همشهری آنلاین: عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا نسبت به انتشار ویروس آنفلوانزا در برخی از مناطق کشور، هشدار داد و بر رعایت نکات بهداشتی به منظور به حداقل رساندن همه گیری و انتشار این ویروس تاکید کرد.

انفولانزا

به گزارش ايرنا، دكتر مسعود مرداني گفت: بیماری آنفلوانزا از نوع آنفلوانزای H1N1 اکنون جزو آنفلوانزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم. اين بيماري يك بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد، شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و بهبودی بیمار حدود یک هفته طول می‌کشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ویروس آنفلوانزا مدت‌ها درهوا پخش می‌شود و از طریق بینی، دهان، دست دادن، عطسه، سرفه، حرف زدن و روبوسی قابل انتقال است.

او با بیان این که گروه‌های آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اظهار داشت: تمام افرادی که زمینه بیماری‌هایی مانند سرطان، نقض سیستم ایمنی دارند و نیز بیماران قلبی و عروقی، ریوی، پیوند اعضا، کلیوی، زنان باردار، کودکان بالای شش ماه، دیابتی، بیماران اچ ای وی مثبت، افراد بالای 50 سال و همچنین پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا نزده‌اند، زودتر اقدام کنند.

به گفته مرداني، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اوایل فصل پاییز است اما به دلیل موج جدید این بیماری در برخی مناطق کشور، افرادی که تاکنون واکسن را تزریق نکرده‌اند، هم اکنون اقدام کنند. این واکسن می‌تواند تا شش ماه از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری کند.

اوبا اشاره به ورود زائرین از سفر عتبات عالیات گفت: ضروری است زائرانی که از سفر بازگشته‌اند و اطرافیان آنان در مواجهه با یکدیگر تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مرداني گفت: یکی از بهترین روش‌های مقابله با این بیماری حاضر نشدن در مکان‌های عمومی است. همچنين رعایت اصول اولیه بهداشتی، معاشرت نکردن با مبتلایان و شستن مرتب دست‌ها از روش‌های پیشگیری این بیماری به شمار می‌رود. استفاده از دستمال کاغذی برای دفع ترشحات هنگام عطسه و سرفه و خودداری از روبوسی و دست دادن با زائرین و مسافران هم از دیگر روش‌های پیشگیری از بیماری است.

اودرباره درمان بیماری آنفلوآنزا نیز گفت: استراحت، مصرف مایعات فراوان، آب میوه‌های طبیعی، غذاهای ساده و سوپ، بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی در زمینه بسیار کمک کننده است.

کد خبر 316202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha