شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

فرشاد مهدی‌پور*: در کشاکش فتنه ۸۸ و هم‌پیمانی گسترده میان جریانات برانداز، بازسازی کاریکاتورگونه یکی از ایده‌های انقلاب اسلامی (الله‌اکبرگویی شبانه) تا بازه‌ای زمانی، از تجاوب نسبی برخوردار شد؛ این همراهی، نشانگر آن بود که «الله اکبر» ریشه در جان مردمان دارد و ظرفیتی بی‌نظیر که حتی برای هم‌آوردی و براندازی نیز جز با تمسک به پوسته‌ای مذهبی نمی‌توان راه دیگری پیمود.

مذهب در عميق‌ترين لايه‌هاي زيست ايرانيان ريشه دوانده و اين‌را نمي‌توان در نسبت با مظاهر بيروني شهروندان، تحليل كرد؛ صحنه عظيم عاشورا، ظرفيت سترگ و بي‌مانندي است كه قوميت و جنسيت و طبقه و سن نمي‌شناسد و همه را حول حسين (عليه‌السلام)، گرد هم مي‌آورد. حال چنين ظرفيتي را مي‌توان تضعيف و محدود كرد؟

با طراحي شيعه انگليسي و انحرافات و خرافات. اگر هسته الهام‌بخش عاشورا از ذات مبارزه‌جويانه و حماسي‌اش، به حادثه‌اي اشك‌آلود و غم‌‌آور تغيير جهت داده يا تنازل كند، بخش مهمي از باورها كه در سيرت ايرانيان جاري است، دگرگون مي‌شود و اين سخت‌ترين لحظه تحقق جنگ نرم است؛

جنگي بي‌رنگ و بو و خون كه نه مجروحان و كشتگانش، ممدوح‌اند و نه آسيب‌ديدگانش، به سرعت قابل مداوا و درمان. تكانه‌هاي زيرپوستي‌اي كه مي‌تواند ستون‌هاي يك معبد را به لرزه درآورد و آنگاه روي سرِ زندگي روزمره آوار شود؛ اين آوار، فقط شكل يك آجر چهاروجهي و مشخص ندارد: گاهي در اندام تكثير طلاق‌هاي توافقي خودنمايي مي‌كند و زماني به سراغ آمارسازي مي‌رود تا انقلاب جنسيتي را توجيه نمايد و وقتي تضعيف اخلاق عمومي و عفت ملي را در دستوركار قرار مي‌دهد و مسير مقابله با آن هم، درست از راه مقابل مي‌گذرد؛ يعني حفظ طريقه و عادت دروني و دگرگوني صورت و رويه‌هاي بروني به تناسب ايام.

در اين منطق پديده‌هاي جديد صرفا حالتي تهديدزا ندارند و واقعيت‌هايي كه بايد آنها را شناخت و توان‌شان را در جهت اهداف بومي، تقويت كرد. ايستادن و توقف و تعلل و خواب‌آلودگي جايز نيست و نه‌تنها بايد با تحولات فناورانه پيش رفت كه بايد از آنها پيش‌تر هم رفت و پيش افتاد. اگر چنين شود، معادله محتوم غالب و مغلوب كنوني دگرگون مي‌شود.

* كارشناس مسائل فرهنگي

کد خبر 311396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha