رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به سخنان یکی از مسئولان ارشد دولتی درباره فروش غیرقانونی تراکم در پایتخت برای افزایش نقدینگی شهرداری گفت: بنده به مسئولان دولتی و شهروندان اطمینان می‌دهم تمامی ساخت‌وسازهایی که هم‌اکنون در تهران انجام می‌شود براساس طرح جامع و تفصیلی است.

مهدي چمران با بيان اينكه در افكار عمومي اين گفتار‌ (تراكم فروشي در پايتخت) رايج است و همه آن‌را تكرار مي‌كنند، افزود: اگر در منطقه‌اي از شهر تهران خلاف طرح جامع و تفصيلي ساخت‌و‌سازي‌ صورت بگيرد، قطعا با قاطعيت و شدت با آن برخورد خواهد شد. به‌گفته وي، مباحثي كه درباره تراكم مطرح مي‌شود را نمي‌توان فروش تراكم گفت، زيرا اين مباحث ريشه در دهه 70دارد كه در آن زمان تراكم فروخته مي‌شد و هر فردي با پرداخت پول مي‌توانست به راحتي تراكم بخرد، اين روند در سال‌هاي بعد كند شد و تنها به ساخت 5طبقه محدود شده است. چمران تأكيد كرد ‌كه امروز با تصويب طرح تفصيلي، ساختمان‌ها بايد براساس تراكمي كه شوراي شهر تهران تعيين مي‌كند ساخته شوند و ساخت‌وساز بيشتر از حد تعيين شده تخلف است كه حتي با پرداخت پول نيز قابل جبران نيست. اينطور كه رئيس شوراي شهر اعلام كرد تراكم فروشي جرم است و با فروش تراكم مجاز فرق دارد؛ در واقع در فروش تراكم مجاز براساس طرح تفصيلي قطعه زمين و عرض كوچه ارزيابي و تراكم استاندارد تعيين مي‌شود.

رئيس شوراي شهر تهران تصريح كرد: شهردار تهران نيز بارها تأكيد كرده كه با هرگونه ساخت‌وساز غيرمجاز و بدون ضابطه در اين شهر حتما برخورد مي‌شود. چمران عنوان كرد: اكنون به جرأت مي‌توان ادعا كرد كه نه صد درصد اما تا حد زيادي توانسته‌ايم براساس طرح تفصيلي جلوي تراكم‌هاي غيرمجاز را بگيريم و با موارد تخلف نيز برخورد كنيم. به گفته وي، هم‌اكنون در هر نقطه‌اي از شهر كه قرار است ساخت‌و‌سازي‌ انجام شود حتما بايد طبق ضوابط صورت بگيرد؛ وي اعلام كرد كه حتي بلندمرتبه‌سازي‌ها نيز داراي قوانين خاص خود است. گفتني است طبق آنچه در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران آمده و همچنين براساس پيش‌نويس ضوابطي كه كميسيون ماده5 شهرداري به شوراي‌عالي معماري و شهرسازي كشور ارائه كرده است در هر جاي شهر نمي‌شود بلندمرتبه‌سازي‌ كرد. چمران نيز با بيان اينكه كلاً مخالف بلندمرتبه‌سازي است در اين‌باره گفت: هم‌اكنون قوانين بلندمرتبه‌سازي در شوراي‌عالي شهرسازي در حال بررسي است و تا قانون جديد ابلاغ نشود پروانه جديدي براي بلندمرتبه‌سازي در تهران صادر نمي‌شود. وي به اين نكته نيز اشاره كرد كه بناهاي بلندي كه الان در منطقه 22در حال ساخت است نيز پروانه ساختشان به سال‌هاي قبل برمي‌گردد.

در رابطه با ضوابط بلندمرتبه‌سازي نيز رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي تهران اعلام كرده كه اين ضوابط تدوين شده و تا 3ماه آينده نهايي مي‌شود. محمد سالاري با بيان اينكه دبير شوراي‌عالي شهرسازي قول داد به‌زودي اين موضوع به نتيجه برسد، افزود: اشكالات جدي به طرح اوليه كه مشاور طرح تفصيلي ارائه داده بود، گرفته شده است.

  • اعمال محدوديت در بلندمرتبه سازي

يكي از مشكلاتي كه در تدوين ضوابط بلندمرتبه‌سازي وجود داشته تطبيق آيين‌نامه‌هاي ساير كشورها در اين رابطه با شهرهاي كشور ما بوده است. به‌عبارت ديگر ضوابط بلندمرتبه‌سازي در بسياري از شهرهاي توسعه يافته از نظر اقليمي، جغرافيايي و... با تهران تطبيق چنداني ندارد كه بتوان از آنها به‌طور كامل الگوبرداري كرد. سالاري نيز با تأييد چنين مسئله‌اي گفت: براي بومي‌سازي‌ و تطبيق مطالعات بلندمرتبه‌سازي‌، زمان كارشناسي بيشتري نياز است. به گفته وي، شوراي شهر اعتقاد به بلندمرتبه‌سازي بيش از 100طبقه كه با اقليم تهران سازگار نيست، ندارد و اعتقاد دارد با رويكرد محدوديت به‌خصوص محدود كردن جمعيت پذيري، ضوابط تا 3ماه آينده ابلاغ شود.

کد خبر 315443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha