سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - سمیرا نعمتیان: بین انواع ترشی‌ها، ترشی لیته طرفداران خاص خودش را دارد.

ترشی

 اين طرفداران خاص عقيده دارند كه ترشي ليته در كنار لوبياپلو و ساير قاطي پلو‌ها تركيب بسيار خوشمزه‌اي به‌وجود مي‌آورد. به همين دليل بيشتر خانم‌ها در اين فصل به فكر تهيه ترشي ليته مي‌افتند كه البته زحمت آن به نسبت باقي ترشي‌ها كمتر است و سريع‌تر هم آماده مي‌شود.

مواد لازم:
بادمجان كبابي شده: 4عدد، گوجه‌فرنگي: 2عدد
سير: 5عدد، نعنا خشك شده: 1/2 قاشق چايخوري
فلفل سبز قلمي: 1عدد، ترخون خشك شده: 1قاشق
آبغوره: 1/5 ليوان، سركه، سياه دانه،فلفل سياه و نمك

بادمجان‌ها را كه روي گاز كبابي كرديم، مي‌گذاريم توي پلاستيك و وقتي پوست بادمجان‌ها عرق كرد، آنها را از گوشت بادمجان جدا مي‌كنيم و آنها را ساطوري مي‌كنيم. گوجه‌فرنگي‌ها را رنده مي‌كنيم، بهتر است پوست گوجه‌فرنگي را بگيريم به اين ترتيب كه ته گوجه‌ها يك به‌علاوه با چاقو زده و يك دقيقه در آب جوش مي‌اندازيم و بعد گوجه را از آب‌جوش درمي‌آوريم و توي آب و يخ مي‌اندازيم. به اين شيوه به‌راحتي پوست گوجه‌ها كنده مي‌شود. حالا سير را هم رنده مي‌كنيم. توي تابه، بادمجان و گوجه و سير را اضافه مي‌كنيم و كمي تفت مي‌دهيم تا آبش خشك شود. آبغوره و سبزي‌ها و نمك و فلفل و تخم‌خرفه را هم اضافه مي‌كنيم. بعد از 2 دقيقه تابه را از روي اجاق برمي‌داريم و تا حدي كه دوست داريم ترشي ما رقيق باشد به آن سركه اضافه مي‌كنيم. مي‌توانيم اصلا در ترشي، سركه نريزيم و فقط از آبغوره استفاده كنيم اما مخلوط آبغوره با سركه طعم بهتري خواهد داشت. ترشي‌ها را توي شيشه‌ها مي‌ريزيم و بعد از خنك شدن در ظرف‌ها را مي‌بنديم. براي اينكه فضاي داخل شيشه‌ها هواگيري شود بهتر است بعد از سفت كردن در ظرف، شيشه را به‌صورت وارونه روي درب خودش قرار بدهيم. به اين روش ترشي شما ماندگاري بيشتري خواهد داشت.

  • چرا سركه بخوريم؟

اسيدسيتريك موجود در سركه جذب كلسيم را بهبود مي‌بخشد و در افزايش سوخت‌وساز بدن مؤثر است. سركه مي‌تواند باكتري‌هاي مضر دستگاه گوارش را از بين ببرد و از بروز گاز معده جلوگيري كند. علاوه بر اين سركه به عملكرد سم‌زدايي كبد هم كمك مي‌كند و صفرا را از بين مي‌برد. ولي اگر در مصرف ترشي زياده روي كنيد، اولا به پرخوري مبتلا مي‌شويد چون اشتهاي شما زياد مي‌شود. دوم اينكه ممكن است به دستگاه گوارش‌تان آسيب بزنيد، خوراكي‌هاي اسيدي، ترشح اسيد معده را بالا مي‌برند و براي مخاط دستگاه گوارش ضرر دارند.

کد خبر 314938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha