رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد تمامی رشته‌های این دانشگاه قانونی است.

دکتر میرزاده

دكتر ميرزاده در بازديد از غرفه مؤسسه همشهري در بيست و يكمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با بيان اينكه هيچ رشته محل غيرمجازي در اين دانشگاه وجود ندارد، گفت: تمامي رشته‌محل‌ها داراي مجوز از نهادهاي قانوني مسئول صدور مجوز هستند. وي درباره اظهارات برخي مسئولان وزارت علوم درباره فاقد مجوز بودن تعدادي از اين رشته‌ها، چنين توضيح داد:اين مسائل مربوط به گذشته است و اكنون همه مسائل روشن و موانع برطرف شده است. تأكيد مي‌كنم هيچ رشته‌اي در هيچ واحدي در هيچ مقطعي بدون مجوز نداريم و جاي هيچ نگراني براي دانشجويان وجود ندارد.ميرزاده با بيان اينكه دانشگاه آزاد اسلامي حدود ۳۰‌درصد پژوهش كشور را در دست دارد، افزود: امروز ۵۶ درصد تحصيلات تكميلي ايران در كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه آزاد اسلامي است و طبق برنامه ۵ ساله در دانشگاه آزاد بايد در سال ۱۳۹۴ در انتهاي اين سال، ۳۰ درصد دانشجويان ما تحصيلات تكميلي باشند. ان‌شاءالله تا پايان امسال ۲۸‌درصد امروز به ۳۰درصد افزايش خواهد يافت؛ يعني ۳۰درصد يك ميليون و ۷۰۰ هزار دانشجوي موجود ما در تحصيلات تكميلي فعاليت دارند.

  • مدارك غيرقابل خدشه

در شرايطي كه برخي نگراني‌ها درباره رشته‌هاي غيرمصوب مربوط به اعتبار مدارك آنها بود، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد، مدارك اين دانشگاه را معتبر توصيف كرد و گفت: سال قبل پيش از پذيرش دانشجويان در ۱۷ شهريور‌ماه در جلسه‌اي كه با سرپرست وقت وزارت علوم (دكتر نجفي) تشكيل شد، تعداد كل پذيرش دانشجوي دكتري سال ۹4‌-۹3، ۱۲ هزار نفر تعيين شد. با توجه به فضاسازي رسانه‌اي كه صورت گرفت، ۱۸ آبان مجدد جلسه‌اي تشكيل شد و پذيرش ۱۲ هزار نفر در دكتري و كارشناسي ارشد مجدد مورد تأييد طرفين قرار گرفت. بنابراين براساس قوانين، مدارك فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي مورد تأييد است و كسي حق ندارد خدشه‌اي به مدارك اين دانشگاه وارد كند.دكتر علوي فاضل در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر همچنين از ارزيابي ۸ هزار رشته محل تحصيلات تكميلي اين دانشگاه تا پايان آبان۹۴ خبر داد و گفت: تا‌كنون ۶هزار و ۵۰۰ رشته محل مورد ارزيابي قرار گرفته است.

تا به امروز 6هزار و 500 رشته در ۲۵ استان كشور ارزيابي شده كه اميدواريم تا آخر آبان‌ماه اين ۸ هزار رشته محل را ارزيابي كنيم. علوي فاضل با تأكيد بر اينكه اين دانشگاه چه در گذشته و چه در حال، تمام پذيرش‌ها را با مجوز وزارت علوم و در گروه علوم پزشكي با هماهنگي‌ و نظارت وزارت بهداشت انجام داده و همه مورد تأييد است، افزود: «ما ارزيابي رشته‌ها را به 3دسته تقسيم مي‌كنيم؛ ابتدا رشته‌هايي كه شرايط ايده‌آل را دارند و مي‌توانيم بگوييم كه اغلب رشته‌ها واجد اين شرايط هستند. دسته دوم رشته‌هايي كه بيشتر شرايط را دارا هستند اما لازم است با جذب يك عضو هيأت علمي، به شرايط ايده‌آل برسند و دسته سوم رشته‌هايي هستند كه عضو هيأت علمي مرتبط دارند، اما لازم است در يك برنامه 6ماهه به شرايط ايده‌آل برسند. ارزيابي ما نشان مي‌دهد واحدهاي دانشگاه آزاد در ارائه دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي از نظر برگزاري دوره هيچ مشكلي ندارند.»

  • سابقه يك موضوع

مناقشه دانشگاه آزاد و برخي مسئولان وزارت علوم و نمايندگان مجلس بر سر مجوز داشتن يا نداشتن تعدادي از رشته‌هاي اين دانشگاه از مهر‌ماه 93و با افزايش پذيرش در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در اين دانشگاه آغاز شد. اين موضوع از آن زمان تا‌كنون با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بوده است. نمايندگان مجلس گاهي از گسترش رشته‌ها در دانشگاه آزاد انتقاد كرده‌اند و گاهي در حمايت از توسعه تحصيلات تكميلي توسط اين دانشگاه نامه نوشته‌اند. البته شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي تا شهريور سال آينده به اين دانشگاه فرصت داده است. تأكيد همزمان رئيس و معاون دانشگاه آزاد بر مجوزدار بودن همه رشته‌محل‌هاي اين دانشگاه در حالي است كه مسئولان وزارت علوم هنوز در اين زمينه اظهارنظري نكرده‌اند.

کد خبر 313672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha