همشهری‌آنلاین: یک خبرگزاری آمریکایی بنا بر روند برچیده شدن سانتریفیوژهای ایران توسط متخصصان مدعی است که تحریم‌های ایران می‌تواند تا اواسط ژانویه برداشته شود.

ايسنا به نقل از بلومبرگ نوشت: بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارشنبه هفته گذشته، ایران در طول 28 روز تا 15 نوامبر، تعداد 4530 سانتریفیوژ را در تاسیسات هسته‌ای خود برچیده است که بنابراین در طی هر روز 162 سانتریفیوژ برچیده شده است.

بنابر روال کنونی اقدامات ایران در برچیدن سانتریفیوژها، ایران خواهد توانست که تعهد خود را در توافق هسته‌ای برجام تا 12 ژانویه به انجام دهد.

رابرت کلی، بازرس پیشین آژانس در امر برچیدن سانتریفیوژها در این باره به بلومبرگ گفت: زمانی که برچیدن سانتریفیوژها به یک روند ثابت برسد، به یک روند ساده تبدیل می‌شود و هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران نتواند روند برچیدن سانتریفیوژها را با همین تعداد در روز ادامه دهد.

بنابر توافق برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی در 14 جولای (23 تیرماه)، ایران متعهد شد که تعدادی سانتریفیوژهای خود را از تعداد 19000 به 5060 سانتریفیوژ کاهش دهد.

پس از آن که بازرسان آژانس انجام تعهدات ایران را تایید کنند، تحریم‌های بانکی و نفتی ایران برداشته خواهند شد.

یک مقام آژانس در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: آژانس بر همه مراحل روند برچیده شدن سانتریفیوژها نظارت داشته است.

به گفته او آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شماره سریال همه سانتریفیوژها را ثبت کرده است تا اطمینان یابد اشتباهی ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 314429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha