همشهری آنلاین: حدود ۶۹۰ میلیون کودک به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض بیماری، فقر و حتی مرگ قرار دارند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این زمینه با انتشار یک تحقیق، کشورها را به اقدامی اضطراری فرا خوانده است.

Kulusuk in Greenland

Kulusuk in Greenland

آنتونی لیک، رئیس صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که تغییر و تحولات اقلیمی بیش از همه کودکان را در معرض آسیب قرار داده است. از نظر وی اگر اجلاس سران در پاریس در ماه دسامبر به پیمانی مناسب برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مهار گرمایش جو زمین نیانجامد، صدها میلیون کودک در سراسر جهان در معرض خطر خواهند بود.

بنا بر تحقیق تازه یونیسف، در مناطقی که بیشتر در معرض تهدیدات اقلیمی هستند حدود ۶۹۰ میلیون کودک زندگی می‌کنند. در حدود ۵۳۰ میلیون کودک مقیم کشورهایی هستند که دائما با سیل‌های توام با فجایع انسانی و طبیعی مواجه‌اند. اغلب این کشورها در آسیا واقع شده‌اند. ۱۶۰ میلیون کودک هم در مناطقی از آفریقا زندگی می‌کنند که دائما در معرض خشکسالی هستند.

نیکلاس ریس، از نویسندگان تحقیق یادشده می‌گوید که افزایش گرمای زمین پدیده‌هایی مانند گردباد، سیل و خشکسالی را شدت و تناوب بیشتری بخشیده که افزایش مالاریا، اسهال و بیماری‌های ریوی و سوءتغذیه از پیامدهای آن است. کودکان بیش از سایرین در معرض این آسیب‌ها و بیماری‌ها قرار دارند و مرگ و میر در آنها هم طبعا افزایش خواهد یافت.

خشکسالی عملا سبب کاهش مواد غذایی برای تامین خوراک اهالی و بالا رفتن بهای مایحتاج عمومی می‌شود و عملا سوءتغذیه را در مناطق فقیر جهان شدت می‌بخشد. کمبود مواد غذایی و سوء تغذیه عامل نیمی از مرگ و میرها در میان کودکان تلقی می‌شوند. در برابر گرمای شدیدی که اینک جو زمین به سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای با آن روبروست، بیش از همه کودکان کم سن و سال در معرض خطرند.

  • افزایش بی‌سابقه سوانح طبیعی

تحقیق یونیسف پیش از اجلاس سران جهان در پاریس انتشار یافته است. موضوع این اجلاس که روز ۳۰ نوامبر برگزار خواهد شد رسیدن به توافقی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مهار گرمای زمین است.

این پیمان قرار است سال ۲۰۲۰ جایگزین  پیمان کیوتو شود و مانع از آن شود که گرمای زمین تا آخر قرن حاضر نسبت به آغاز دوران صنعتی‌شدن جهان بیش از دو درجه افزایش یابد.

یونیسف از این اجلاس خواسته است که علاوه بر تمهیدات در راستای جلوگیری از گرمای زمین، برای مقابله با خطراتی که کودکان را تهدید می‌کنند نیز تدابیر و تصمیماتی اتخاذ کند. در همین حال، بنا بر تحقیق تازه دفتر مقابله با آفات طبیعی سازمان ملل، بیش از ۹۰ در صد از سوانح و حوادث طبیعی در ۲۰ سال گذشته شامل سیل، طوفان، گرما و خشکسالی و حوادث مشابه ناشی از تغییرات جوی کره زمین بوده است.

همین داده‌ها حکایت از آن دارند که سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی در ۲۰ سال گذشته به مرگ دستکم ۶۰۰ هزار نفر در جهان انجامیده است. ۴ میلیارد نفر دیگر نیز یا مجروح شده‌اند یا خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 315204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha