همشهری آنلاین: رئیس فدراسیون والیبال گفت: سال آینده برای نخستین بار سهمیه المپیک کسب می‌کنیم و در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ نیز باید روی سکو برویم.

داورزنی

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، دکتر محمدرضا داورزنی در نشست خبری در هتل آکادمی فوتبال افزود: ثابت ماندن در جمع بهترین‌های جهان نیاز به برنامه ریزی مناسب دارد. اینکه از سطح ششم آسیا به بهترین‌های جهان بیاید، کار سنگینی است، اما حفظ کردن آن سخت‌تر است.

وی با بیان اینکه در مجموع هدف گذاری‌های هشت ساله گذشته والیبال منهای صعود به المپیک، به سایر اهداف دست یافتیم، گفت: به مرحله‌ای رسیدیم که در جمع بزرگان جهان قرار داریم. قهرمانی آسیا، صعود و تداوم حضور در لیگ جهانی، قرار گرفتن در جمع بهترین‌ها از جمله اهداف بوده است که به همه آنان رسیدیم.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: وی گفت: یکی از بحث‌های جدی والیبال ایران ماندن در سطح بالاست و در صورت امکان باید بهتر شویم. واقعیت این است که دیگر پدیده نیستیم بلکه در سطح بالایی قرار داریم. انتظارات مردم نیز بالاست. اینگونه نیست که یک تیم همواره بهترین بماند و قهرمان باشد، چون رقابت بسیار نزدیک است. وقتی وارد لیگ جهانی شدیم مهمترین نگرانی این بود که سال بعد هم می‌توانیم شرکت کنیم، اما امسال چهارمین سال حضور ایران در لیگ جهانی خواهد بود و این نشان موفقیت والیبال ایران در حفظ جایگاه خود است.

رئیس فدراسیون والیبال در ادامه به عملکرد تیم ایران در جام جهانی اشاره کرد و گفت: تنها دلیل ضعف ها سرمربی نبود و عوامل متعددی در آن دخیل بودند.

وی با بيان اينكه اردیبهشت آینده مسابقات انتخابی المپیک را داریم گفت: همه فاکتورها در نوع تصمیم گیری فدراسیون تاثیر گذار بود و در بین همه گزینه‌های موجود و با توجه به شرایط تیم ایران و دیگر عوامل تاثیر گذار، مانند بدنسازی، دیدارهای تدارکاتی و مدت زمان آماده سازی تیم ملی والیبال ایران، مجاب به تصمیمی با ریسک کمتر شدیم و لوزانو را انتخاب کردیم.

داورزنی تاکید کرد: با توجه به انتخاب لوزانو و سیچلو برنامه‌ریزی کردیم که هم به ایران بیایند و از سوی دیگر مسابقات قهرمانی اروپا را زیر نظر داشته باشند. سیچلو زودتر به ایران می‌آید و با رصد لیگ برتر و مذاکره با مربیان بهترین‌ها را انتخاب خواهد کرد تا امکان شناسائی حضور جوانان مستعد نیز در تیم ملی فراهم شود. اردوی نخست نیمه اسفندماه با حضور بازیکنان برتر هشت تیم صعود نکرده به مرحله نهایی لیگ برتر تشکیل می‌شود و اردوی اصلی نیز از پنجم فروردین ماه دایر خواهد شد تا تمامی بازیکنان در آن شرکت کنند.

داورزنی در پاسخ به این سئوال که انتخاب دستیار از اختیارات سرمربی است و قبل از انتخاب لوزانو چگونه این انتخاب انجام شد، گفت: فرودین ماه نشستی با کواچ داشتیم و نسبت به وضعیت کادر فنی ابراز نگرانی کردیم، تاکید کردیم که کمک‌هایش در حد تیم ملی ایران نیست . اما کواچ گفت با آنها به چهارمی لیگ جهانی و ششمی جهان رسیدم و آنان را قبول دارم.

وی گفت: یکی از نقاظ ضعف تیم ملی که در جلسات متعدد نیز مطرح شد این بود که تیم انسجام لازم نداشت و خیلی‌ها مطرح می‌کردند که چرا سعید معروف تعویض‌ها را مشخص می‌کند. همه این موضوعات به نیمکت بر‌می‌گردد . کاپیتان نقش تعامل با کادر فنی دارد. ضعف‌ها و نبود شادابی در تیم به ضعف کادر فنی و دستیاران برمی‌گردد. در مجموع بحث‌های متعددی با کواچ داشتیم، عمده حرف‌های ما این بود که شما آزادی عمل دارید، فدراسیون هیچ بازیکنی را تحمیل نکرد، هیچ موقع برای انتخاب بازیکنان و کادر فنی مداخله نکردیم. تیم ملی ب نیز با انتخاب کواچ بود حتی انتخاب معنوی‌نژاد که کاپیتان تیم جوانان بود، از طرف کواچ برای تیم ملی انتخاب شد.

رییس فدراسیون والیبال گفت: تنها نگرانی فدراسیون این بود که کادر فنی کواچ توانایی کمک به او را ندارد اما سرمربی قبول نمی‌کرد و تاکید داشت که من نیاز ندارم. اطلاعات مورد نیاز من را گوسا می‌دهد. مشورت‌های زیادی صورت گرفت که با توجه به فاصله 45 روزه پایان لیگ برتر و انتخابی المپیک چه کسانی می‌توانند به عنوان کمک سرمربی به سرمربی در تیم ایران کار کنند. کدام مربی می‌توانست انتخاب خوبی باشد؟ و نیاز به آزمون و خطا نداشته باشد. تجربه قبلی می‌گفت که در تمرینات قبلی و در زمان ولاسکو نقش سیچلو نقش مهمی بود و شناخت خوبی هم از بازیکنان ایران داشت بنابر این او را انتخاب کردیم چون بازیکنان هم به او اطمینان داشتند. تجربه سه ساله سیچلو در کنار ولاسکو را داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی بازیکنان در لیگ بسیار خوب عمل می‌کنند اما در تیم ملی موفق نیستند، گفت: چون آنان بازیکن لیگ داخلی هستند و بر اساس فیلم‌ها نمی‌شد بازیکنان خوب را انتخاب کرد. اگر فرصت کافی داشتیم می‌گفتیم آناستازی با چند نفر بیایند و با حوصله انتخاب بازیکنان را انجام دهند. اما فرصت لازم نداریم تا آزمایش کنیم. تیم ایران نیاز به برند المپیک برای هدایت داشت و لوزانو مناسب بود. شاید آناستازی نهایتا 15 روز قبل انتخابی المپیک می‌توانست به ایران بیاید. یعنی 5 اردیبهشت و تمرین بدهد، 14 بازیکن خوب انتخاب کند که عملا امکان‌پذیر نبود.جمع بندی نهایی این شد که سیچلو کمک لوزانو باشد. ترکیب این دو می‌تواند برای تیم ایران مناسب باشد.

وی در باره میزان احتمال کسب سهمیه المپیک از سوی والیبال ایران گفت: همه این اتفاقات برای کسب سهمیه است و شاید 100 درصد نیز باشد. شاید با کواچ نیز این اتفاق می‌افتاد، اما برای کاهش ریسک این کارها را کردیم اگر 2012 با یک ست برده می‌توانستیم سهمیه بگیریم، الان نباید این مشکل وجود داشته باشد. هر آنچه برای صعود لازم باشد انجام می‌دهیم که تیم به المپیک برود. حق ایران است که در المپیک حضور داشته باشد.

رئیس فدراسیون والیبال درباره قرارداد کواچ و گلایه مندی او از فدراسیون والیبال، گفت: ما دو جلسه سه ساعته با کواچ داشتیم و نکات ریز و درشت را بررسی کردیم. همه موارد را گفتیم، اصرار به این داشتم که کمک‌ها باید هماهنگ باشند. یکی از مشکلات تیم ایران انسجام تیمی بود که مثال‌های متعددی برای آن بیان کردیم، اما پذیرفتن تنها، مشکل را حل نمی کند باید تضمین وجود داشته باشد که دیگر تکرار این مشکلات نباشد، هدف رفتن به المپیک بود و اگر تیم ایران نرود، باید چکار کنیم. ما حافظ منافع کشور هستیم نه کواچ، عملکرد واقعی کواچ را باید در جام جهانی می‌دیدیم، در لیگ جهانی امسال و جام واگنر مشکلات خود را نشان داد. بله کواچ تا سپتامبر با ایران قرارداد دارد. ایمیل زدیم تشکر کردیم از زحمات و اعلام کردیم که تصمیم فدراسیون تقویت کادر فنی بود و به همین دلیل کلیه کادر را تغییر خواهیم داد. وکیل ایشان نیز جواب داده است که با هم مذاکره کنیم که مشکلات برطرف شود و این کار را خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: حضور در المپیک‌های بعدی را از اهداف والیبال ایران می‌دانم و باید در المپیک 2020 روی سکو برویم. اگر به المپیک 2016 برویم نیز عملکرد خوبی از ایران خواهید دید. حضور در چهار تیم برتر جهان از دیگر برنامه‌های من در دوره بعدی فدراسیون والیبال خواهد بود.

داورزنی درباره قطع همکاری سیچلو با قطر نیز گفت: قطر امسال در سطح سه لیگ جهانی است و قرارداد سیچلو با این کشور تمام شده و اگر بخواهد ادامه دهد باید تمدید شود. افشاردوست و خوش‌خبر بحث‌های مختلفی با سیچلو داشتند و من هم در ریاض با رئیس فدراسیون قطر صحبت کردم. دلیل اینکه سیچلو به لهستان آمد تا با نمایندگان ایران صحبت کند، پذیرفته کمک در تیم ایران است. برای کمک به لوزانو نیز مشکلی ندارد. سیچلو قرارداد خوبی با قطر داشت اما حضور با یک تیم در المپیک چیز دیگری است و خیلی از مربیان برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. اما شرط فدراسیون والیبال ایران برای ادامه کار با این مربی صعود به المپیک است.

کد خبر 314874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha