یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

افروز پورهاشمی: پرداخت وام 10 میلیون تومانی خرید مسکن برای اقشار کم درآمد از اولین برنامه‌های دولت نهم بود که تنها چند ماه پس از روی کارآمدن به‌عنوان طرحی سریع و زودبازده برای خانه‌دارشدن اقشار کم‌درآمد به مرحله اجرا درآمد.

با آغاز فراخوان برای ثبت‌نام،‌ نزدیک به یک‌میلیون و 800 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند حال آنکه توان دولت برای ارائه وام در طول سال‌های 84 و 85 تنها در حدود 50 هزار فقره بود.

اما آخرین خبرها حاکی از پرداخت 10هزار فقره در طول دوسال گذشته است.

علاوه بر این دولت با هدف کمک به مستاجران کم‌درآمد طرح اعطای وام 3 میلیونی ودیعه مسکن را در دستور کار قرار داد. این دو طرح،‌ ضمن ایجاد امیدواری، انتظارات زیادی را نیز برای دیگر اقشار موجب شد.

اما با گذشت نزدیک به 20 ماه از اجرای طرح، نه تنها اهداف آن برآورده نشده،‌ بلکه به گفته وزیر مسکن سبب ورود شوک به بازار مسکن در طول دو سال گذشته نیز شده است.

همزمان با اعلام خبر اعطای این وام برخی از کارشناسان‌ اقتصادی، مصوبه دولت در این زمینه را زمینه‌ساز افزایش کاذب قیمت مسکن اعلام کردند.

این اعلام‌نظرها در شرایطی بیان می‌شد که ازسوی دولت مقرر شده‌بود، سالانه 5/1 میلیون تومان به مبلغ 10میلیون تومان وام مسکن اضافه شود.

بنابراین تنها پیامد طرح، افزایش قیمت مسکن بود که فشارهای زیادی را به اقشار کم‌درآمد وارد ساخت.

در روزهای اخیر اخبار متناقضی در مورد تداوم اجرای طرح یا توقف آن در رسانه‌ها بازتاب یافت.

وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه روند اعطای این وام متوقف شده است، رسما به این ابهامات پایان داد.

محمد سعیدی‌کیا دلیل ایجاد این توقف را وارد شدن شوک به بازار مسکن اعلام کرد.

وی البته اضافه کرد زمانی که بازار مسکن به تعادل قیمتی برسد، شاید پرداخت این وام مجددا از سر گرفته شود.

در همین رابطه مقامات بانک مسکن اعلام کردند که پرداخت این وام به علت اتمام بودجه تخصیصی صورت گرفته است و در صورتی که دولت با اعطای بودجه جدید موافقت کند پرداخت مجدد آن باز از سر گرفته خواهد شد.

پیش از این وزیر مسکن همزمان با اوج اعتراضات کارشناسان نسبت به تأثیر وام‌های مسکن بر افزایش بهای واحدهای مسکونی در اوایل سال گذشته، دستورالعمل تغییر شرایط پرداخت وام‌های 10‌میلیون‌تومانی خرید مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه را ابلاغ کرده بود.

در ابلاغیه وزیر مسکن و شهرسازی برای تسهیل در پرداخت وام، شرط دست اول بودن واحدهای مسکونی و گذشت 7 سال از ساخت آنها برداشته شد و شرایط اعطا به واحدهای مسکونی 15 سال دوره ساخت تعدیل گردید.

بر اساس این گزارش، انتقال وام از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک هم آزاد اعلام شد و اولویت برای ایثارگران نیز برای دریافت وام اگر دارای شرایط کلی بودند کافی دانسته شد.

به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار مسکن، علت اصلی توقف طرح فوق کثرت متقاضیان بوده است.

چنانچه در سال اول نام‌نویسی از متقاضیان( سال 1384) معادل 8/‌1 میلیون نفر برای اخذ30 هزار فقره وام نام‌نویسی کردند. به عبارت دیگر هجوم متقاضیان دریافت وام خرید مسکن به حدی زیاد بود که حتی اگر نیمی از این افراد واجد شرایط تشخیص داده نمی‌شدند، دولت باید حداقل پرداخت وام خود را 5 برابر افزایش می‌داد تا بتواند تا 3 سال دیگر پاسخگوی یک میلیون متقاضی واجد شرایطی باشد که ثبت نام کرده‌اند.

در طرح دولت پیش‌بینی شده بود این وام تا پایان سال 1388 به 150هزار نفر دیگر نیز پرداخت شود.

در این میان مسئولان بانک مسکن بر این باورند که پرداخت این وام که در طرح جامع مسکن لحاظ شده بود از این طرح حذف نشده و احتمالاً سال آینده این وام مجدداً پرداخت خواهد شد.

کد خبر 31622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز