مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

وزیر بهداشت می‌گوید جلسه تصمیم‌گیری درباره بیمه‌ها امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

دکتر ه اشمی

هاشمي گفت در اين جلسه خود او با جهانگيري معاون اول، نوبخت رئيس سازمان مديريت و ربيعي وزير رفاه در مورد بيمه‌ها تصميم‌گيري مي‌كنند. وزير بهداشت كه حدود يك‌ماه است اختلافاتش با وزير رفاه درباره تجميع بيمه‌ها رسانه‌اي شده است از عدم‌پرداخت بموقع مطالبات، رفتار غيردوستانه در مورد كسورات و رسيدگي به اسناد و كوچك كردن سبد خدمات توسط بيمه‌ها انتقاد كرد و گفت كه اينگونه اقدامات چيزي جز تضعيف دولت نيست و آنها نمي‌توانند مدعي باشند كه به دولت كمك مي‌كنند. مطابق قانون برنامه پنجم، بيمه‌هاي درماني كليه صندوق‌ها در سازمان بيمه سلامت ادغام مي‌شود تا كليه امور مربوط به بيمه درمان در اين سازمان متمركز شود. صندوق‌هاي خدمات درماني نيروهاي مسلح و وزارت اطلاعات هم مشمول اين قانون مي‌شوند اما به اجازه رهبري نياز است. مطابق برنامه پنجم، بيمارستان‌ها و مراكز ملكي صندوق تأمين اجتماعي كه درمان مستقيم را بر‌عهده دارند، با حفظ مالكيت به سازمان بيمه سلامت ايران فروش خدمت خواهند كرد.

بررسي اظهارات وزير بهداشت نشان مي‌دهد كه لحن او در هفته اخير تندتر شده است. هاشمي 5 روز پيش هم گفته بود شاخص‌هاي نظام سلامت نشان مي‌دهد كه بحران‌هاي اجتماعي جدي در پيش است و اگر نتوانيم قوانين مصوب در حوزه سلامت را اجرا و ساختار و سياست‌هاي كلي نظام سلامت را عملي كنيم، بحران‌هاي جدي سلامت مردم را تهديد مي‌كند. اما چند هفته پيش علي ربيعي وزير رفاه هم در سخناني تجميع بيمه‌ها را بحران زا توصيف كرد. پس از سخنان ربيعي اختلاف بر سر تجميع بيمه‌ها رسانه‌اي شد. اظهارات ربيعي از يك‌سو اعتراض نمايندگان مجلس را درپي داشت كه معتقدند دولت بايد قانون برنامه پنجم را بدون كم‌و‌كاست اجرا كند و از سوي ديگر موجب انتقاد وزير بهداشت شد. قاضي‌زاده هاشمي گفت كه مشكل بزرگ براي اجراي پزشك خانواده اختلاف‌نظر در مورد بيمه‌هاست. با اوج گرفتن اختلافات، رسانه‌ها از رئيس‌جمهور به‌علت عدم‌اجراي قانون تجميع بيمه‌ها و ميانجيگري نكردن ميان 2وزارتخانه بهداشت و رفاه انتقاد كردند. پس از اين انتقادها يك منبع مطلع فاش كرد؛ رئيس‌جمهور هيأتي را مأمور كرده است تا در اختلاف ميان 2وزارتخانه بهداشت و رفاه بر سر تجميع بيمه‌ها ميانجيگري كند.

در اين ميان حريرچي قائم‌مقام وزارت بهداشت در پاسخ به خبرنگاران درباره اين هيأت گفت كه تشكيل هيأت را نه تكذيب مي‌كنم و نه تأييد. همين جمله او كافي بود تا رسانه‌ها اينگونه برداشت كنند كه هيأت تشكيل شده اما اعضا از رسانه‌اي كردن و صحبت درباره آن منع شده‌اند. پس از چند روز از رسانه‌اي شدن تشكيل هيأت حل اختلاف 2وزارت بهداشت و رفاه، وزير بهداشت به خبرنگاران گفت كه در موضوع بيمه‌ها با شخص رئيس‌جمهور مذاكره كرده و اميدوار شده است. از اين اظهارنظر دكتر هاشمي اينگونه برداشت شد كه كار هيأت اختلاف هم به جايي نرسيده است به همين دليل وزير بهداشت دوباره به شخص رئيس‌جمهور مراجعه كرده است. با ابراز اميدواري وزير بهداشت نسبت به حل موضوع تنش رسانه‌اي فروكش كرد اما سخنان جديد وزير بهداشت درباره بحران از بروز دوباره اختلافات خبر مي‌داد.

  • رئيس جمهور دور از اختلافات

با انتشار خبر تشكيل جلسه امروز معاون اول رئيس‌جمهور براي تصميم‌گيري درباره بيمه‌ها، آنچه بيش از هر چيز خودنمايي مي‌كند تشكيل جلسه در روزي است كه حسن روحاني رئيس‌جمهور در سفر خارجي به سر مي‌برد. زمان برگزاري جلسه نشان مي‌دهد كه رئيس‌جمهور قصد ندارد مسئوليت نارضايتي احتمالي يكي از طرفين اختلاف را بپذيرد خصوصا كه يك طرف آن علي ربيعي وزير رفاه است كه يكي از تشكل‌هاي كارگري را نمايندگي مي‌كند كه در انتخابات حامي حسن روحاني بوده‌اند.

کد خبر 313674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha