همشهری آنلاین: آیت‌الله جوادی آملی گفت: اخلاق غیر از موعظه است، اخلاق یک رشته عمیق علمی است که موضوع آن شناخت نفس انسان است تا از این طریق انسان بتواند روح خود را درمان کند و طهارت ببخشد.

javadi

به گزارش تسنیم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با اعضای انجمن اخلاق اسلامی حوزه علمیه، فقدان اخلاق را ریشه مشکلات جامعه دانست و گفت: ما وظیفه انتقال معارف اهل بیت علیهم‌السلام را به جامعه بر عهده داریم اما متاسفانه شاهد خروجی مناسبی در جامعه نیستیم که سرّش‌‌ همان فقدان اخلاق است.

وی افزود: خداوند در وجود هیچ موجودی حتی فرشتگان به اندازه انسان سرمایه‌گذاری نکرده است؛ اینکه خداوند متعال می‌فرماید «و نفخته فیه من روحی»، این «ی» متصل به روح نشان می‌دهد که بین خداوند و انسان یک رشته و حبل متین وجود دارد و فن شریف اخلاق برای شناخت همین نکته نهفته در این «ی» است که انسان متوجه باشد به کجا و چه کسی متصل است.

جوادی آملی، اخلاق را یک رشته عمیق علمی دانست و تاکید کرد: اخلاق غیر از موعظه است، اخلاق یک رشته عمیق علمی است که موضوع آن شناخت نفس انسان است تا از این طریق انسان بتواند روح خود را درمان کند و طهارت ببخشد و خود را از شر گناهان آبرو بر نجات بدهد.

وی در ادامه خواستار تالیف کتاب‌هاي درسی عمیق و کار‌شناسی شده با موضوع علم اخلاق به منظور استفاده در سرفصل‌های آموزشی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و همچنین توجه به «فقه‌الاخلاق» شد و گفت: لازم است هدف اخلاق که‌‌ همان تقویت عقل عملی و قوه انگیزه است در کنار توجه به عقل نظری و قوه اندیشه مورد توجه جدی قرار بگیرد چرا که رشد یکی از این دو بعد بدون دیگری اثری نخواهد داشت.

کد خبر 315946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha