روستای تاریخی ابیانه را نگین سرخ ایران نامیده‌اند و معماری خاص و طبیعت زیبای آن، این روستا را به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است.

 معبد هینزای ابیانه

 از معماري و لباس گرفته تا آداب و رسوم ابيانه، همگي جاذبه‌هايي ارزشمند براي گردشگران پرسشگر ايجاد كرده است و اين جست‌وجوها و بازديدها البته تغييراتي هم در سبك زندگي مردم ابيانه به‌وجود آورده و ناگزير تعداد كمي كه در ابيانه مانده‌اند خود را با حضور هر روزه گردشگران در روستا و الگوهاي رفتاري ناشي از آن هماهنگ كرده‌اند. در پس تعامل اهالي با گردشگران، برخي سنت‌ها و ارزش‌هاي روستا كماكان با مردم ابيانه و دور از چشم بازديدكنندگان مانده است و براي اهالي نمادهاي ارزشمندي از سنت آبا و اجدادي زندگي در ابيانه به جا گذاشته است؛ بي آنكه در معرض نمايشي‌شدن يا آسيب كالبدي ناشي از حضور گردشگران باشد. از جمله اين نمادها و شايد مهم‌ترين آنها زيارتگاه هينزا در جنوب‌شرقي ابيانه است كه بناي آن متعلق به دوره صفويه است. برخي از اهالي آن را منسوب به پيش از اسلام و معبد مهرپرستي مي‌دانند و برخي برآنند كه اين زيارتگاه قدمگاه بي‌بي زبيده خاتون است.

اين روزها اما در نتيجه فرسايش ناشي از عوامل اقليمي، زيارتگاه هينزا شرايط نامساعدي دارد و ترس از تخريب و متروكه شدن آن به اضطرابي هرروزه در زندگي مردم ابيانه بدل شده است. اين بنا در دره هينزا و زير صخره كوه، در فضايي زيبا و خوش آب و هوا در كنار آب چشمه و قنات هينزا واقع شده است. اصل بنا متعلق به دوره صفويه است كه به پاس احترام و علاقه‌اي كه به خاندان اهل‌بيت وجود داشته، احداث شده و در دوره قاجاريه نيز گسترش يافته است. بنا، به‌صورت حياط مركزي ساخته شده كه در ضلع شرقي 2اتاق به‌منظور نمازخانه و انبار دارد و ضلع‌هاي شمالي، جنوبي و غربي آن به‌صورت ايوان ساخته شده تا فضايي را براي استراحت مسافران فراهم كند. روي طبقه اول و در ضلع شمالي، ايوان ديگري همسطح با سقف قسمت ضريح ساخته شده و روي ديوار ضلع جنوبي گچبري‌هاي زيبايي از دوره قاجاريه برجا مانده است. براي ساخت بنا از كوه مجاور مدد گرفته شده به‌نحوي كه از بدنه كوه به‌عنوان ديوار ضلع شرقي بنا استفاده شده است.از تغييرات نادرست ديگري كه در معبد هينزا رخ داده است تعويض در قديمي اين زيارتگاه تاريخي با يك در آهني توسط اهالي روستاي ابيانه است كه با ضوابط ميراث فرهنگي همخواني ندارد.

کد خبر 314630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha