مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اثر انگشت یکی از قدیمی‌ترین راهکارهای تشخیص هویت است که از قرن نوزدهم تاکنون به شکلی ثابت و با کمترین تغییر در کاربری مورد استفاده محققان و کارآگاهان پلیس قرار داشته‌است، اما اکنون این تکنیک در آستانه تحولی بزرگ قرار گرفته‌است.

اثر انگشت

براساس گزارش نيويورك‌تايمز،‌ اگرچه اين تكنيك همچنان يكي از كاربردي‌ترين شيوه‌ها براي تشخيص هويت در صحنه‌هاي جرم به شمار مي‌رود، اما تكنيك پايه‌اي كه كارآگاهان و متخصصان تحقيقات جنايي از آن استفاده مي‌كنند،‌مقايسه عيني ميان دو مجموعه از آثار انگشت،‌ در درازمدت هيچ تغييري نداشته‌است.

با اين همه با استفاده از آزمايشي جديد علاوه بر ثبت جزئيات اثر انگشت افراد، مي‌تواند اطلاعات بيشتري از جمله جنسيت افراد را نيز مشخص سازد. در اين تكنيك جديد از دو آمينواسيد موجود در اثر انگشت براي تعيين جنسيت بهره گرفته مي‌شود كه ميزان آن در بدن زنان دو برابر بدن مردان است.

ژان هالامك دانشمند علوم پزشكي قانوني دانشگاه نيويورك در آلباني مي‌گويد اثرانگشت‌ها از صدها سال پيش تاكنون تنها يك عكس درنظر گرفته مي‌شدند و تنها بهبودي كه در نحوه استفاده از اين مدارك ايجاد شده، استفاده از رايانه‌ها براي سرعت بخشيدن به انطباق آثار انگشت بوده‌است.

اما با استفاده از تكنيك جديد سنجش آمينواسيدي كه درون اثر انگشت هر انساني موجود است هالامك و همكارانش توانستند جنسيت صاحب اثر انگشت را نيز تعيين كنند. 

در اين تحقيق محققان با بررسي تنها چند اثرانگشت به اين نتيجه رسيدند كه مي‌توان جنسيت افراد را با استفاده از بررسي آمينو‌اسيد‌ها تعيين كرد. با اين همه براي اينكه نتيجه اين آزمايش به قطعيت آماري دست يابد، بايد تكنيك روي طيف گسترده‌تري از آثار انگشت مورد آزمايش قرار گيرد.

هالامك و همكارانش همچنين در تلاشند با ايجاد آزمايش‌هايي مبتني بر سازنده‌هاي پروتئيني موجود در خون انسان‌ها بسته جامعي از تكنيك تشخيص اثرانگشت ارائه دهند كه با كمك آن علاوه بر جنسيت بتوان سن و قوميت افراد را نيز تشخيص داد. با اين‌همه قرار نيست اين آزمايش‌ها جايگزين تست DNA شوند كه از بالاترين دقت برخوردار است اما انجام آن وقت‌گير است.

کد خبر 314821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha