مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

علت توقف عملیات عمرانی ساخت متروی مسیر فرودگاه امام‌خمینی(ره) تا شهر پرند، عدم‌پرداخت بودجه‌های دولتی مصوب گزارش شده‌است.

شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه در اطلاعيه‌اي ضمن تأكيد بر اينكه پروژه متروي تهران- پرند كاملا مطابق با استانداردهاي بين‌المللي ساخته مي‌شود، خواستار پرهيز از فرافكني و تأمين بموقع بودجه آن توسط دولت شد. هرچند به‌رغم تنگناهاي مالي، روند پيشرفت اين پروژه در فاز نخست به‌خصوص تا نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب با بودجه شهرداري تهران رضايت‌بخش بوده و چنانچه دولت، بودجه مورد نياز را تأمين كند، اين مسير به‌دليل انجام زيرساخت‌هاي اساسي در طول مسير، ساخت پل‌ها و ريل‌گذاري در بخشي از پروژه تا 6 ‌ماه ديگر به فرودگاه بين‌المللي امام(ره) و در مدت زمان كمتري به پرند مي‌رسد.

با احتساب فاصله 12متري از لبه آسفالت و با احتساب شانه خاكي(حداقل 10متر) مقرر است در اين فاصله يك ديوار حائل با رعايت الزامات ايمني آزادراه و مترو احداث شود. به گفته قوام‌الدين حسيني، مجري خط متروي شاهد- پرند، ساخت مترو در اين مسير براساس مصوبه وزارت راه و مطابق آخرين استانداردها صورت گرفته است. وي با بيان اينكه در حال حاضر فاصله لبه آسفالت بزرگراه تا شانه خاكي حدود 13متر درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در اجراي اين خط هيچ‌گاه فاصله ريل قطار مترو تا لبه آسفالت بزرگراه كمتر نشده بلكه در تقاطع‌هايي در محل قوس‌ها اين فاصله بيشتر نيز شده است. حسيني با اشاره به اينكه فاصله مترو تا شانه خاكي بزرگراه نيز 10تا 11متر درنظر گرفته شده است، بيان كرد: قرار است ديوار جداكننده‌اي در اين مسير اجرا شود كه مقدمات اجراي آن نيز شروع شده است.

مجري خط متروي شاهد - پرند با بيان اينكه اين مسير براي سرعت 120كيلومتر در ساعت براساس آخرين استانداردها طراحي شده است، يادآور شد: سيستم سيگنالينگ اين خط براي كنترل بهتر قطارها در اين مسير از بالاترين استانداردها برخوردار است.

طبق برنامه زمانبندي مقرر شده بود بخش اول اين خط تا نمايشگاه شهر آفتاب تا انتهاي سال 94 به بهره‌برداري رسيده و در 6‌ ماه ابتداي سال 95 اين خط به فرودگاه بين‌المللي امام(ره) برسد و تا انتهاي سال آينده مردم پرند بتوانند از متروي اين خط استفاده كنند. قوام‌الدين حسيني درباره بودجه مورد نياز اين خط گفت: دولت اگر 500ميليارد تومان بودجه اين خط را در اختيار شركت مترو قرار دهد، عمليات عمراني اين خط با سرعت بيشتري پيش خواهد رفت.

كلنگ ساخت متروي تهران - پرند بهمن‌ماه سال 88با مسئوليت دولت به زمين زده شد و عمليات اجرايي آن در دولت دهم آغاز شد. 2بازديد علي نيكزاد وزير راه و شهرسازي در سال‌هاي 91 و 90موجب شد پروژه سرعت بگيرد. اين طرح قرار بود امكان دسترسي آسان مردم تهران به فرودگاه امام خميني(ره) و شهر پرند را در 3 قطعه ممكن كند. اتصال آن به خط يك متروي تهران نيز مزيد بر علت شد تا در دولت يازدهم براي بهره‌برداري پيگيري شود اما به رغم بازديد و وعده عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، هنوز بودجه‌اي از سوي دولت به اين طرح اختصاص نيافته است.

کد خبر 314258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha