تعلل و حرکت لاک‌پشتی بانک مرکزی در برخورد با مؤسسات مالی غیرمجاز باعث شده تا این مؤسسات یکی پس از دیگری با مشکلات سخت مواجه شوند.

آیا تجمع در برابر بانک مرکزی در روزهای آینده تکرار می‌شود؟

در اين راستا، ايرنا، خبرگزاري رسمي دولت خبر از تعطيلي شعب مؤسسه مالي و اعتباري ثامن‌الحجج در استان البرز به دستور دادستان عمومي و انقلاب اين استان داد. رضا شاكرمي شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، علت تعطيلي اين مؤسسه را عدم‌انجام تعهدات خود به مشتريان ذكر كرد.

وي اظهار داشت: با حكم قضايي 4شعبه اين مؤسسه تا اطلاع بعدي تعطيل است. شاكرمي گفت: به‌خاطر حفظ حقوق مردم تصميم به توقف فعاليت اين 4شعبه گرفته شد. وي يادآور شد: مردم استان البرز بيش از 200ميليارد تومان در اين مؤسسه سرمايه‌گذاري كرده‌اند. دادستان عمومي و انقلاب استان البرز تعداد سپرده‌گذاران اين مؤسسه را در اين استان حدود 10هزار نفر اعلام كرد.

اين مقام قضايي استان البرز يادآور شد: هم‌اكنون تمام اموال غيرمنقول مؤسسه ثامن‌الحجج در استان البرز با حكم قضايي توقيف شده است. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا فردي هم دستگير شده است، گفت: تا اين لحظه دستگيري نداشتيم، اما دادگاه در حال بررسي كامل پرونده بوده و اطلاع‌رساني لازم به شهروندان انجام خواهد شد.

مقامات بانك مركزي كه به‌تازگي توانسته‌اند به بحران مؤسسه مالي و اعتباري منحل شده ميزان پايان دهند، اين روزها با دردسرهاي ساير مؤسسات مواجه شده‌اند و هيچ مقام بانك مركزي به‌طور شفاف اعلام نكرده كه اين مؤسسات سرانجام مجوز قانوني خواهند گرفت يا سرنوشت ميزان در انتظار آنها خواهد بود. اين در حالي است كه مؤسسات يادشده هزاران ميليارد تومان سپرده جذب كرده‌اند.

نهم آبان‌ماه ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در اظهارنظري صريح اعلام كرد كه مؤسسه «ثامن‌الحجج» مجوز ندارد و اميد مي‌رود كه بتوان با پيگيري‌هايي كه هم‌اكنون از سوي مسئولان آن انجام مي‌شود، مشكلات اين مؤسسه براي دريافت مجوز برطرف شود. 10روز بعد هم عبدالمهدي ارجمندنژاد، مديركل امور مجوزها و مبارزه با پولشويي بانك مركزي در جمع خبرنگاران اظهار كرد:

ممكن است ثامن‌الحجج اعلام كند كه از وزارت تعاون مجوز داشته كه در آن صورت وزارت تعاون بايد پاسخگو باشد. اما از بانك مركزي به‌عنوان مرجع ناظر بر بازار پولي كشور مجوز نداشته است. بانك مركزي البته پيش از اين بارها از مردم خواسته بود تا در مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز سپرده‌گذاري نكنند و حالا بايد ديد تدبير مقامات اين بانك براي جلوگيري از بحراني‌تر شدن مؤسسات غير مجاز چيست؟

  • تجمع سپرده‌گذاران در مقابل بانك مركزي

خبرگزاري رسمي دولت اين گزارش را در شرايطي منتشر كرده كه طبق برخي اخبار ديگر، ساعاتي قبل از تعطيلي شعب مؤسسه ثامن‌الحجج در استان البرز، تعدادي از سپرده‌گذاران با در دست داشتن پلاكاردها و دست‌نوشته‌هايي در مقابل ساختمان بانك مركزي در خيابان ميرداماد تهران تجمع كردند. برخي پايگاه‌هاي خبري گزارش دادند:

سپرده‌گذاران خواهان رسيدگي به مشكلات خود هستند چراكه بسياري از آنها در مراجعه به شعب و طلب سپرده خود با پاسخ‌هاي مبهم مواجه مي‌شوند و عملا نمي‌توانند سپرده خود را تحويل بگيرند. در پي اين تجمع، نمايندگان بانك مركزي براي شنيدن سخنان تجمع‌كنندگان به ميان آنها آمدند و سپرده‌گذاران مشكلات خود را با آنها در ميان گذاشتند. سپرده‌گذاران بلاتكليفي و طولاني شدن روند ساماندهي غيرمجازها و همچنين مشخص نبودن تكليف سپرده خود را از مهم‌ترين مشكلات خود اعلام كردند. گفتني است اين تجمع آرام و به دور از هر تنشي برگزار شد.

کد خبر 314483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha