یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: صدای سرفه و عطسه آشنا‌ترین صدایی است که این روز‌ها در فضاهای بسته به گوشتان می‌خورد.

سرماخوردگی

 بعد از آن، رقابت ويروس‌هاي سرگردان شروع مي‌شود تا زود‌تر خود را به مجاري تنفسي شما برسانند و مصيبتتان را آغاز كنند؛ مصيبتي به‌نام آنفلوآنزا. آنفلوآنزا بيماري رايج اما پردردسري است كه در فصول سرد سال خيلي‌ها را خانه‌نشين مي‌كند. درباره اين بيماري رايج زواياي پنهان و عقايد اشتباهي وجود دارد كه شايد از آنها بي‌خبر باشيد؛ از دلايل بروز بيماري گرفته تا روش‌هاي درمان و پيشگيري.

  • آنفلوآنزا چه فرقي با سرماخوردگي دارد؟

اگرچه براي ما تشخيص سرماخوردگي و آنفلوآنزا كار ساده‌اي نيست اما اين دو بيماري هم منشأهاي متفاوتي دارند و هم علائم متفاوتي.سرماخوردگي با سوزش و درد گلو آغاز مي‌شود و با سرفه، آبريزش بيني و خروج خلط ادامه پيدا مي‌كند. گاهي البته پاي تب هم به ميان مي‌آيد اما 3-2روز بعد، علائم از بين مي‌رود و به جز سرفه، تقريبا نشانه‌اي از سرماخوردگي نخواهيد داشت. سرماخوردگي با ويروس‌هايي از خانواده «پيكورنا» به بدن شما مي‌آيد. گاهي هم علت اين بيماري باكتري است كه در اين صورت، بايد تحمل يك بيماري سنگين و طولاني با عفونت سينوس، گوش و گلو را داشته باشيد. آنفلوآنزا اما با ويروسي از خانواده «ارتوميكسو» ايجاد مي‌شود و با تب و بدن درد مي‌آيد و با گلودرد و سرفه عرض اندام مي‌كند. تعريق، سردرد، درد مفاصل و گرفتگي بيني هم ديگر علائم اين بيماري هستند. آنفلوآنزا گاهي در كودكان، سالمندان و كساني كه مشكلات قلبي - عروقي يا تنفسي دارند، با عفونت ريه همراه مي‌شود اما اگر در اين دسته‌ها قرار نگيريد، به‌احتمال زياد دچار مشكل خاصي نخواهيد شد.

  • به جنگ ويروس‌ها برويد

اگر براي درمان آنفلوآنزاي خود به پزشك مراجعه كرديد و برايتان استراحت و سوپ مرغ و آبميوه تجويز كرد، نبايد تعجب كنيد. در اين بيماري، مصرف آنتي‌بيوتيك هيچ تأثيري ندارد. آنها فقط در درمان باكتري‌ها، عفونت‌هاي قارچي و تك‌ياخته‌هاي انگلي مؤثرند. مصرف آنتي‌بيوتيك براي درمان آنفلوآنزا فقط باعث مقاومت بدن شما نسبت به دارو مي‌شود و اين يعني اگر روزي دوباره بيمار شديد، اين بار بايد دوز بالاتري از آنتي‌بيوتيك‌ها را استفاده كنيد تا بدنتان به درمان جواب دهد. به‌عبارتي، مصرف‌آنتي بيوتيك در سرماخوردگي و آنفلوآنزا نه‌تنها حالتان را بهتر نمي‌كند كه در ‌‌نهايت به ضرر سلامتي‌تان تمام خواهد شد.با همه هيبت و عظمتي كه اين بيماري زمستاني دارد، معمولا اگر خوب استراحت كنيد مي‌توانيد حريف ويروس‌ها شويد. اگر استرس و كم‌خوابي داشته باشيد، سيگار بكشيد يا تغذيه مناسب را رعايت نكنيد، بايد خودتان را براي يك آنفلوآنزاي شديد آماده كنيد. اگر آنفلوآنزا شدت بگيرد، ممكن است ريه‌هاي شما را درگير ‌كند كه در اين صورت، براي درمان عفونت ريه، درمان با آنتي بيوتيك شروع مي‌شود.

  • چه كنيم تا بيمار نشويم؟

پيشگيري هميشه بهتر از درمان است. اگر مي‌خواهيد دچار آنفلوآنزا نشويد، بايد همه جوره مراقب خودتان باشيد.
خوب غذا بخوريد: برنامه غذايي‌تان را سرشار از ويتامين‌هاي تازه، ميوه و سبزيجات كرده و مايعات بيشتري بنوشيد.
در و پنجره‌ها را باز كنيد: با اين كار مانع از راكد ماندن هوا و تجمع آلودگي و ويروس در يك فضاي بسته مي‌شويد.
خواب و استراحت خوب داشته باشيد: كم‌خوابي و استرس سيستم ايمني بدن شما را ضعيف مي‌كند و احتمال ابتلا به بيماري در شما بيشتر مي‌شود.
سالم زندگي كنيد: سيگار و قليان مصرف نكنيد، قند زياد نخوريد و ورزش (به‌ويژه پياده‌روي) را جايگزين يكجا نشستن كنيد.
بهداشت را رعايت كنيد: شست‌وشوي مكرر دست‌ها با آب و صابون يكي از راه‌هاي پيشگيري از آنفلوآنزاست. همچنين وقتي در اماكن عمومي هستيد، بيني و چشم‌هاي خود را لمس نكنيد.

  • واكسن جواب مي‌دهد؟

تا سال‌ها قبل، مردم آرزو داشتند دارويي اختراع شود كه ديگر دردسر گلودرد و سرفه و مرخصي‌هاي استعلاجي را نداشته باشند. اما اين آرزو محال بود؛ تا زماني كه واكسن آنفلوآنزا كشف شد! اين واكسن كه در ابتداي پاييز تزريق مي‌شود در واقع براي گروه‌هاي در معرض آسيب (زنان باردار، كودكان و سالمندان) تهيه شده است. براساس دستور سازمان بهداشت جهاني، اولويت تزريق واكسن به اين ترتيب است: بيماران دياليزي و پيوند كليه، بيماران تالاسمي ماژور، بيماران كبدي شامل سيروز و پيوند كبد، بيماران سرطاني كه تحت شيمي درماني يا راديوتراپي قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتي - درماني.
اگر مي‌خواهيد از اين واكسن استفاده كنيد بايد:
۱) از قبل علائم آنفلوآنزا نداشته باشيد.
۲) دچار تب يا عفونت نباشيد.
۳) دچار حساسيت به مواد موجود در واكسن نباشيد. براي اينكه بفهميد به تركيبات واكسن حساس هستيد يا نه، پزشك از شما مي‌پرسد كه آيا به موادي مانند تخم‌مرغ حساسيت داريد يا نه.
اين واكسن در مقابل سرماخوردگي از شما محافظت نمي‌كند و فقط مخصوص آنفلوآنزاست. واكسن آنفلوآنزا، تا 2 تا 3 هفته پس از تزريق از شما محافظت مي‌كند و پس از آن، دوباره احتمال بيماري شما وجود دارد. تزريق واكسن آنفلوآنزا در بارداري و شيردهي امكان‌پذير بوده اما براي شيرخواران زير ۶‌ماه ممنوع است.

  • سرما را متهم نكنيد

عاملي كه باعث بروز آنفلوآنزا مي‌شود، سرما نيست. ويروس اين بيماري در فصل‌هاي گرم سال هم فعال است اما به‌دليل ركود هوا در فصل سرد، كمبود رطوبت هوا و آلودگي هواي بيشتر، انتقال آن هم از فرد به فرد بيشتر مي‌شود. در فصل سرد، افراد از فضاي باز به فضاهاي بسته مي‌روند و همين عامل انتقال بيشتر ويروس اســــت.

  • درمان خانگي آنفلوآنزا

براي آن‌كه سير بهبودي‌تان را سرعت ببخشيد:
سوپ مرغ بخوريد. مرغ پروتئين با كيفيتي دارد كه مي‌تواند به تقويت سيستم ايمني شما كمك كند.
مايعات گرم و آبميوه‌هاي طبيعي بنوشيد. مايعات به خروج ويروس‌ها از بدن كمك مي‌كنند.
حتما مرخصي بگيريد و يكي‌دو روز استراحت كنيد. با اين كار هم از انتشار ويروس جلوگيري كرده‌ايد و هم خودتان سريع‌تر خوب مي‌شويد.
از ويتامين C غافل نشويد. اين ويتامين به‌شدت باعث كاهش علائم بيماري مي‌شود. منابع غني ويتامين C عبارتند از: مركبات، كيوي، گوجه‌فرنگي، آناناس، اسفناج.
رژيم غذايي‌تان را پر از ميوه و سبزي كنيد.
دمنوش‌هاي شفابخش بنوشيد. زنجبيل يك تركيب ضد‌ويروسي مؤثر است. آن را در آب‌جوش ريخته و به‌مدت ۱۵ دقيقه دم كنيد و دم كرده آن را بنوشيد.
بخور بدهيد. بخور نعناع و آويشن تازه و بخور اكاليپتوس هم به كاهش علائم تنفسي آنفلوآنزا كمك زيادي مي‌كنند.
براي تسكين گلودرد، عسل را با آب‌ليموي تازه و آب ولرم تركيب كرده و بنوشيد. همچنين مي‌توانيد براي تسكين گلودردتان محلول آب‌نمك را غرغره كنيد.
حمام آب گرم بگيريد و كمپرس آب گرم بگذاريد تا درد عضلات‌تان تسكين يابد.

کد خبر 313838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha