اگرچه در جلسه شورای شهر تهران درباره چگونگی ساخت‌وساز در حریم میادین و معابر مهم شهر، گزارش شورایاری منطقه ۲۲ و پاسخ به فرمانداری تهران مباحث مهمی مطرح و بررسی شد اما تذکر رئیس کمیته عمران شورای شهر درباره بارندگی‌های اخیر تهران و معطل شدن شهروندان در ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌های پایتخت اشاره به موضوع مهمی داشت که سال‌هاست از سوی دولت‌های حال و گذشته مغفول مانده است.

ساخت و ساز در حریم میادین و معابر مهم شهر پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ ممکن می‌شود

اقبال شاكري در دويست و سيزدهمين جلسه شوراي شهر تهران كه به‌صورت علني برگزار شد، تذكري را خطاب به مسئولان دولتي داد و گفت: اگر مسئولاني چون رئيس بانك مركزي و وزير صنعت، معدن و تجارت در برف كنار خيابان مانده بودند آن وقت اهميت حمل‌ونقل عمومي روشن‌تر مي‌شد. شاكري كه رياست كميته عمران شوراي شهر را بر عهده دارد با اشاره به قفل شدن دوساعته شهر تهران در اثر بارش برف روز دوشنبه اظهار داشت: هرچند نعمت ‌الهي برف در تهران موجب خوشحالي شهروندان شد اما قفل‌شدن حمل‌ونقل شهر تهران موجب ناراحتي شد.

وي همچنين به آمار زمان تلف‌شده از شهروندان نيز اشاره و تصريح كرد: اگر به‌صورت ميانگين 6 ميليون نفر در تهران به سر كار بروند اين تعداد با 2ساعت تأخير به محل كار خود رسيدند كه نتيجه آن تلف شدن وقت 12ميليون نفر ساعت معادل يك و نيم ميليون روز كاري بوده است. عضو شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: وقتي كه ما از عهده يك كار حمل‌ونقل عمومي مردم شهر تهران بر نمي‌آييم اگر تعدادمان را به 5نفر كاهش دهند، حق دارند.

شاكري همچنين به موضوع تخصيص وام چند هزار ميليارد توماني براي خريد خودروهاي وطني در هفته‌هاي اخير هم اشاره كرد. به گفته كارشناسان با وام تخصيص داده شده براي خريد خودرو از سوي مردم مي‌شد تمامي ميني‌بوس‌هاي كشور يا بخش اعظمي از تاكسي‌هاي فرسوده شهرهاي بزرگ را نوسازي كرد. پرداخت نشدن اعتبارات مورد نياز متروي تهران و كلانشهرها در سال‌هاي اخير نيز موجب عقب‌ماندگي اين وسيله مهم حمل و نقل عمومي در كشور شده است.

رئيس كميته عمران شوراي شهر با اعتراض نسبت به اختصاص 3هزار ميليارد تومان (معادل يك ميليارد دلار) به شركت‌هاي خودروساز، اظهار داشت: اختصاص اين بودجه سبب شده است كه خودروهاي بيشتري وارد چرخه حمل‌ونقل شوند و به قفل شدن ترافيك كمك كنند، ولي براي حمل‌ونقل عمومي هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

اقبال شاكري پس از اين موضوع به آمارهاي واردات كشور و بودجه اختصاص داده شده بابت آنها هم اشاره كرد و گفت: در 7ماهه ابتدايي سال‌جاري 80تن زغال، 3تن خاك‌اره، 200تن چوب‌كبريت، 450تن بيل، 450تن كلنگ و تبر، 386تن پارو، 400تن زيپ به كشور وارد شده است. چطور ارز براي واردات اين محصولات داريم ولي براي حمل‌ونقل عمومي بودجه‌اي از سوي دولت اختصاص نمي‌يابد؟ اين در حالي است كه به گفته شاكري هم‌اكنون در شهر تهران كمبود 3هزار اتوبوس، 17هزار تاكسي فرسوده و 200كيلومتر خط مترو وجود دارد.

اقبال شاكري تأكيد كرد: حتي اگر بودجه شهرداري در حمل‌ونقل عمومي دوبرابر شود تنها 30درصد از بودجه به اين امر اختصاص يافته است كه با وجود اين نمي‌توانيم اقدام چشمگيري براي اين موضوع انجام دهيم. وي با تأكيد بر لزوم عزم ملي براي حل اين موضوع خطاب به مسئولين گفت: تو را به خدا به داد مردم برسيد؛ اگر رئيس بانك مركزي و وزير صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با مترو و يا در انتظار تاكسي در برف مانده بودند آن وقت اهميت حمل‌ونقل عمومي روشن‌تر مي‌شد.

  • ساماندهي در ميادين و معابر مهم

ديروز شوراي شهر تهران به طرحي رأي داد كه براساس آن ازهرگونه ساخت‌وساز در حريم و حاشيه ميادين، چهارراه‌ها و معابر مهم شهر تهران تا ارائه طرح جامع ساماندهي ميادين و معابر جلوگيري مي‌شود.اين طرح كه به گفته محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي مي‌تواند چهره شهر تهران را تحت‌تأثير قرار دهد اهدافي نظير جلوگيري از ناهماهنگي و ساخت وساز بي‌رويه دركالبد ميادين و ارتقاي كيفيت سيما و منظر ميادين و چهارراه‌ها را دنبال مي‌كند. براساس اين طرح شهرداري تهران مكلف شد تا پايان امسال و تكميل سند راهبردي ساماندهي ميادين، درخواست‌هاي تغيير كاربري در حريم 32ميدان شهر تهران را براي بررسي و تصويب به كميسيون ماده 5 ارائه دهد و با تصويب سيما و منظر شهري دستورات لازم را صادر كند.

دراين طرح بر طراحي صحيح جداره‌ها، ارتقاي كيفيت سيما و منظر شهري، جانمايي صحيح مجتمع‌هاي ايستگاهي، پالايش و اولويت‌بندي ميادين و چهارراه‌ها، جلوگيري از تغيير كاربري و كنترل ارتفاع ساخت وسازها نيز تأكيد شده است. براساس اين طرح مديريت شهري به سطح بالاتر و دقيق‌تري از ضابطه براي ساخت‌وساز در محورها و ميادين شهر دست خواهد يافت، ضمن اينكه جزئيات هم به دقت درنظرگرفته خواهد شد و تراكم طبقات و توده‌گذاري‌ها در محور ميادين براساس طرح تفصيلي خواهد بود.

  • درخواست براي توقف ساخت‌وساز در منطقه22

ديروز اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه‌اي كه به‌صورت علني در تالار ساختمان اصلي اين نهاد برگزار شده بود بر ضرورت تجديد نظر و حتي توقف بلند‌مرتبه‌سازي‌‌ها در منطقه 22تا صدور طرح تفصيلي جديد براي اين منطقه تأكيد كردند.ديروز پس از ارائه گزارش از سوي دبير شوراياري منطقه 22درباره فعاليت‌ها، اعضاي شوراي شهر به اتفاق از ساخت و سازهاي بي‌رويه، نظارت بر ساخت وسازها، بازبيني پروانه‌هاي صادره، روند جمعيت پذيري اين منطقه و كمبود سرانه‌هاي آموزشي و مذهبي انتقاد كردند.

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در جمع بندي نهايي اظهارنظر اعضا گفت كه اصلا از ابتدا منطقه 22براي اين همه ساخت‌وساز و جمعيت‌پذيري پيش‌بيني نشده است زيرا قرار بود اين منطقه كمبود سرانه‌هاي خدماتي و تفريحي شهر تهران را جبران كند نه اينكه اين همه فضاي تجاري درآن ساخته شود. وي تأكيد كرد كه حتما بايد درطرح تفصيلي منطقه كه قبلا نوشته شده و مناسب هم نبوده تجديد نظر صورت گيرد و ادامه هرگونه اقدامي براساس اين طرح تا تهيه طرح تفصيلي متوقف شود. اصرار اعضاي شوراي شهر تهران اين بود كه درطرح تفصيلي جديد براي منطقه 22ديگر مجوز بلند‌مرتبه‌سازي‌ صادر نشود.

به گفته چمران، پيشنهاد توقف بلندمرتبه‌سازي‌ در منطقه 22به شوراي عالي شهرسازي و معماري ارائه مي‌شود.
با اين همه نظر مولايي شهردار منطقه 22اين بود كه تمام جوازهاي صادر شده براساس اسناد طرح جامع و تفصيلي بوده و برج‌ها نيز براساس طرح مصوب شوراي عالي معماري و شهرسازي ساخته شده‌اند. وي درمورد مشكل شبكه فاضلاب منطقه نيز خبر داد كه قرارداد با سرمايه‌گذار به امضا رسيده و مشكل شبكه فاضلاب منطقه نيز تا سال 98برطرف خواهد شد.

  • رايزني براي تصويب سند جامع مديريت شهري

ديروز محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر در نطق پيش از دستور خود خواستار تشكيل كميسيون ويژه به‌منظور رايزني با دولت و مجلس و شوراي نگهبان شد زيرا هم‌اكنون سند جامع مديريت شهري يعني حكم روايي محلي در كميسيون دولت در حال بررسي و تدوين است. اين موضوع با توجه به ضرورت غيردولتي كردن شوراها مي‌بايست در اولويت شوراي شهر باشد از اين‌رو بايد فعال‌تر از هميشه عمل كرد.

سالاري درمورد بودجه سال 95نيز گفت: با توجه به اينكه كلانشهرها مي‌بايست در اداره شهر خودكفا شوند اما هنوز در دولت و مجلس تصميمي در مورد نحوه تأمين درآمدهاي پايدار شهرها گرفته نشده از طرفي ركود ساخت‌وساز باعث مي‌شود كه ما در بودجه 95يك رويكرد متفاوت اتخاذ كنيم بنابراين اگر با همين روال انبساطي، بودجه بسته شود در آينده براي شهر تهران خطرآفرين خواهد بود. وي در بخش ديگري ازنطق خود طرح‌هايي مانند انضباط شهري كه در منطقه 12در حال اجراست را بسيار مهم دانست و خواستار گسترش چنين طرح‌هايي شد. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر همچنين به مشكل تأمين آب براي تهران، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي و توجه به اقتصاد شهر اشاره كرد.

  • پاسخ به اعتراضات فرمانداري

بنابراين گزارش ديروز 3مورد اعتراض فرمانداري به مصوبات شورا مورد بررسي قرار گرفت. دريكي از موارد فرمانداري خواستار تعيين محل كمك به مراسم اربعين حسيني بود. در پاسخ شوراي شهر به بند 10ماده 55قانون شهرداري‌ها اشاره كرد و اينكه بخش زيادي از اين كمك‌ها مردمي بوده است. اعتراض دوم به مجوز كمك به مناطق سيل زده استان‌هاي ايلام، لرستان و شهرستان كوهدشت بود. در اين اعتراض فرمانداري خواسته بود كه اين كمك‌ها با هماهنگي اداره كل مديريت بحران استانداري ايلام و لرستان باشد كه اعضاي شوراي شهر به آن رأي مثبت دادند.

آخرين اعتراض هم مربوط به مصوبه انتخاب 2نفر از صاحب‌نظران دانشگاهي براي عضويت دركميته برنامه‌ريزي و نظارت موضوع مصوبه مقابله، كنترل و كاهش آسيب‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي بود. دراين اعتراض فرمانداري پيشنهاد 2نفرمشاور را مطرح كرده بود كه اعضاي شوراي شهر تهران از اساس اين اعتراض را خلاف قانون تشخيص داده، اعتراض را وارد ندانسته و به آن رأي نداند درعين حال قرار بر اين شد تا جلسات مشتركي با فرمانداري به‌منظور تعامل و نزديك‌شدن ديدگاه‌ها با يكديگر برگزار كنند و دراين جلسات نحوه رسيدگي به اعتراضات نيز مورد بازنگري قرار گيرد.تذكرات اعضاي شورا در جلسه روز گذشته در خصوص موضوعات شهري را در جدول زير بخوانيد.

  • تجليل از معلولان برگزيده به مناسبت هفته معلولان

ديروز درصحن علني شوراي شهر 5تن از معلولان كه از سوي كميسيون سلامت و ستاد ثمن‌ها انتخاب شده بودند مورد تجليل قرار گرفتند. دراين مراسم كه به مناسبت هفته معلولان برگزار شده بود، الهه راستگو، رئيس ستاد توان افزايي و حمايت از فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد گفت:‌ معلول فرد وابسته و ناتواني نيست، بلكه از هيچ تلاشي براي پيشبرد اهدافش دريغ نمي‌كند بنابراين امروز قصد داريم همزمان با روز كار داوطلبانه و با توجه به هفته گذشته كه هفته معلولان بود، از برخي از معلولان فعال شهر تهران به‌عنوان نماينده جامعه معلولان تقدير كنيم. در اين مراسم از انجمن هدايت نابينايان و كم بينايان، انجمن نداي معلولان ايران، مؤسسه بهشت امام رضا كه كودكان معلول را تحت پوشش دارد، مؤسسه نيكوكاري رعد القدير و يك نقاش جوان معلول به نام بهرام صدري كه به بهرام پيكاسو مشهور شده است، تقديرشد.

جدول

کد خبر 316564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha