علی ابراهیمی : طولانی شدن فرایند بررسی و تنزیل اسناد ارائه شده تــوسط شرکت‌هــای خودروسازی در بانک‌های عامل و تخصیص وجه این اسناد توسط بانک مرکزی موجب گلایه مشتریان از گروکشی خودروسازان و بانک مرکزی در اجرای این طرح شده است.

خودرو

با گذشت بيش از 2هفته از اجراي طرح فروش اقساطي خودروهاي داخلي با وام 25ميليون توماني، هنوز مشخص نيست با توجه به فرايند تنزيل و بررسي اسناد در بانك‌هاي عامل، ارسال آن به بانك مركزي، وصول و واريز وجه اين اسناد توسط بانك مركزي به‌حساب بانك‌هاي عامل، تنزيل مبالغ اسناد ارائه شده در حساب خودروسازان و طي مراحل شماره‌گذاري و صدور اسناد، خودروهاي مشمول اين طرح تا چه زماني به متقاضيان تحويل مي‌شود.

گرچه خودروسازان از تكميل مراحل پذيرش و ارائه بخشي از اسناد فروش اقساطي به بانك‌هاي عامل خبر مي‌دهند اما به‌رغم مهلت 48ساعته تا يك هفته‌اي مقرر براي تنزيل اين اسناد در بانك‌هاي عامل و ارائه آن به بانك مركزي، هنوز اين كار به پايان نرسيده و با اين روند مشخص نيست كه خودروهاي مذكور تا پيش از مهلت يك ماهه تحويل مشتريان خواهد شد يا خير؟ اين ابهامات موجب گلايه خريداران شده و از آن به‌عنوان گروكشي شركت‌هاي خودروسازي و بانك مركزي براي تحويل خودروهاي اقساطي به مشتريان ياد مي‌كنند.

  • تحويل حداكثر يك‌هفته‌اي خودروها

مديركل دفتر صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه هنوز هيچ خودرويي در چارچوب طرح فروش اقساطي به خريداران تحويل نشده به خبرنگار ما اعلام كرد كه خودروهاي مشمول اين طرح زماني به متقاضيان عرضه مي‌شود كه اسناد آن توسط بانك‌ها تنزيل و با تخصيص اعتبار اين اسناد توسط بانك مركزي، مبلغ آن به‌حساب خودروسازان واريز شود چرا كه نمي‌توان خودرويي را بدون تأييد اعتبارسنجي، تنزيل اسناد توسط بانك‌هاي عامل و واريز وجه به‌حساب خودروسازان تحويل داد. اما هنوز اسناد ارسال شده توسط خودروسازان توسط بانك‌هاي عامل تنزيل نشده است.

اميرحسين قناتي زمان تحويل اين خودروها به مشتريان را منوط به نحوه عملكرد بانك مركزي و بانك‌هاي عامل دانست و افزود: قبلا مقرر شده بود تا بانك‌ها طي مدت 48ساعت تا يك هفته اين اسناد را تنزيل كنند اما هنوز اين كار انجام نشده است. همچنين خودروسازان موظف هستند پس از واريز مبالغ اسناد تنزيل شده توسط بانك‌ها، كار تحويل خودرو به متقاضيان را طي مدت يك هفته يا حداكثر يك‌ماه انجام دهند اما تحويل خودرو به متقاضيان در شركت‌هاي خودروسازي بيش از يك هفته زمان نمي‌برد.

  • خودروهاي بي‌پلاك و سند

يكي از خريداران خودروهاي اقساطي به همشهري اعلام كرد: روز سه‌شنبه اجراي اين طرح به همراه 5نفر از اقوام با مراجعه به يكي از نمايندگي‌هاي مجاز سايپا (ميدان آزادي) نسبت به خريد خودروهاي تيبا، پرايد و... اقدام و همان روز بعد از ظهر خودروهاي مذكور را بدون اسناد و پلاك از اين نمايندگي تحويل گرفتيم.

آقاي فتحي افزود: به هنگام تحويل اين خودروها اعلام كردند كه پلاك و اسناد خودروهاي مذكور تا يك هفته بعد يعني سه‌شنبه هفته گذشته ارائه خواهد شد اما روز گذشته اين نمايندگي فروش اعلام كرد، سايپا منتظر واريز وجه توسط بانك‌ها براي صدور برگ سبز و پلاك اين خودروهاست. با اين روند قادر به استفاده از خودروهايي كه تحويل گرفته‌ايم نيستيم و اين خودروها در پاركينگ خاك مي‌خورد. اين در حالي است كه خودروسازان تأكيد مي‌كنند ارائه اين خودروها به مشتريان بدون پلاك و برگ سبز(سند) توسط برخي نمايندگي‌هاي فروش ناشي از كمبود فضاي نگهداري خودرو در نمايندگي بوده اما تخلف است.

  • ارسال اسناد 10هزار خودروي سايپا به بانك‌ها

معاون بازاريابي و فروش داخلي سايپا ارائه خودرو به مشتريان را مستلزم طي مراحل تنزيل اسناد در بانك‌هاي عامل و واريز وجه اين اسناد به‌حساب اين شركت قلمداد و به همشهري گفت: تا‌كنون حدود 180ميليارد تومان چك ناشي از فروش اقساطي خودرو را به بانك‌هاي عامل تحويل داده‌ايم كه با توجه به ميانگين 15ميليون توماني تسهيلات تخصيص يافته به محصولات اين شركت، بيش از 10هزار خودرو را شامل مي‌شود.

همچنين بانك‌هاي عامل اعلام كرده‌اند، كار تنزيل اسناد اين خودروها تا دوشنبه هفته‌جاري (امروز) انجام مي‌شود. به‌گفته رضا تقي‌زاده، درصورت نهايي شدن و پرداخت اعتبارات مذكور، خودروي مشترياني كه داراي شماره بدنه است بلافاصله تحويل خواهد شد و بقيه خودروها نيز قطعا در فرصت كمتر از يك‌ماه به متقاضيان تحويل مي‌شود. اگر تا دوشنبه تنزيل اسناد و واريز وجه صورت گيرد، تا آخر هفته جاري برخي خودروها را تحويل مي‌دهيم.

کد خبر 314747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha