چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

«به‌تازگی با‌خبر شدم که تلویزیون ایران اعلام کرده است من برای انجام گفت‌وگویی به تهران خواهم آمد. می‌خواهم این نکته را روشن کنم که نه مدیران برنامه‌هایم و نه من به طور رسمی از این موضوع اطلاعی نداریم، توافقی هم صورت نگرفته است».

 سامی یوسف- خواننده مشهور مسلمان- این نوشته را در بخش اخبار سایت رسمی‌اش قرار داده است؛ آن هم پس از جنجال‌ها و شایعاتی که درباره حضور او در آخرین قسمت برنامه کوله‌پشتی به وجود آمده،اما حالا خود سامی یوسف، به قلم خودش یادداشت تکذیبیه‌ای نوشته است.

سال 2003، مجری مصری شبکه Dream TV روبه‌روی سامی یوسف نشست و از او پرسید: «سامی مخفف سیامک است. این‌طور نیست؟» جوان 23 ساله که در اوج شهرت بود، از این سؤال شوکه شد. اما خودش را جمع و جور کرد و با لبخند پاسخ داد: «بله، اسم اصلی من سیامک است.»

 مجری از او پرسید: «این یک نام ایرانی است؟» یوسف این بار با اعتماد به نفس بیشتری گفت: «بله، من در تهران متولد شده‌ام و این نام، یک نام پارسی است».

رفداران عرب سامی یوسف نمی‌‌دانستند که سنت انتخاب نام مستعار در خانواده این ایرانی، موروثی است. پیش از یوسف، پدرش که آهنگساز مشهوری بود برای خودش نام مستعار انتخاب کرد.

بابک رادمنش، ترانه‌سرا و آهنگسازی است که با بسیاری از خوانندگان همکاری کرده. او که از سال 1983 در لندن زندگی می‌کند، مدت‌ها در ایران همراه گروه‌های مختلف موسیقی سنتی فعالیت می‌کرد و حتی در آلبوم «نینوا» به خوانندگی حسام‌‌الدین سراج، نوازنده کمانچه بود؛ اگرچه بسیاری او را با سرود مشهور انقلابی «خلبانان» می‌شناسند. آن روزها رادمنش ترجیح می‌داد که با نام اصلی‌اش، فیروز برنجان فعالیت کند.

از آن ایام، زمان زیادی گذشته و بابک رادمنش فعلی در برابر همه پیشنهادها از لس‌آنجلس مقاومت کرده. در تمام این سال‌ها او این فرصت را فراهم کرد تا پسرش «سیامک برنجان» بتواند در رشته موسیقی تحصیل کند. به جز سیامک، فرزند دیگر او به نام بابک هم وارد عرصه موسیقی شد. اگرچه او هم نامش را به «بارون» تغییر داد. این 3 نفر در چند سال اخیر بارها با هم فعالیت کرده‌اند؛ ولی نام بابک رادمنش هیچ‌گاه آن‌چنان مطرح نشده است.

بزرگ‌ترین خواننده راک دنیای اسلام
«سامی یوسف» اما پیش از آنکه در ایران مشهور شود، در کشورهای عربی مانند مصر، اردن و لبنان طرفدار پیدا کرد. او ترانه‌های متعددی به زبان عربی خوانده بود که در میان آثار بازاری این کشورها بیشتر شنیده شد.

او حالا رقیب اصلی‌اش یوسف اسلام را پشت سر گذاشته و درباره موسیقی‌ای که ارائه می‌‌کند، می‌گوید: «موسیقی من ترکیبی است از تم‌های موسیقی خاورمیانه و کمی رگه‌های موسیقی پاپ اروپا. من از خواننده‌‌های اروپایی و آمریکایی مانند جورج مایکل، التون جان و بروس اسپرینگستین تأثیر گرفته‌ام، اما می‌خواهم راک اسلامی ارائه دهم.

 حتی در شعرهایم هم سراغ موضوع‌‌های دیگری رفته‌ام. بسیاری از جوانان با بحران هویت روبه‌رو هستند و من فکر می‌کنم این درست همان جایی است که آدم‌هایی مانند من وارد عمل می‌شوند و می‌گویند شما می‌توانید هم انگلیسی باشید و هم یک مسلمان؛ هیچ‌کدام جای دیگری را نمی‌گیرد».

این روزها او مشغول کار روی آلبوم دیگرش است که در آن ترانه‌‌هایی درباره تاثیرات منفی جهانی‌سازی و بی‌هویتی مسلمانان اجرا می‌کند؛ اگرچه احتمالا قبل از آن ترانه‌‌ای از او در فیلم «بادبادک‌باز» می‌شنویم؛ اثری که از روی رمان مشهور خالد حسینی ساخته شده است.

سامی یوسف از ملودی‌‌های قدیمی ایرانی بارها استفاده کرده. ترانه مشهور «عید» از روی ملودی «ملا ممدجان» الگوبرداری شده است و آهنگ مناجات هم در واقع اثری از علی تجویدی، آهنگساز و نوازنده ویولن است. اما او از سروده‌های حماسی هم استفاده کرده. یوسف بر روی سرود «ممد نبودی ببینی» که برای شهید محمد جهان‌آرا ساخته شده، ترانه «غار حرا» را قرار داده؛ آثاری که همگی طرفداران متعددی را جذب کرده‌اند.

سامی یوسف در ایران
خواننده مسلمان به ایران نمی‌آید. زمزمه‌ها حاکی از آن است که سامی یوسف 27 ساله برای حضور در برنامه کوله‌پشتی 15 هزار دلار درخواست کرده است و مدیران هم موافقند.
 یوسف این موضوع را تکذیب کرده،اما آنها بدون ذکر نام می‌گویند با مدیران برنامه سامی یوسف مذاکره کرده‌اند و احتمالا او در برنامه دیگری، ویژه یوسف، حاضر می‌شود.

 پیش از این مدیران شبکه 3 اعلام کرده بودند که دلیل دعوت‌نکردن از سامی یوسف، تمام شدن برنامه کوله‌پشتی قبل از ماه رمضان است.

اما حالا آرام‌آرام زوایای دیگری از ماجرا رو می‌شود. یوسف برای ایرانی‌‌ها، ترانه «مادر» را روی سایتش قرار داده است؛ اثری که بسیار مورد استقبال قرار گرفته. شاید همین برای ما کافی باشد.

یک زندگی اید‌ئال
سامی یوسف، آوریل (فروردین) گذشته با یک دانشجوی آلمانی ازدواج کرد.  نکته جالب اینکه سامی‌یوسف هیچ‌گاه نام او را به زبان نمی‌آورد و همین نکته باعث شده که کسی نام همسرش را نداند.  سامی‌یوسف درباره زندگی خانوادگی‌ خود می‌گوید همسرم گاهی از دست من آزرده می‌شود. سامی ساعت‌ها مشغول ضبط آهنگ‌های جدیدش است و اجراهای زنده هم که تمام نشدنی به نظر می‌رسند.

همین مسئله باعث می‌شود که او نتواند به طور شایسته به همسرش توجه نشان دهد؛ «این روزها تمام وقتم صرف ساخت آلبوم جدیدم می‌شود».

 اما همچنان، روح بی‌آلایش‌ خود را به نمایش می‌گذارد؛«با همسرم سفری کوتاه به آلمان خواهیم داشت». با وجود این، همسرش پذیرفته است که زندگی با یک آدم مشهور که مجبور است وقت زیادی را برای کارش بگذارد، سخت است. حتی ماه عسل کوتاه آنها نیز چندان او را ناراحت نکرده است.

سامی یوسف در حالی که چشمانش برق می‌زند، با لبخندی بر لب و با شیطنت بچگانه‌ای می‌گوید: «من با زنی ازدواج کرده‌ام که شکیبایی و صبر بسیاری دارد و مرا کاملا درک می‌کند. این برای من همه چیز است؛ یک زندگی ایدئال».

اما آخرین خبرها...
شایعه بود یا خبر، خیلی معلوم نشد؛ اینکه هم می‌آید و هم نمی‌آید. منابع نزدیک به تلویزیون اعلام کردند سامی یوسف در برنامه کوله پشتی حضور خواهد داشت، اما خودش به تهران نمی‌آید! پای پول و مدیران برنامه و... در کار نیست، فقط مسئله زمان است.

 سیامک از آن طرف آب‌ها با ما حرف خواهد زد؛ شاید مستقیم اما گفته می‌شود به صورت ضبط شده؛ خودش گفته که اصلیتی آذری دارد و به ایران عشق می‌ورزد و از محمد(ص) می‌خواند که پیام‌آور همه درستی‌هاست...

کد خبر 31469

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز