همشهری آنلاین: اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پاریس تحت تدابیر شدید کار خود را آغاز کرد. هدف از این کنفرانس کسب اتفاق‌نظر و دستیابی به گام‌های مشخص در راه مقابله با تغییرات اقلیمی و مبارزه با گرمایش زمین و پیامدهای آن است.

آغاز اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس تحت تدابیر شدید امنیتی

به گزارش دويچه وله، روز دوشنبه (۳۰ نوامبر) اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پاریس تحت تدابیر شدید امینی آغاز شد. ۲۸۰۰ مأمور پلیس و نیروی امنیتی مسئولیت حفاظت و تأمین امنیت اجلاس پاریس را برعهده دارند. این کنفرانس تا روز پنجشنبه آینده (۱۱ دسامبر) ادامه خواهد داشت.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در مراسم گشایش این اجلاس بین‌المللی تصریح کرد: «ما تعهد داریم که موفق شویم.» او افزود که در پایان کنفرانس باید بتوان از "انجام موفقیت‌آمیز این مأموریت" سخن گفت.

در این اجلاس ده هزار نماینده از ۱۹۵ کشور جهان به بحث و گفت‌وگو در باره پیمان جایگزین پیمان کیوتو در راستای کاهش پخش و نشر گازهای گلخانه‌ای خواهند پرداخت. این پیمان باید مصرف انرژی‌های فسیلی در جهان را به میزانی کاهش دهد که گرمای زمین تا پایان قرن کنونی نسبت به آغاز صنعتی‌شدن جهان بیش از ۲ درجه افزایش نیابد.

به گفته‌ی کارشناسان افزایشی بیشتر از میزان ذکرشده ذوب یخچال‌های طبیعی جهان، بالاآمدن بیشتر سطح آب دریاها، افزایش توفان‌ها و گردبادها و سایر سانحه‌های طبیعی و حوادث اقلیمی را به دنبال داشته و کره زمین را در معرض تهدیدهای باز هم خطرناک‌تری قرار خواهد داد.

پیمان پاریس باید برای اولین بار کشورهای نوصنعتی و همچنین کشورهای در حال توسعه را به کاهش تولید دی اکسید کربن (گاز حاصل از مصرف انرژی‌های فسیلی) مقید کند. این پیمان از سال ۲۰۲۰ جایگزین پیمان کیوتو می‌شود که از سال ۱۹۹۷ هدف مشابهی‌ را دنبال می‌کرده است.

باید اذعان داشت که سطح انتظارات از اجلاس پاریس بسیار بالاست. به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در روز آغاز این اجلاس چین را به دستیبانی به راهکاری مشترک برای مقابله با گرمایش زمین فراخواند.

او پیش از دیدار با شی جین پینگ، همتای چینی خود گفت: «این مهم است که هر دو کشور نقشی راهبردی بر عهده گیرند.»

کشورهای آمریکا و چین بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند و از این رو نقشی مهم در راه تلاش‌های جهانی برای کاهش تولید این گازها بازی می‌کنند.

در کنار سران چین و آمریکا، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه)، نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند) و همچنین سران کشورهای صنعتی جهان از شرکت‌کنندگان سرشناس در این کفرانس هستند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در آستانه برگزاری این کنفرانس بین‌المللی با انتشار مقاله‌ای در نشریه‌ی روسی راسیسکایکا گازتا امیدها و انتظارات خود از اجلاس تغییرات اقلیمی در پاریس را مطرح ساخت.

او تصریح کرد که مقابله با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را به یکی از موضوعات ارجح در فعالیت‌های سازمان ملل بدل کرده، چرا که هیچ کشوری به تنهایی توانایی رویارویی با این چالش را ندارد.

به گفته‌ی او "تغییرات اقلیمی گذرنامه ندارند" و گازهای گلخانه‌ای که در جایی تولید می‌شوند، در همه جا تأثیرات منفی خود را نشان می‌دهند و این معضل از این رو پاسخی مشترک می‌طلبد. بان کی‌مون شانس موفقیت این نشست را منوط بر چهار عامل دانسته است: تداوم، انعطاف، همبستگی و اعتماد.

دبیرکل سازمان ملل در این مقاله تمامی سران و سیاستمداران را خطاب قرار داده و در پیامی روشن گفت: «موفقیت پاریس بستگی به شما دارد. اکنون وقت آن فرارسیده که عقل سلیم را به کار بندیم و کار را با انعطاف و توافق‌نظر پیش بریم.» به گفته‌ی او حال باید فراتر از افق‌های ملی اندیشید و برای مصالح مشترک ارجحیت قائل شد.

در آستانه برگزاری اجلاس جهانی آب و هوا در پاریس اقدامات اعتراضی و هشداردهنده گسترده‌ای در سراسر جهان صورت گرفت. در دو روز منتهی به آغاز این اجلاس مجموعاَ ۲۳۰۰ برنامه اعتراضی در ۱۵۰ کشور جهان برگزار شد تا به خطراتی که به دلیل گرمای جو متوجه سیاره زمین و زیست‌بوم آن است، توجه داده شود.

کد خبر 315685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha