درحالی‌که زندگی پرفراز و نشیب استیو جابز بنیانگذار فقید شرکت اپل دستمایه تولید فیلمی به همین نام شده، مدیران دیگر غول صنعت رایانه و نرم‌افزار جهان گروهی از برترین نویسندگان دنیای ادبیات فانتزی و علمی خیالی را برای نوشتن درباره تازه‌ترین دستاوردهای خود کنار هم جمع کرده است.

مایکروسافت و هنر

به گزارش همشهري، آن لكي، مايكروسافت شاونين مگواير و گرگ بير تنها تعدادي از نام‌هايي هستند كه به دعوت مديران شركت مايكروسافت قرار است در پروژه موسوم به «افق‌هاي آينده» مشاركت و همكاري كنند.مايكروسافت به تازگي اين نويسندگان را به آزمايشگاه خود دعوت كرده تا از نزديك در جريان برداشت‌هاي برخي مردم از دنياي علمي خيالي قرار بگيرند. قرار است آنچه چهره‌هاي ادبي پس از بازديد از اين آزمايشگاه مي‌نويسند، توصيفي دقيق از آينده پيشرفت‌هاي حوزه فناوري باشد.

اليزابت بير، ديويد برين و رابرت جي ساوير ديگر نويسندگان درگير در اين پروژه علمي - خيالي - ادبي هستند. آنها پس از ديدار با دانشمندان بخش پژوهش مايكروسافت دست به‌كار نگارش داستان‌ها مي‌شوند و حاصل كارشان در قالب كتاب‌هاي الكترونيكي رايگان در دسترس علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. ازجمله دستاوردهاي تازه مايكروسافت مي‌توان به حمل‌ونقل مجازي، تحليلگرهاي پيش‌بيني و محاسبه مرتبط با احساس اشاره كرد.

استيو كلايتن كه از او به‌عنوان قصه‌گوي ارشد پروژه مايكروسافت نام برده مي‌شود، درباره پروژه تازه غول صنعت رايانه دنيا مي‌گويد: ايده اوليه قراردادن نويسندگان در معرض برداشت‌هاي برخي مردم از دنياي علمي تخيلي است. اينگونه نيست كه ما فناوري را به نويسندگان نشان بدهيم و بعد از آنها بخواهيم درباره آن بنويسند. پس‌از ديدار نويسنده‌ها با مردم و آشنايي با فناوري‌هاي تازه، حالا آنها بايد مقصد آينده دنياي فناوري را در نوشته‌هاي خود تشريح و توصيف كنند.

همه چهره‌هاي ادبي درگير در پروژه هنري مايكروسافت در كتاب‌هاي پيشين خود به نوعي دنياي آينده را تجربه كرده‌اند؛ ازجمله آن لكي كه در داستان «حرفي ديگر براي دنيا»، آينده بسيار دور را توصيف كرده و داستاني ملهم از علاقه خود به ارتباطات و ترجمه مكانيكي به رشته‌تحرير درآورده است.

4 سال پيش هم سازمان فضايي آمريكا (ناسا) در همكاري با يك ناشر آمريكايي، نويسندگان را با دانشمندان و مهندسان آژانس فضايي آشنا كرد و از آنها خواست داستان‌هايي درباره ناسا بنويسند. هدف سازمان فضايي آمريكا اين بود كه داستان‌هاي مربوط به فضا از نظر علمي بدون اشتباه و البته سرگرم‌كننده باشند.

جنيفر هنشا دبير پروژه ادبي مايكروسافت مي‌گويد: شركت مي‌خواهد آنچه در نهايت منتشر مي‌شود، براي جامعه ادبيات علمي خيالي قابل درك و معنادار باشد؛ نه صرفا به اين دليل كه مايكروسافت اين مجموعه را منتشر كرده بلكه بايد بتواند در قالب يك مجموعه ادبي مستقل عرضه شود و به‌نظرم اين هدف در دسترس است.

کد خبر 314470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha