جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

فرشاد مهدی‌پور: برای دومین‌بار در سال‌جاری، بخش عمده سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران، دست‌خوش یک رویداد فرهنگی شده‌اند؛‌ بار اول در اردیبهشت‌ماه و همزمان با نمایشگاه کتاب بود که تمامی آنها مبدل به نگارخانه شهر شدند:‌

فرشاد مهدی‌پور

با نقاشي‌هايي از ايران و جهان كه در كانون توجه عمومي نيز قرار گرفت و اين‌بار همزمان با هفته كتاب، تابلوهاي تجاري ثابت و سيار، در حال تبليغ كتابخواني‌اند.ويژگي اين تبليغات، عبور از مرز شعارهاي تشويق‌آميز براي جلب توجه مخاطب به كتابخواني است؛ در اين سازه‌ها، گاهي تصوير جلد يك يا چند كتاب آمده و در برخي ديگر جملات برجسته‌اي از همان كتاب‌ها نقل شده كه بيش از ميل به ماهيگيري، اين‌بار ماهي‌هاي خوش‌رنگ و لعاب روي پيشخوان‌هاي تبليغاتي شهري عرضه شده است.

دامنه معرفي كتاب‌ها نيز عمدتا در حيطه ادبيات و بعضا معارف است (هرچند نگارنده همه آنها را به تفكيك احصا نكرده) و مشتمل بر معرفي رمان و شعر و نقد ادبي و روايات تاريخي اعم از ترجمه و تاليف و البته اجمالا كتاب‌هايي متعلق به مشاهير و سرشناسان اين حوزه. خصوصيت ديگر اينكه كتاب‌ها رويكردي معاصر دارند و در ميان‌شان عناويني وجود دارد كه نويسندگان آنها در قيد حيات‌اند و شايد اين از جسورانه‌ترين بخش‌هاي اين رويداد فرهنگي باشد.

ظاهرا اين اتفاق فرهنگي با نمايش تصاوير معرفي كتاب‌ها در ساير رسانه‌هاي شهري موجود در مترو نيز همخوان شده و از اين‌جهت شهروندان تهراني مي‌توانند در يك بازه زماني 7روزه، با تعدادي از كتب مهم ايراني و خارجي آشنا شوند و احتمالا به جمع خريداران و خوانندگان آنها بپيوندند.

به كاربستن خارج از روال تابلوهاي تبليغاتي براي امور فرهنگي تجربه ارزنده‌اي است كه اين‌بار در حاشيه آن از يك آسيب ضمني نيز جلوگيري شده و بخشي از سازه‌ها، همچنان درگير معرفي كالاها و خدمات مرتبط با حوزه بازار هستند و همين امر مي‌تواند مانع از خلط‌شدن خطوط ميان معرفي كتاب با ديگر كالاهاي تجاري باشد.

  • روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه

 

کد خبر 314490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha