جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

در شرایطی که کمبود قدرت خرید، تقاضا در بخش مسکن را کاهش داده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک از رواج پدیده تهاتر در بازار مسکن خبر داده است.

مسکن

حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك گفت: با توجه به ركود بازار مسكن و كاهش نقدينگي، معامله‌كنندگان به‌تازگي به فروش تهاتري واحدهاي مسكوني خود رو آورده و بخشي از بهاي معامله را به‌صورت اقساطي دريافت يا با ملكي ديگر معاوضه مي‌كنند. رئيس كميسيون تخصصي مشاوران املاك كل كشور با تأكيد بر اينكه براي رسيدن به توسعه مسكن، بايد روي پارامترهاي مؤثر در خريد و فروش متمركز شويم، به ايرنا گفت:

افزايش تسهيلات، مديريت زمين، سهم زمين در بازار مسكن، ارائه تسهيلات به توليدكنندگان مسكن استيجاري و غيره ازجمله راهكارها و محركه‌هاي بازار مسكن در شرايط كنوني است. وي همچنين از كاهش 10درصدي اجاره‌بهاي مسكن در اوايل زمستان خبر داد و افزود: بازار اجاره مسكن تا پايان سال آرام خواهد بود؛ اوايل زمستان با توجه به اينكه معمولا با كاهش نقل و انتقال و به‌عبارتي كاهش تقاضا و افزايش عرضه مواجهيم، كاهش 10درصدي اجاره‌بها را خواهيم داشت.رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك تهران گفت: شكي نيست كه در شرايط كنوني دولت بايد تمركز اصلي خود را روي مسكن بگذارد زيرا در شرايط ركود، مسكن نقش پيش‌‌قراول را ايفا مي‌كند.

عقبايي با بيان اينكه ماه‌هاست حرف از تسهيلات مسكن به ميان مي‌آيد اما خبري از اجرايي‌شدن آن نيست، گفت: بازار مسكن براساس تقاضاهاي واقعي صورت مي‌گيرد. در حال حاضر تقاضاهاي چنداني وجود دارد اما ميزان و شكل عرضه نامناسب است. به همين دليل نتوانستيم در اين بازار ميان عرضه و تقاضا به يك توازن منطقي دست يابيم. رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاك تهران در ادامه گفت: با اينكه سالانه به بيش از يك ميليون و 500هزار واحد مسكوني نياز داريم اما تاكنون نيمي از آن هم محقق نشده است؛ يعني هر سال با كمبود عرضه در اين بخش مواجهيم. وي تأكيد كرد: درصورت ادامه اين روند، با توجه به رشد جمعيت، تا 10سال آينده با عدم‌توازن و به‌عبارتي مشكل مسكن در كشور مواجه خواهيم شد.

  • ركود عميق شده است

بازار مسكن سومين سال ركود را پشت‌سر مي‌گذارد و همچنان هيچ نشانه‌اي از پايان دوران ركود در اين بازار بروز پيدا نكرده است. آخرين آمارها از معاملات مسكن در 7ماهه سال‌جاري نشان مي‌دهد كه همچنان حجم معاملات در اين بازار در حال كاهش است و ركود عمق بيشتري را تجربه مي‌كند. طبق آمارهاي بانك مركزي در 7ماهه نخست سال 94، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 18.5درصد كاهش يافت. در مهر‌ماه امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني تهران نسبت به‌ماه قبل و ‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب 10.4و 8.2درصد كاهش داشته است.

  • احتمال خروج مسكن از ركود در نيمه‌اول سال 95

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي با بيان اينكه به لحاظ توليد، در برنامه ششم سالانه به يك ميليون واحد مسكوني نياز است، گفت: توليد يك ميليون مسكن به نرخ رشد اقتصادي بستگي دارد. علي چگني به فارس گفت: اميدواريم كه در نيمه‌اول سال95 بخش مسكن از ركود خارج شود. به هرحال خروج اصلي از ركود مستلزم خروج كلان اقتصاد از ركود است.

وي ادامه داد: اما در كنار سياست‌هاي كلان بايد سياست‌هاي بخشي هم مثل مسكن بتواند با كمك و حمايت از سمت تقاضا فضا را باز كند و در نيمه‌اول سال95 شاهد رونق بخش مسكن باشيم. وي به اقدامات مورد نياز براي خروج مسكن از ركود اشاره كرد و گفت: افزايش سقف تسهيلات ساخت و خريد، توجه به صندوق‌ها و تخصيص اعتبارات يارانه‌اي برخي از اقداماتي هستند كه براي خروج از ركود بايد انجام داد. چگني گفت: در برنامه ما افزايش سقف تسهيلات مسكن قرار دارد اما به هر حال مابقي دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده نيز بايد بپذيرند.

کد خبر 315275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha