دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

مراسم اربعین حسینی به‌عنوان میراث معنوی (ناملموس) در سطح ملی و جهانی به‌طور مشترک با کشور عراق، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثبت می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: اربعين به‌عنوان بزرگ‌ترين تجمع مسلمانان در كربلاي معلي و يكي از مكان‌هاي زيارتي مهم جهان است كه به لحاظ معنوي، مسيرهاي زيارتي و پياده‌روي، سابقه طولاني، آيين و مراسم‌ ويژه با خاطرات مربوط در طول تاريخ اهميت و ارزش ويژه و بي‌بديل يافت. وي افزود: اين شور، شوق و معرفت حسيني در تجمع ميليوني امروز تبديل به يك رزمايش با عظمت براي پيروان و علاقه‌مندان اباعبدالله الحسين(ع) در ميان مسلمانان و همه افراد آزاديخواه جهان شده است و آيين و مراسم باعظمت آن يك رويداد بي‌نظير و معنوي جهاني را رقم زده است. وي افزود: با توجه به سفارش امامان معصوم(ع) و اهميت زيارت اربعين حسيني در ايران و عراق از ديرباز رسم است كه هيئت‌ها، دسته‌ها، كاروان‌ها و افراد علاوه بر عبور از مسيرهاي مختلف در روز اربعين فاصله 83كيلومتري نجف تا كربلا را راهپيمايي كنند.

معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: پرونده ميراث معنوي (ناملموس) اين مراسم و مسير زيارتي در سطح ملي و جهاني به‌طور مشترك با كشور عراق، شامل تمامي راه‌ها و محورهاي زيارت در مسير خسروي، مهران، چزابه و شلمچه و استان‌هاي مرزي به همراه تمام آيين‌ها و مراسم مربوطه و تمام اتفاقات معنوي توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آماده خواهد شد.حفظ اين ميراث ارزشمند در جنبه‌هاي مختلف در قالب پرونده‌اي جامع و مصور ابتدا در سطح ملي و سپس با كمك كشور عراق به‌صورت مشترك در سطح جهاني براي ثبت در يونسكو ارائه خواهد شد.

کد خبر 315568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha