همشهری آنلاین: با وجود افزایش ۱۰۰ برابری بارش در ایلام، در خراسان رضوی بارش‌ها یکساله ۱۰۰ درصد کمتر شده و بارش در ۱۰ استان نسبت به سال گذشته همچنان منفی است.

به گزارش مهر، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون حجم بارش‌های کشور به ۴۹ میلی متر رسید و در هفته گذشته حدود ۱۳ میلی‌متر بارندگی در کشور ثبت شد. میزان بارش‌ها در سال گذشته و در همین زمان ۳۷ میلی‌متر و متوسط درازمدت ۲۱ میلی‌متر گزارش شده بود.

براساس اطلاعات بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز کشور، میزان بارندگی امسال کماکان در دو حوضه آبریز ارومیه و خزر به ترتیب ۴۴ و ۱۱ درصد کمتر از سال گذشته است. در طول هفته گذشته ۳۰ میلی‌متر بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، ۱۱ میلی‌متر در حوضه آبریز خزر و ۱۱ میلی‌متر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گزارش شده است.

همچنین ۷ میلی متر بارش در حوضه فلات مرکزی و یک میلی‌متر نیز در حوضه هامون و مرزی شرق ثبت شده و تنها حوضه‌ای که بارشی در آن ثبت نشده، حوضه قره‌قوم است. بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته در مقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران استان ایلام با ۱۰۰ برابر افزایش بارش بوده و ایستگاه مزینان در استان خراسان رضوی با ۱۰۰ درصد کاهش کمترین میزان بارندگی در مقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

همچنین ميزان بارش استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي، خراسان شمالي، گيلان، مازندران و يزد نسبت به سال گذشته منفي است. با وجود بارندگي روزهای اخیر در سراسر کشور، ميزان بارش‌ها در ۱۰ استان همچنان نسبت به سال گذشته منفي است.

براساس آخرين آمار و اطلاعات مديريت منابع آب ایران و بررسي وضعيت بارندگي استان‌ها از اول مهر تا ۲۰ آبان‌ماه سال جاري، ميزان بارش‌ها در ۱۰ استان کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

ميزان بارندگي از اول مهرماه تا ۲۰ آبان سال جاري در استان‌هاي آذربايجان شرقي ۸۳.۶ ميلي‌متر، آذربايجان غربي ۸۲.۶ ميلي‌متر، اردبيل ۹۷.۷ ميلي‌متر، اصفهان ۱۵.۴ ميلي‌متر، چهارمحال و بختياري ۸۳ ميلي‌متر، خراسان رضوي ۲۱ ميلي‌متر، خراسان شمالي ۳۷.۴ ميلي‌متر، گيلان ۳۵۱.۹ ميلي‌متر، مازندران ۱۸۱.۷ ميلي‌متر و يزد ۸ ميلي‌متر بوده است.

بر این اساس، استان‌هاي آذربايجان شرقي ۲۸ درصد، آذربايجان غربي ۲۳ درصد، اردبيل یک درصد، اصفهان ۵۴ درصد، چهارمحال و بختياري ۳۴ درصد، خراسان رضوي ۳۸ درصد، خراسان شمالي ۳۴ درصد، گيلان ۱۷ درصد، مازندران ۱۵ درصد و يزد ۱۴ درصد، کاهش بارندگي نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

کد خبر 314300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha