همشهری دو - سیده‌افروز ارزه‌گر: از پاییز، شب‌ها طولانی‌تر می‌شود. ما صبح‌ها زودتر از همیشه بیدار می‌شویم تا برای کارهای روزانه‌مان فرصت بیشتری داشته باشیم.

بافتنی‌ها و دوختنی‌ها با طعم شب‌های پاییزی

از آنطرف با غروب زودهنگام و كارهايي كه در طول روز انجام شده است، نياز به ساعتي آرامش داريم. كمي مرتب كردن دور و بر، سرزدن به درس و مشق بچه‌ها، كمي اخبار و يك گوشه از برنامه‌هاي تلويزيون باز هم سرعت عقربه‌هاي شبانگاهي را بيشتر نمي‌كند. من به‌خاطر مادربزرگم بود كه شب‌هاي پاييز را بهتر شناختم؛ شب‌هايي كه به پشتي اتاقش تكيه مي‌زد و از صندوقچه جادويي خياطي‌اش كامواهاي رنگي، پارچه‌هاي خوش‌طرح و نخ‌هاي رنگارنگ بيرون مي‌آورد. نمي‌دانستيم از كجا، اما وقتي دست‌هايش شروع به بافتن و دوختن مي‌كرد، رنگ‌ها و طرح‌ها طوري كنار هم مي‌نشست كه انگار دنيايي دور اما پر از قصه در حال ساخته شدن است. گاهي برايمان عروسك مي‌بافت، گاهي يك كيف كوچك پول مي‌دوخت. اگر پارچه‌اي نابريده داشت اندازه‌مان را براي دامني مي‌گرفت و گاهي كه لباس قديمي‌اي را مي‌شكافت سهم يكي از ما يك كلاه يا شالگردن نو مي‌شد.

مادربزرگ يك قوطي از پولك و روبان و دكمه‌هاي مختلف هم داشت، همه را هم مديون لباس‌هاي قديمي و بلااستفاده بود. انگار در خانه او هيچ‌چيز دور ريخته نمي‌شد بلكه با دست‌هاي هنرمند او جان ديگري مي‌گرفتند. قديم‌ها شب‌هاي پاييز به انتظار بافتني‌ها و دوختني‌هاي مادربزرگ مي‌گذشت، و واقعا خوش مي‌گذشت. حالا نوبت ماست. نوبت ما كه با دست‌هايمان براي خانه‌ها شادي بسازيم؛ شادي‌هايي كه نه زياد گران‌قيمتند و نه هزينه زيادي مي‌خواهند. اين شادي‌ها از جنس رنگ و خلاقيت و عشق‌اند، با طعم شب‌هاي پاييزي. اما نكته مهم‌تر اين خلاقيت، ياد دادن و منتقل كردن اين هنر به دخترهاست. اگر در خانه دختر داريد از همين امشب با يك كلاف كاموا و ميل بافتني او را سر ذوق بياوريد.

بافتنی‌ها و دوختنی‌ها با طعم شب‌های پاییزی

1- يكي زير، يكي رو. همين را كه بداني، انگار الفباي بافتني را ياد گرفته‌اي. با ياد گرفتن يكي‌دو اصل ساده يك دنياي دست‌ساز بي‌انتها به رويمان گشوده مي‌شود. مي‌توانيم به كتاب‌ها و مجلات بافتني سر بزنيم، توي اينترنت بگرديم و بافت‌هاي مختلف را پيدا كنيم، با انتخاب رنگ‌ها، تركيب‌هاي جديد و كارهاي متفاوتي بسازيم و براي سرماي روزهاي پاييز و زمستان فكر نويي بكنيم. مي‌شود از دستكش‌هاي بي‌انگشت شروع كرديا با شال‌گردن‌هايي كه از همه بافتني‌ها ساده‌ترند. با كمي خلاقيت و انتخاب يك گل يا شكل تزييني مي‌توانيم به كارمان روح و زيبايي ببخشيم و صاحب چيزي شويم كه در هيچ مغازه‌اي پيدا نمي‌شود.

بافتنی‌ها و دوختنی‌ها با طعم شب‌های پاییزی

2- اگر حوصله يك پروژه طولاني‌مدت‌تر و آسان را داريد، پتوهاي قلاب‌بافي انتخاب مناسبي هستند. كافي است يك طرح قشنگ پيدا كنيد و هي همان را تكرار كنيد و در انتها با كنار هم گذاشتن تكه‌ها، صاحب يك پتوي چهل‌تكه زيبا شويد. مي‌توانيد براي كامواي پتويتان از لباس‌هايي كه مدت‌هاست نپوشيده‌ايد يا تنگ شده استفاده كنيد و آنها را بشكافيد. چهل‌تكه‌هاي چند رنگ هم زيبا هستند و هم اينكه اصلا لازم نيست همه تكه‌ها هم شكل و رنگ باشد. اصلا چطور است هر تكه را يك رنگ و نقش تازه بزنيد، هان؟

بافتنی‌ها و دوختنی‌ها با طعم شب‌های پاییزی

3- هميشه كه قرار نيست كامواها، لباس و پتو شوند. يك شب با فرزندتان بنشينيد و بافتني‌هاي نپوشيدني بسازيد. مثلا كيف موبايل، كيف پول، عروسك يا جاكليدي. مي‌توانيد از اين دست‌سازها به بچه‌هاي ديگر هم توي مهماني يا مراسم‌هاي تولد هديه بدهيد.

بافتنی‌ها و دوختنی‌ها با طعم شب‌های پاییزی

4- تا به حال سري به مغازه‌هاي خرازي زده‌ايد؟ آنجا مي‌توانيد پارچه‌هاي قشنگ و رنگارنگي به نام نمد پيدا كنيد. نمد جنس لطيف و انعطاف‌پذيري دارد. اگر از چند رنگ نمد در خانه داريد، شروع كنيد روي كاغذ طرح كشيدن. تولد دعوت داريد؟ يك نقاشي تولدانه روي كاغذ بكشيد و مثل پازل تكه‌هاي مختلف نقاشي را از روي نمد ببريد. مي‌توانيد طرحتان را روي يك كيف بچسبانيد يا مثل يك تابلو درستش كنيد. با طرح‌هاي نمد مي‌توانيد لباس‌هاي بچه‌ها را هم طرح و نقش جديدي بدهيد. اينطوري لباس‌هاي قديمي خيلي آسان نو مي‌شوند.

کد خبر 313843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha