جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

درحالی‌که جهان هنوز در شـــــــوک حملات و گروگانگیری در‌پاریس به سر می‌برد روز گذشته افراد مسلح دست به گروگانگیری حداقل ۱۷۰ نفر در هتل ۵ ‌ستاره محل اقامت خارجی‌ها ازجمله اتباع آمریکا، فرانسه، ترکیه، چین و هند در باماکو، پایتخت مالی زدند.

گروگانگیری

از 3سال قبل نيروهاي نظامي فرانسه در مالي كه قبلا مستعمره اين كشور بوده مستقر هستند و دست به عمليات در اين كشور مي‌زنند.
در زمان اين حمله حداقل 140مسافر و 30خدمه در هتل راديسون كه 190اتاق دارد حضور داشتند كه پس از چند ساعت 80نفر از گروگان‌ها آزاد و موفق به فرار شدند. 5خدمه هواپيمايي تركيه، 12نفر از خدمه هواپيمايي فرانسه، 4تبعه چين و يك خواننده گينه‌اي در ميان آزاد‌شدگان هستند.

تا لحظه تنظيم خبر، كشته شدن حداقل18 نفر و 3 گروگانگير در اين هتل تأييد شده است.مقام‌هاي مالي شب گذشته اعلام كردند موفق به آزادي تمام گروگان‌ها‌ شده‌اند. تعداد نامعلومي از گروگان‌ها اتباع فرانسه بوده و راشاتودي از حضور تعدادي از نظاميان فرانسه در اين هتل خبر داده بود.آسوشيتدپرس گزارش داده به‌همين‌خاطر روز گذشته 50 نفر از نفرات واحد ژاندارمري فرانسه براي كمك به رهايي گروگان‌ها به پايتخت مالي اعزام شدند.

هواپيمايي فرانسه هم پروازهاي خود به مالي را لغو كرده است. دولت هند هم گفته است كه 20‌شهروند اين كشور ازجمله ميهمانان هتل راديسون بوده‌اند. يك خبرگزاري چيني هم از حضور 10 شهروند اين كشور در اين هتل خبر داده است. حضور 7كارمند خطوط هوايي تركيه نيز در اين هتل تأييد شده بود.

شبكه الجزيره به نقل از شاهدان عيني گزارش داده كه مهاجمان با استفاده از خودروهايي كه پلاك ديپلماتيك داشته‌اند وارد هتل شدند. خبرنگار رويترز هم به نقل از افراد آزاد شده گزارش داده كه گروگانگيرها به زبان انگليسي با هم صحبت مي‌كرده‌اند. از زمان شروع حملات صداي تيراندازي سلاح‌هاي اتوماتيك از هتل شنيده مي‌شد كه با حمله نيروهاي ويژه به اين هتل درگيري‌ها بالا گرفت. منابع خبري از همراهي نيروهاي ويژه آمريكا و فرانسه و همچنين نيروهاي صلحبان سازمان ملل در ‌عمليات رها‌سازي گروگان‌‌ها خبر داده‌اند.

نيروهاي امنيتي مالي گفته‌اند مهاجمان با نقشه هتل آشنايي نداشته‌اند و به همين‌خاطر آنها موفق به آزادي گروهي از گروگان‌ها شده‌اند. رئيس‌جمهور مالي هم كه به چاد سفر كرده بود به‌خاطر وضعيت اضطراري روز گذشته سفرش را نيمه‌كاره گذاشت و به كشورش بازگشت. گروه افراطي موسوم به مرابطون روزگذشته مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت. رهبر ‌اين گروه وابسته به القاعده در 14 مي سال جاري بيعت خود را با ابوبكر بغدادي،خليفه خودخوانده داعش اعلام كرد اما بنيانگذار اين گروه مدتي بعد اين مسئله را نادرست خواند. درصورتي كه انگليسي صحبت كردن مهاجمان درست باشد نشان‌دهنده ورود آنها از خارج مرزهاي مالي به اين كشور است.

کد خبر 314480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha