع) احادیث و روایت‌های بسیاری نقل شده است که همه دال بر اهمیت و جایگاه ارزشمند این زیارت دارد. اگرچه بسیاری از ما شیعیان عشق، دلتنگی، ارادت و محبت را بهانه کرده به زیارت امام رضا (ع) می‌رویم اما خوب است که از فضیلت این زیارت بزرگ نیز مطلع باشیم.

یکی از روایت‌های مهم در خصوص زیارت امام رضا (ع) به نقل از رسول اکرم (ص) است. ایشان فرموده‌اند: زود باشد که پاره‌‏اى از تن من، در زمین خراسان‏ مدفون شود، هیچ مؤمنى او را زیارت نکند، مگر آنکه حق تعالى بهشت را براى او واجب کند و بدنش را بر آتش دوزخ حرام‏ سازد و در حدیث معتبر دیگرى فرمود: پاره‏‌اى از بدن من در خراسان مدفون خواهد شد، هر غمناکى او را زیارت کند، البته‏ حق تعالى اندوهش را برطرف کند و هر گناهکارى او را زیارت نماید، البته گناهانش را بیامرزد.

  • بقعه‌ای محل رفت و آمد ملائک

از حضرت رضا علیه‌السلام‏ روایت شده است که فرمودند: در خراسان بقعه‏‌اى است، که زمانى بر آن خواهد آمد، که محل رفت و آمد ملائکه شود پس پیوسته گروه‌هایى از ملائکه‏ از آسمان فرود خواهند آمد و گروه‌هایى بالا خواهند رفت تا در صور بدمند، پرسیدند: یابن رسول اللّه کدام بقعه است؟ فرمود: آن بقعه در زمین طوس است و آن و اللّه باغى است از باغ‌هاى بهشت، هر که مرا در آن بقعه زیارت کند، چنان است که رسول‏ خدا صلى اللّه علیه و آله را زیارت کرده و حق تعالى براى او به سبب آن زیارت، ثواب هزار حجّ پسندیده و هزار عمره پذیرفته بنویسد و من و پدرانم در روز قیامت شفیع او باشیم.

  • زیارتی برابر با هزاران حج و عمره مقبول

به چندین سند صحیح از ابن ابى نصر نقل شده که گفت: نامه امام رضا علیه‌السلام را خواندم‏ در آن نوشته شده بود: به شیعیان من برسانید، که زیارت من نزد خدا برابر است با هزار حج، پس من این حدیث را خدمت‏ حضرت جواد علیه‌السلام عرض کردم، فرمود: آرى و اللّه هزار حج است، براى کسی که آن حضرت را زیارت کند و حق او را بشناسد.

به دو سند معتبر روایت شده: حضرت رضا علیه‌السلام فرمود: هر که مرا با این دورى بارگاه زیارت کند، من در سه‏ موطن روز قیامت نزد او آیم تا او را از احوال آنها خلاصى بخشم: نخست وقتى که نامه‏‌هاى نیکوکاران در دست راست ایشان و نامه‏‌هاب بدکاران در دست چپ ایشان پرواز کند و دیگر نز صراط و سوم نزد ترازوى اعمال.

  • تربتی محل تردد شیعیان و دوستان

در حدیث معتبر دیگرى فرمود زود باشد که بر اثر ظلم و ستم با زهر به قتل برسم و کنار هارون‌الرشید به خاک سپرده شوم و خدا تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من گرداند پس هر که مرا در این غربت زیارت کند، براى او واجب می‌شود، که من او را در روز قیامت زیارت کنم و سوگند می‌خورم، به خدایى که‏ محمّد صلى اللّه علیه و آله را به پیامبرى گرامى داشته و او را بر تمام حلایق برگزیده، که هر که از شما شیعیان نزد قبر من دو رکعت بجا آورد، البته از جانب‏ خداى عالمیان در روز قیامت آمرزش گناهان را مستحق شود و به حق آن خدایى که ما بعد از محمد صلى اللّه علیه و آله به امامت گرامى داشته، و به‏ وصیّت آن حضرت مخصوص گردانید، سوگند یاد می‌کنم که زیارت‏‌کنندگان قبر من در روز قیامت بر خدا گرامی‌تر از هر گروه دیگرى هستند و هر مؤمنى که مرا زیارت کند و بر روى او قطره‌‏اى از باران برسد، البته حق تعالى جسم او را بر آتش دوزخ حرام گرداند.

به سند معتبر روایت شده: محم بن سلیمان از حضرت جواد علیه‌السلام پرسید: شخصى به عنوان حج تمتع، حج واجب خود را انجام داد و پس از آن‏ به مدینه رفت و حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله را زیارت نمود، آنگاه به نجف رفت و پدرتان امیر مؤمنان علیه‌السلام را زیات کرد، درحالی‌که حق او را می‌شناخت و می‌دانست که او حجت خدا بر خلق و باب‌اللّه است که از آن باب باید به خدا رسید، بر آن حضرت سلام کرد و به کربلا رفت و حضرت امام حسین علیه‌السّلام را زیارت کرد.

سپس به بغداد رفت و حضرت امام موسى کاظم علیه‌السلام را زیارت کرد و پس از این‏ زیارت‌ها به شهر خود بازگشت، در این وقت خدا آن‏ قدر مال به او روزى کرد که می‌تواند به حج برود، براى این مرد که حج واجب خود را انجام داده کدام یک از این دو عمل بهتر است، آیا برگردد و دوباره حج کند، یا به خراسان رفته و پدرتان حضرت رضا علیه‌السلام‏ را زیارت کند؟ فرمود: بلکه برود بر پدرم سلام کند که این افضل است و باید که در ماه رجب باشد و در این زمان انجام ندهید، که بر ما و شما از خلیفه زمان خوف رسوا ساختن و عیب‏‌جویى است.

  • قطعه‌ای از بهشت

شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه از حضرت امام جواد علیه‌السلام‏ روایت کرده است: در میان دو کوه طوس قطعه‏‌اى از زمین است که از بهشت برداشته شده، هر که وارد آن شود در روز قیامت از آتشى ایمنی یابد.

و نیز از آن حضرت روایت کرده است: من از جانب حق تعالى بهشت را ضمانت می‌کنم براى هر که قبر پدرم را در طوس زیارت‏ کند، در حالیکه عارف به حق آن حضرت باشد.

  • بگو صلى اللّه علیه

شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرّضا روایت کرده است: مردى از نیکان، حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله را در خواب دید، خدمت آن حضرت عرضه داشت: یا رسول اللّه از فرزندانت کدامیک را زیارت کنم؟ فرمود بعضى از فرزندان من زهر نوشیده و برخى کشته شده پیش من آمدند. گفتم: با پراکنده شدن مشاهد ایشان کدامیک از آنان را زیارت کنم؟ فرمود: آن را که به تو نزدیک‌تر است زیارت کن. یعنى آن را که محل تو به بارگاهش نزدیک‏تر است و او را در زمین غربت به خاک سپرده‏‌اند، گفتم: یا رسول اللّه از این فرمایش «رضا» را قصد کردید، فرمود: بگو صلى اللّه علیه بگو: صلى اللّه علیه بگو: صلى اللّه علیه، این جمله را سه بار فرمود.

کد خبر 316698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha