امروز (۱۷آذرماه) به‌منظور جریان‌سازی‌ اجتماعی برای آشنایی و افزایش حساسیت جامعه در موضوع تغییرات آب و هوایی روز «زمین در تب» نامگذاری شده با این رویکرد که با شعار «نقش من در کاهش تب زمین چیست؟»

زمین در تب

مشاركت فردي و اجتماعي تك‌تك شهروندان براي حفظ زمين و مقابله با تغييرات آب وهوايي فراهم شود. آنطور كه در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است با هدف جلب مشاركت عمومي، 3 سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي، سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با يكديگر حول شعارها و برنامه‌هاي مرتبط با تغييرات آب و هوايي همكاري مي‌كنند.

  • پديده گرمايش زمين و تغييرات آب و هوايي

گرمايش جهاني يا گرم‌شدن زمين نام پديده‌اي است كه منجر به افزايش ميانگين دماي سطح زمين و اقيانوس‌ها شده است.

طي۱۰۰ سال گذشته، كره‌زمين به‌طور غيرطبيعي حدود 85صدم درجه سلسيوس (سانتي‌گراد) گرم‌تر شده و اين موضوع آينده زمين را در هاله‌اي از ترديد و هشدار قرار داده است. تغييرات جوي كه در سراسر جهان مشاهده مي‌شود به‌احتمال خيلي زياد ناشي از عواملي است كه بشر در آنها دست دارد.

به عقيده بسياري از دانشمندان با افزايش آگاهي‌هاي عمومي، مصرف بهينه سوخت و انرژي، افزايش سطح فضاي سبز و جلوگيري از تخريب جنگل‌ها، بازيافت مواد و استفاده از انرژي‌هاي جايگزين سوخت‌هاي فسيلي مانند باد و خورشيد مي‌توان اين پديده و اثرات منفي آن بر زندگي بشر را كنترل كرد.

  • ايران و پديده گرمايش زمين

طي سال‌هاي اخير ناهنجاري‌هاي اقليمي مانند طوفان‌ها، خشكسالي‌هاي بلندمدت و تغييرات دما و بارش در ايران نشان‌دهنده عمق اثرات تغيير اقليم بر سرزمين ما به‌حساب مي‌آيد. رشد روزافزون بيابان‌ها، افزايش دما و روند كاهشي مقدار بارش نشان از وقوع پديده تغيير اقليم در سرزمين ما دارند اما در اكثر موارد شايد عامه مردم توجهي به آن نمي‌كنند. درحالي‌كه زندگي ما به‌تدريج و بيش از پيش تحت‌تأثير تغييرات آب و هوايي و گرمايش جهاني قرار مي‌گيرد. قابل توجه اينكه درحالي‌كه افزايش دماي متوسط جهاني حدود 85صدم درجه سلسيوس است، ايران بين يك تا 5 .1درجه سلسيوس افزايش دما داشته است.

براي آگاهي و درك بهتر نسبت به اثرات تدريجي تغييرات آب و هوايي و چگونگي تأثيرگذاري آنها به‌طور ملموس بر زندگي روزمره، به نمونه‌هايي از اثرات تغييرات آب و هوايي اشاره مي‌شود.

الف- تأثير تغييرات آب و هوايي بر منابع آب: بروز خشكسالي‌هاي شديد به‌واسطه تغييرات آب و هوايي نه‌تنها زندگي انسان، بلكه حيات و محيط‌زيست يك منطقه را در معرض خطر قرار داده و به‌طور مشخص سبب كاهش منابع آب شيرين و بي‌ثباتي در سطح آب رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌شود.

ب - تأثير تغييرات آب و هوايي بر كشاورزي و دامداري: از آنجا كه رشد محصولات كشاورزي با عوامل محيطي در ارتباط است، تغييرات آب و هوايي مي‌تواند بر بازدهي برداشت محصول و يا نابودي كامل آن تأثيرگذار باشد. زمستان‌هايي بسيار سرد و سخت براي محصولات كشاورزي مناسب نيست و در زمان خشكسالي نيز اگر از سيستم‌هاي آبياري كارآمد استفاده نشود، نابودي محصول اجتناب‌ناپذير است. اين تغييرات بر دامداري نيز اثرات منفي دارد.

ج- تأثير تغييرات آب و هوايي بر سلامت انسان: افزايش امواج گرمايي، آلودگي هوا، طوفان‌ها و بيماري‌هاي مرتبط با آنها مانند گرمازدگي و آسم با تغييرات آب و هوايي در ارتباط هستند.

  • با قدم‌هاي كوچك و كارهاي فردي شروع مي‌كنيم

كارهاي كوچك مثل خاموش‌كردن چراغ‌هاي روشنايي و شعله‌هاي گازي كه اضافي هستند.
كارهاي كوچك مثل استفاده دوباره از بطري‌هاي آب
با كمك هم مي‌توانيم هزينه‌هاي انرژي هزاران مدرسه را كاهش دهيم.
با كمك هم مي‌توانيم در مدرسه‌مان به بازيافت مواد كمك كنيم.
با فكرهاي بزرگ مي‌توانيم مانع استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي در شهرها شويم.
با فكرهاي بزرگ مي‌توانيم باعث انجام اين كارها در مناطق ديگري شويم.
به هزاران نفري بپيونديد كه دانستن درباره تغييرات آب و هوايي را حق خود مي‌دانند و براي مقابله با آن تلاش مي‌كنند.

کد خبر 316430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha