مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

عباس ثابتی راد: همزمان با حضور سران کشورهای جهان در همایش تغییرات اقلیم در پاریس، شهرداران شهرهای بزرگ نیز در حاشیه این نشست گرد هم آمدند تا راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بررسی کنند.

شهرهاي بزرگ جهان اگرچه اقدامات متعددي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در دست داشتند، اما در اين اجلاس همگي بر افزايش توان خود به‌منظور دستيابي به منابع انرژي‌هاي تجديد پذير و انتشار كمتر گازهاي گلخانه‌اي تأكيد دارند. بان‌كي‌مون، دبير كل سازمان ملل متحد در نشست شهرداران از سراسر جهان شركت كرد و گفت: «تلاش‌هاي شما باعث مي‌شود تا كربن كمتري منتشر كنيد و شهروندان شهرهاي جهان هم زندگي سالم‌تري داشته باشند و هم در هواي پاك تنفس كنند.»

در اين كنفرانس كه با نام COP21 شناخته شده رهبران شركت‌كننده توافقنامه‌اي را براي مبارزه با گرم‌تر شدن زمين امضا كردند. كارشناسان اين اجلاس را بسيار مهم مي‌دانند. توقف افزايش 2درجه‌اي دماي زمين گام بلندي است كه قرار است رهبران جهان بر سر آن به توافق برسند. موضوعي كه شهرهاي جهان را موظف مي‌كند تا براي اجراي آن به استفاده بيشتر از انرژي‌هاي تجديدپذير روي‌آورند و از حجم انتشار گازهاي گلخانه‌اي بكاهند. دبير كل سازمان ملل در همايش شهرداران جهان اعلام كرد: «شهرداران مي‌توانند الهام‌بخش دولت‌هاي ملي براي انجام فعاليت‌هاي جسورانه براي كاهش انتشار گاز‌هاي گلخانه‌اي و توليد انرژي از منابع تجديد پذير باشند.»

بان كي‌مون از شهرداران جهان خواست تا فضا را براي سرمايه‌گذاري بيشتر در زمينه منابع انرژي تجديد پذير باز كنند و در اين مسير گام‌هاي عملي بردارند. وي گفت:«من مصرانه از دولت‌ها، بانك‌ها و جامعه بين‌المللي مي‌خواهم تا به توصيه‌هاي همايش تغيير اقليم عمل كنند.»

  • توجه وطني به انرژي‌هاي پاك

مؤسسه DLR در مطالعاتي كه در سال 2002در ايران به اجرا در آورده است، پيش‌بيني كرده كه 10شهر بزرگ كشور تا سال 2020مي‌توانند هزار و 630مگاوات برق از زباله‌هاي شهري توليد كنند. در واقع اين ميزان برق مي‌تواند برق مصرفي يك كلانشهر 3ميليون نفري را تأمين كند. (در حال حاضر مصرف روزانه برق 3استان تهران، البرز و قم با جمعيتي بالغ بر 15ميليون نفر روزانه به‌طور متوسط بيش از 8هزار مگاوات ساعت است.)

تهران نخستين شهري است كه با استفاده از روش بي‌هوازي توانسته است از پسماند شهري زباله توليد كند. در واقع احداث اين سامانه در كشور، نخستين پروژه زيست‌محيطي كشور براي توليد انرژي از پسماند شهري به روش هضم بي‌هوازي است. البته شهرهاي شيراز و مشهد نيز پيش از اين با استفاده از روش‌هاي سنتي اقدام به توليد بيوگاز كرده بودند، اما تهران با به كاري‌گيري روش استحصال بيوگاز از سامانه بي‌هوازي گام بزرگي در استفاده از دانش روز براي توليد انرژي پاك برداشته است. البته سهم شهرهاي بزرگ براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي تنها محدود به استفاده ازمنابع تجديد پذير نخواهد بود. بلكه افزايش سرانه‌هاي سبز و گسترش سامانه‌هاي حمل‌ونقل شهري كمتر آلاينده هم ازجمله كارهايي است كه بايد در شهرهاي جهان انجام شود.

  • بيانيه شهرداران

در نشست حاشيه‌اي همايش تغيير اقليم پاريس شهرداران شهرهاي جهان بيانيه‌اي منتشر كردند. آنها در اين بيانيه از همه شهرداران در سراسر جهان خواستند تا استفاده از انرژي‌هاي فسيلي را محدود كنند و به سمت استفاده از منابع انرژي پاك و تجديد پذير روي آورند. برخي از شهرداران شهرهاي بزرگ با راه‌اندازي كمپين «تحريم سرب در هوا» به اين همايش آمدند. برخي شهرداران با اعلام كاهش استفاده از سوخت‌هاي فسيلي و سرمايه‌گذاري در مشاغل سبز تلاش كردند تا ديگر شهرهاي كشورهاي جهان را به كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي تشويق كنند.

  • توليد روز افزون مصرف انرژي

برق واحد‌هاي مسكوني در جهان از مرز 300تريليون وات ساعت در سال 2000به 4هزار تريليون وات ساعت در سال 2050خواهد رسيد. تلاش شهرهاي جهان براي استفاده از منابع زيست توده مي‌تواند تأثير قابل توجهي در كاهش استفاده از سوخت‌هاي فسيلي داشته باشد و همچنين باعث انتشار كمتر گازهاي گلخانه‌اي شود. تهران نيز در حال حاضر با احداث يك كارخانه بي‌هوازي، از 200تن زباله روزانه 3مگاوات ساعت برق توليد مي‌كند. اين در حالي است كه اگر تهران بخواهد بيش از 2هزار تن زباله را به برق تبديل كند، مي‌تواند بيش از 30مگاوات ساعت برق توليد كند.

  • انرژي از منابع پاك

توليد انرژي از پسماند هم‌اكنون در بسياري از شهرهاي جهان مورد توجه قرار گرفته است. درحال حاضر بيش از 30درصد برق مصرفي كشور آلمان از طريق صنعت بيوگاز تأمين مي‌شود. اخيرا كشور آلمان به‌منظور افزايش توان توليد انرژي از پسماند شهري اقدام به خريد زباله از كشورهاي همسايه‌اش كرده است. از طرفي براساس پژوهش‌هاي بانك جهاني، به‌طور متوسط تقريبا 3درصد از گازهاي گلخانه‌اي كه از شهرها به جو زمين مي‌رود از پسماند شهري توليد مي‌شود. از اين‌رو درصورت تبديل زباله‌هاي شهرها به انرژي با استفاده از روش بيوگاز و حتي زباله سوز، ميزان آلايندگي كمتري وارد جو زمين مي‌شود و مي‌توان بيش از 40درصد انرژي مورد نياز شهرها را از اين طريق تأمين كرد.

کد خبر 316108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha