همشهری آنلاین: فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور نسبت به روند روبه رشد صید غیرمجاز آبزیان هشدار داد.

هشدار برای روند رو به رشد صید غیرمجاز آبزیان

به گزارش ایرنا، سرهنگ اکبر شاولی پور افزود: استان‌های شمالی گلستان و استان‌های جنوبی خوزستان از بیش‌ترین کشفیات صید غیرمجاز و بیش‌ترین دستگیری‌ها نیز در این ارتباط در استان‌های شمالی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به این که منابع دریا تمام شدنی و محدود است در حوزه فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع آبزی اقدامات مناسبی انجام نشده و قوانین قهریه در برخورد با متخلفین نیز کافی نبوده است؛ لذا در خصوص صید غیرمجاز با روند رو به رشدی روبرو بوده‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور، گفت: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد و با فراهم کردن بستر آگاه‌سازی ساحل‌نشینان و مردم، تبعات صید غیرمجاز به مردم معرفی شود.

شاولی پور با تاکید بر این که در این راستا نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در امر فرهنگ‌سازی حفظ منابع آبزی هستیم، اظهار کرد: هر چند متولی حوزه حفاظت از منابع آبزی، سازمان شیلات است اما نیروی انتظامی و یگان حفاظت در حد بضاعت در این راستا برنامه‌ها و تمهیداتی ویژه‌ای داشته است.

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان یگان حفاظت در راستای حمایت از منابع آبزی، گفت: در این راستا یگان حفاظت شیلات با تعریف دو بخش در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقداماتی دارد.

شاولی پور اضافه کرد: با توجه به این که صید به بخش خصوصی واگذار شده، مشارکت بهره‌برداران در امر حفاظت در دستور کار این یگان در بخش برنامه‌های کوتاه مدت تعریف شده و در این راستا، نشست‌ها و جلساتی با بخش خصوصی و بهره‌برداران مجاز منابع آبی برگزار شده است.

وی با اشاره به این که استفاده از فناوری‌های نوین نیز از دیگر برنامه‌های این یگان است، گفت: تجهیزات و امکانات یگان حفاظت اعم از شناورها باید به روز شود؛ همچنین در این حوزه تغییر تاکتیک باید صورت گیرد.

این مقام مسئول در نیروی انتظامی ادامه داد: متأسفانه نیروهای این یگان به دلیل کمبود نیرو در تمام بنادر و استان‌های ساحلی مستقر نیستند و لازم است در این راستا اقدام شود و با همکاری دریابانی در سطح تمام بنادر صیادی به خصوص در جنوب کشور نیروهای مجرب مستقر شود.

فرمانده یگان حفاظت شیلات بر استفاده از تکنولوژی‌های روز و پایش نامحسوس دریا تاکید کرد و گفت: کنترل و حفاظت نباید تنها به نیروی انسانی محدود شود و باید به سمت تجهیز امکانات برویم. در کنار تغییر تاکتیک با تغییر تکنیک‌ها نیز باید روش‌های نوین را جایگزین کنیم و از روش سخت‌افزاری به سمت نرم‌افزاری حرکت کنیم.

شاولی پور با اشاره به این که پایش نامحسوس و نصب دوربین‌ها به کنترل و حفاظت منابع آبزی کمک می‌کند، اظهارکرد: امروز حفاظت و حراست از مرزهای دریایی با استفاده از تجهیزات نوین و پیشرفته به عهده دریابانی مرزبانی است که لازم است در این یگان نیز به روز شویم.

کد خبر 314793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha